ناحیه چهارم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه چهارم شهر هرات

تصویر مرتبط

براساس تحقیقات میدانی همکاران فرهنگسرای دوربین

——————————————————————–

ناحیه چهار شاروالی هرات در مرکز شهر هرات قرار داشته و  به سمت جنوب آن موازی با ناحیه سوم امتداد دارد و شامل مناطق مخابرات، چهار راهی زمان جان و مخابرات می شود.

این منطقه از شمال به خیابان خواجه علی موفق نقطه اتصال با ناحیه اول، از جنوب به رود خانه کار آباد نقطه اتصال با ولسوالی انجیل، از شرق به ناحیه ششم و از غرب به ناحیه سوم محدود می‌شود.

ناحیه چهارم که به مرکز مهم تفریحی و ورزشی شهر هرات معروف است، به دلیل وجود پارک تفریحی ملکیار، استدیوم ورزشی، جمنازیوم سرپوشیده شهید میرویس صادق و دیگر میادین ورزشی رو باز و همچنان رستورانت های مهمی که در آن وجود دارد، همه روزه با ازدحام و جمعیت فراوانی روبرو بوده است.

رشد سریع رستورانت ها در گرداگرد پارک ملکیار در سال‌های اخیر، نشان دهنده میل مردم به فرهنگ رستورانت داری  بوده است.

ناحیه سوم دارای مهمترین فضای سبز و بیشترین ناجو های موجود در هرات است.

پارک ها و مراکز تفریحی

تصویر مرتبط

از مراکز تفریحی این ناحیه می‌توان به پارک ملکیار که به گونه چهار باغ های قدیم دارای چندین پارک جداگانه است، اشاره کرد. قسمت شمالی این پارک از چهار راهی مستوفیت شروع و بعد از گذشتن از تعمیر مقام ولایت، تا چهار راهی معارف امتداد می یابد.

تاسیسات ورزشی و تفریحی در این پارک نسبت به دیگر اماکن تفریحی شهر هرات، زیادتر است و در این اواخر یک شهر بازی و رستورانت مدرن 50-50 در ضلع شرقی آن اعمار شده است که مشتریان فراوانی یافته است.

نتیجه تصویری برای پارک ملکیار هرات

مراکز ورزشی

Image may contain: outdoor

تنها استدیوم بزرگ ورزشی شهر هرات که گنجایش بیش از ده هزار تماشاچی را داراست، در ضلع شرق پارک ملکیار و در همین ناحیه موقعیت دارد.

جمنازیوم ورزشی هرات از بدو تاسیس و طی چندین دهه اخیر شاهد بزرگزاری مهمترین مسابقات ورزشی، جشن ها، سخنرانی ها و نمایشگاه ها بوده است. در این جمنازیوم روسای جمهوری چون سردار محمد داود خان، استاد ربانی، حامد کرزی و اشرف غنی برای مردم به سخنرانی پرداخته اند. همچنان رسم گذشت های فرااوان ورزشی و  اهل معارف در آن طی سال های گذشته صورت گرفته است.

در حال حاضر در کنار این استدیوم و در ساحه پارک ملکیار چندین میدان ورزشی کوچک و بزرگ جهت اجرای بازی ها و تمرینات ورزشی در رشته های چون کرکت، والیبال، بسکتبال، فوتبال و فوتسال وجود دارد که متعلق به چندین کلپ ورزشی می باشد.

نتیجه تصویری برای جمنازیوم شهید میرویس صادق هرات

مهمترین و بزرگ ترین سالون سرپوشیده ورزشی هرات که به نام شهید میرویس مسمی شده است، نیز در همین ناحیه و در ضلع جنوبی پارک ملکیار موقعیت دارد. این جمنازیوم عصر در زمان ولایت امیر محمد اسماعی سنگ بناء گذاشته شد و کار آن تا اواسط دهه هشتاد خورشید به طول انجامید. در حال حاضر این جمنازیوم بطور همه روزه در اختیار ورزشکاران رشته های مختلف ورزشیقرار دارذ و اتاق های موجود در آن هم در اختیار آمریت ورزشی هرات می باشد.

در ناحیه چهارم شهر هرات چندین جمنازیوم سرپوشیده خصوصی نیز وجود دارد که بزرگترین آن جمنازیوم صلح واقع در جاده مخابرات می باشد. دیگر جمنازیوم های ورزشی این ناحیه عبارت اند از:

مراکز آموزشی و دانشگاهی

نتیجه تصویری برای پوهنتون غالب هرات

یکی از مکاتب مهم و تاریخی در ناحیه چهارم، مکتب هاتفی می باشد که در مسیر شاهراه هرات- پل پشتون موقعیت دارد. در کنار آن چندین مکتب خصوصی از جمله مکاب توحید و رسالت نیز اقدام به فعالیت می نمایند.

از جانب دیگر پوهنتون غالب به عنوان اولین پوهنتون خصوصی در ولایت است که در جاده ارباب زاده های همین ناحیه موقعیت دارد. این پوهنتون در بیشترین رشته های تحصیلی، پوهنحی های تحصیلی دارد و در حال حاضر محصلین فراوانی در آن به ادامه تحصیل می پردازند. پوهنتون خصوصی هریوا و کهکشان شرق نیز از دیگر پوهنتون های فعال در این ناحیه می باشند. همچنان شعبه دخترانه موسسه تحصیلات عالی غیاثیه هم در همین ناحیه موقعیت دارد.

مراکز فرهنگی

نتیجه تصویری برای پوهنتون غالب هرات

پوهنتون های خصوصی در این ناحیه هر یک دارای کتابخانه های بزرگ و با منابع فراوان رساله های چاپی می باشند. در کنار آن پوهنتون غالب یکی از سالون های استندرد برای برگزاری همایش ها، اجرای نمایشات و پارچه های تمثیلی و نمایش فیلم های هنری است. همچنان پوهنتون کهکشان شرق نیز سالونی بزرگ برای برگزاری کنفرانس های علمی و فرهنگی دارد.

مراکز دیپلماتیک

نتیجه تصویری برای کنسولگری پاکستان در هرات

قونسولگری جمهوری اسلامی پاکستان کمی بالاتر از چهار راهی آمریت و در جنوب خیابان خواجه علی موفق که مربوط ناحیه چهارم می شود، واقع است. به جر این کنسولگری، دفتر تیکا که مربوط صدارت عظمی ترکیه می شود، به همراه بخش فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، در نردیکی بلوار تانک مرکز و در همجواری با جاده روشن موقعیت دارند.

هوتل ها و رستورانت ها:

Image may contain: outdoor

در این ناحیه هوتل های بستر دار موقعیت ندارد، اما بشیترین رستورانت هایی که اقدام به سرویس دهی غذا های عصری و سنتی می نمایند، در همین ناحیه وجود دارند.

این رستورانت ها از جاده شمالی چهار راهی معارف شروع و تا ختم آن در مقابل هوتل پارک امتداد می یابد. همچنان چندین رستورانت کوچک و بزرگ نیز در میان جاده ارباب زاده ها و جاده غربی و همچنان ضلع شمال شرقی پارک ملکیار موقعیت دارد.

مهمترین این رستورانت ها که مشتریان بسیاری هم جذب خود نموده اند، عبارت اند از: نوید، آرمان، دنیای کباب، صورتی، خیمه، پیتزا سه هزار، پدیده،  50-50 و…

تالار ها:

No automatic alt text available.

تالار بزرگ رفاه، یکی از قدیمی ترین تالار های عروسی بعد از تالار قمر، در چاده مخابرات این ناحیه موقعیت دارد. در حال حاضر در کنار تالار رفاه چندین تالار پذیرایی دیگر از جمله زرنگار، نور، خیمه، ممتاز محل و تاج محل نیز اعمار شده است که همه روزه در قسمت بزرگری محافل خوشی، ختم قرآن ها و دیگر مراسم شهروندان به ارایه خدمات مشغول اند.

مراکز تجارتی و فروشگاه ها:

یکی از بزرگترین و معروف ترین فروشگاه های شهر هرات بنام فروشگاه بزرگ زیتون در این ناحیه می باشد. فروشگاه زیتون در بین چهار راهی زمان جان و تانک مرکز و در جنوب این جاده واقع می باشد.

در همین رابطه:

  • ناحیه اول شهر هرات
  • ناحیه دوم شهر هرات
  • ناحیه سوم شهر  هرات
  • ناحیه پنجم شهر  هرات
  • ناحیه ششم شهر  هرات
  • ناحیه هفتم شهر  هرات
  • ناحیه هشتم شهر  هرات
  • ناحیه نهم شهر  هرات
  • ناحیه دهم شهر  هرات
  • ناحیه یازدهم شهر  هرات
  • ناحیه دوازدهم شهر  هرات
  • ناحیه سیزدهم شهر  هرات
  • ناحیه چهاردهم شهر  هرات
  • ناحیه پانزدهم شهر  هرات

نوت: استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، بلا مانع است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ناحیه پانزدهم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پانزدهم شهر هرات ناحیه پانزدهم از لحاظ موقعیت شهری در شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *