ناحیه سوم شهر هرات

ناحیه سوم در یک نگاه

نتیجه تصویری برای سینمای هرات

براساس تحقیقات میدانی همکاران فرهنگسرای دوربین

——————————————————————–

ناحیه سوم شهر هرات از مرکز شهر شروع و به سمت جنوب آن امتداد می یابد. از جنوب در همسایگی ولسوالی انجیل و از شرق در مجاورت با ناحیه چهارم قرار دارد. شمال این ناحیه هم به خیابان خواجه علی موفق که نقطه وصل با ناحیه پنجم است، می رسد و از غرب نیز با ناحیه دوم، همسایه گی دارد.

ناحیه سوم با مساحت قریب 12 کیلومتر مربع، از مناطق شهر جدید هرات است که پس از سال 1300 خورشیدی اساس گذاشته شده و بیشترین جاده های استندرد شهری را در خود جای داده است. از محله‌های مهم این ناحیه می‌توان به مخابرات، قوماندانی امنیه، خواجه محمد تاکی، بکرآباد، سپین ادی و محله تاریخی بادمرغان اشاره کرد. علاوه بر آن زیارت تاریخی خواجه محمد تاکی نیز در ناحیه سوم واقع شده است.

این ناحیه دارای هیچکونه پارک تفریحی نیست که در جهت پرکردن اوقات فراغت شهروندان هراتی نقش بسزایی را ایفا کند، اما چندین جمنازیوم سرپوشیده، کلپ های سنوکر و باشگاه های پرورش اندام در آن وجود دارد که همه روزه تعداد زیادی از جوانان را به میزبانی می نشیند.

همچنان قواندانی امنیه، ریاست خانه های مخابرات، ترانسپورت، اطلاعات و فرهنگ و زراعت، نوی کابل بانک و مکاتب معروف جامی، خواجه محمد تاکی و محجوبه هروی که در همین ناحیه واقع اند، بر ازدحام و ترافیک جاده های داخلی و مشرف به آن افزوده اند.

در همین حال مندوی فراهی ها، در ناحیه سوم  یکی از مارکت های مهم فروش آرد و گندم در هرات به شمار می‌رود و در کنار آن بیشترین مواد ارتزاقی و حبوبات ولایت هرات، در مارکت های همین ناحیه به فروش می رسد.

مراکز صحی:

در ناحیه سوم شهر هرات چنین شفاخانه و کلینیک خصوصی، بطور شبانه روزی اقدام به ارایه خدمات به شهروندان می کنند.  شفاخانه صحت سبز در جاده قوماندانی و شفاخانه تخصصی افغان مکث در فلکه سپین ادی از مراکز صحی در این ناحیه می باشند.

مراکز آموزشی و دانشگاهی

نتیجه تصویری برای موسسه تحصیلات عالی اشراق

این ناحیه در کنار مکاتب دولتی چون جامی، خواجه محمد تاکی، ذکور بالیان و محجوبه هروی، چندین مکاتب خصوصی از جمله مکاتب توحید و رسالت را در خود جای داده است و مهمترین آموزشگاه های زبان انگلیسی و کامپیوتر از جمله، سنایی، مسلم و رئوفی نیز در همین ناحیه مشغول به فعالیت اند.

در کنار مراکز آموزشی یاد شده، پوهنتون های خصوصی و معتر آسیا و اشراق هم در جاده های مخابراب و مسجدالرضا این ناحیه از چند سال بدینسو تاسیس گردیده و در شیفت ها و پوهنحی های مختلف به ارایه خدمات علمی می پردازند.

نتیجه تصویری برای موسسه تحصیلات عالی آسیا

هوتل ها

نتیجه تصویری برای هوتل مارکوپولو هرات

ناحیه شوم شهر هرات داری چندین هوتل و مهمانسرا می باشد. سابقه دارترین این هوتل ها در ناحیه سوم، هوتل مارکوپلو در شمال جیابان درب خوش به سمت تانک مرکز است. هوتل گلستان و دریا نیز سابقه چندین ساله در دو موقعیت بادمرغان و اول جاده مخابرات دارند.

در این اواخر با ساخت هوتل بوستان در جاده ضلع جنوبی چهارراهی آمریت، بر تعداد هوتل های زیبا و مدرن هرات، افزایش به میان آمده است. هوتل بوستان با معماری به سبک کلاسیک و نقشه ای مشابه با تعمیر های ایتالیایی، در صورت بهتر شدن وضعیت سیر و سیاحت و ورود جهانگردان و مسافران بیشتر به شهر هرات، علاقمندان فراوانی به خود خواهد یافت.

این هوتل ها با داشتن سالون های کنفرانس و همایش ها، همه روزه شاهد برگزاری برنامه ها، میزگرد ها و محافل متنوعی می باشند.

جاذبه های دیدنی و تاریخی ناحیه سوم

تعمیر باشکوه سردار یارمحمد خان

تعمیر باشکوه سردار یارمحمد خان یا ریاست زراعت فعلی هرات از ساخت و ساز های اوایل قرن بیستم در هرات است که می توان به عنوان شاخص ترین اقدام برای احیای دوباره ی آبدات تاریخی و عطف توجه به اصالت های برجسنه فرهنگی این شهر و یار نام برد. تعمیری که یاد و خاطره ی ساختمان های ویران شده چهارباغ واقع در جاده فعلی لیلامی ها را بعد از گذشت صد سال، دوباره زنده می کند.

زمین وسیع و باغ عمارت عبدالرحیم خان نائب سالار ( کوتی زراعت حالیه) که اشجار فراوانی در خود داشت، نسبت به خدمات صادقانه عبدالرحیم خان به خصوص در حفاظت از سر حدات ولایت هرات، از سوی امیر امان الله خان به وی بخشیده شد. سردارعبدالرحیم خان در آن، عمارتی بزرگ و باشکوهی را اعمار نمود که بقایای آن همین تعمیری است که از سوی ریاست زراعت ولایت هرات مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
گفته می شود، شاه امان الله در راه بازگشت از اروپا، از تهران تا هرات ذریعه موتر آمد و یک شب را در همین عمارت گذراند.
سقف های چوب پوش و گنبدی، ستوان ها، تاق ها و دیوارهای خشتی، کتاره های چوبی، حویلی که پس از کشیده شدن خیابان خواجه علی موفق قسمت شمالی آن از میان رفته و صرفاً قسمت جنوبی آن باقی مانده است، دروازه ها و کلکین های چوبی، شکل و… شمایل این ساختمان زیبا را
تشکیل می دهد.

مسجد و زیارت خواجه محمد تاکی (رح)

یکی از قدیمی ترین و زیارت ها و مساجد شهر هرات در ناحیه سوم موقعیت دارد که به مسجد و زیارت خواجه محمد تاکی ( رح) معروف است. این مسجد در جاده ای به همین نام موقعیت دارد و ساحه نسبتاً وسیعی را احتوا می کند.

تعمیر های باشکوهی که اکنون نشانی از آنها نیست

سینمای هرات

نقشه میدان سینما، هرات، افغانستان

یکی از تعمیر های باشکوهی که در ضلع شمال غربی ناحیه سوم و در چوکی به همان نام وجود داشت، همانا سینمای هرات بود که بین سال های 1318 تا 1322 خورشیدی اعمار شده بود.

سینمای هرات مهمترین مرکز فرهنگی و هنری هرات در بیش از چهار دهه بود و اهمیت آن به گونه ای بود که فلکه و پارک همجوار با آن، به نام سینما یاد می شدند.

طرح ساخت سینما در هرات بحث داغ روزگار نخست حکومت محمد ظاهر شاه بود و سنگ تهداب آن در کنار سایر تعمیرات شهر جدید و در ساحه ای که بعد ها بنام چوک سینما مسما گردید، در سال 1318 خورشیدی ریخته شد.
سینمای هرات در اوایل در تشکیلات مدیریت مطبوعات هرات بود. بعد ها مسؤولیت آن را شاروالی یا بلدیه عهده دار شد.

در آن زمان مدیریت سینما پست نسبتآ مهمی بود  که از طرف وزارت مطبوعات کشور تعیین میشد.
آقایان منشی عبدالفتاح و امیدی از اولین مدیران سینمای هرات بودند. در این سینما اولین فلم های هنری از  سینما های هالیوود، بالیوود، ایران، کوریا و… به نمایش گذاشته می شد و فلم های مستند داخلی نیز گهگاهی در این محل به نمایش در می آمدند. در زمان فعالیت و شگوفایی این سالون سینما ، کمتر سینمایی در کشور به چنین زیبایی وجود داشت. سینمای هرات در سال 1375 از سوی طالبان تخریب و به جای آن مسجد و تعمیر ریاست ترانسپورت گذاشته شد.

همچنان در این ناحیه منازل قدیمی دیگری هم وجود داشت که متاسفانه ها بر اثر ساخت و سازی های اخیر ساکنان این شهر و دیار به کلی نابود شده اند که از این میان می توان به تعمیر قدیمی ریاست اطلاعات و فرهنگ اشاره کرد.

در همین رابطه:

  • ناحیه اول شهر هرات
  • ناحیه دوم شهر هرات
  • ناحیه چهارم شهر  هرات
  • ناحیه پنجم شهر  هرات
  • ناحیه ششم شهر  هرات
  • ناحیه هفتم شهر  هرات
  • ناحیه هشتم شهر  هرات
  • ناحیه نهم شهر  هرات
  • ناحیه دهم شهر  هرات
  • ناحیه یازدهم شهر  هرات
  • ناحیه دوازدهم شهر  هرات
  • ناحیه سیزدهم شهر  هرات
  • ناحیه چهاردهم شهر  هرات
  • ناحیه پانزدهم شهر  هرات

نوت: استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، بلا مانع است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ناحیه پانزدهم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پانزدهم شهر هرات ناحیه پانزدهم از لحاظ موقعیت شهری در شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *