طراح اولیه منظر جهاد « موزیم جنگ مردم افغانستان» در گذشت

در اوایل صبح روز شنبه، دوم ماه جدی سال روان، استاد نصرالله سروری که طراح اولیه منظر جهاد در هرات خوانده می شود، درگذشت.
استاد نصرالله سروری در سال 1321 در ناحیه دوم شهر هرات زاده شد. او پس از تحصیل در رشته مخابره، از حربی پوهنتون کابل فارغ التحصیل شد و سالیان درازی در اردوی کشور خدمت کرد و در کنار آن به فعالیت های هنری در زمینه نقاشی پرداخت.
وی در ایام نوجوانی و جوانی تحت نظر اساتیدی چون : استاد خیر محمد خان ، کریم شاه خان، استاد هنرجو، استاد بهزاد سلجوقی و استاد احمد علی کهزاد که در زمینه هنر فعالیت چشمگیر داشتند، اصول اولیه هنر بویژه هنر نقاشی را آموخت.
اشتراک وی در یکی از جشنواره های هنری کشور هندوستان که در سال 1341 خورشیدی اتفاق افتاد، علاقمندی وی به هنر نقاشی را بیشتر ساخت. زیرا استاد سروری از این جشنواره هنری، جایزه معتبر لقب «گریت» به معنای (عالی) را بدست آورده بود.
علاوه بر این جایره، جوایز ، مقام ها و مدال های معتبر دیگری نیز در طول بیش از نیم قرن کار هنری، .به وی اهدا شده است که جایزه جهانی و عنوان «نگارگر محبوب افغانستان » در سال 1366 خورشیدی، از معتبر ترین جوایز و افتخاراتی است که به استاد سروری رسیده است.
استاد نصرالله سروری سبک و تکنیکی خاص در هنر نقاشی به خود داشت و اولین نگاره های دیواری که در شهر هرات اتفاق افتاد، از اوست. موضوع این تابلوهای دیواری اکثراً به تصاویری از مناظر طبیعی و صحنه هایی از وضعیت سربازان در اردو و نگاره هایی از محاربه در میادین جنگ محدود می شد و دیده ها را به تماشای نقاشی های زیبا به عصر جدید و دوران معاصر کشاند و به آفرینش آثاری در این زمینه پرداخت.
استاد سروری طراح اولیه منظر جهاد نیز است و آثار نقاشی متعددی از او در دیواره های این موزیم وجود دارد.
منظر جهاد هرات که در سال 1381 سنگ بناء آن گذاشته شد، مجموعه‌ای است از تصاویر شهداء و مجاهدین، سلاح‌ها، وسایل نقلیه، لباس و پوستر که به عنوان نمادی از جهاد مردم افغنستان علیه تجاوز قشون سرخ شوروی سابق مطابق با طرح های موزیم های مدرن جهانی شکل گرفته است.
استاد سروری این طرح را بر اساس مشاهدات و بازدید از موزیم جنگی شهر مسکو پیشنهاد داده بود و ضمن ارایه طرح اولیه و دفاع خوبی که از این طرح نزد امیر محمد اسماعیل والی وقت هرات داشت، توانست مقامات حکومت وقت محلی هرات را برای عملی شدن این پروژه متقاعد نماید.
سروری شیفته نقاشی از مناظر طبیعی، سربازان اردو، تجهیزات نظامی و زندگی مردم بود. دیواره نگاری های او در موزیم جهاد که از ماندگارترین نقاشی‌هایش نیز محسوب می‌شوند، شامل آثاری از صحنه های جهاد و مقاومت مردم افغانستان در برابر نظامیان شوروی وقت می‌باشد.
آثار این استاد برجسته در نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعددی در ولایت هرات، به نمایش گذاشته شده است.
استاد نصرالله سروری در دوران فعالیت های هنری خود، شاگردان زیادی تربیت کرد که امروزه از استادان چیره دست نقاشی به شمار می روند. وی به هنگام وفات 75 سال داشت.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

6 نظرات

  1. فریدالله سروری

    باسلام من فریدالله سروری برادر زاده استاد مرحوم هستم و مقیم ایران و 125 اثر استاد را 39 سال است نگهداری میکنم 0989388529071

    • علی صفرنژاد

      باسلام واحترام
      من صفرنژاد هستم در موزه خراسان
      آیا می توانم شماراملاقات کنم؟

      • آقای صفر نژاد! سلام. روز شما به خیر و خوشی باد. این وبسایت از سوی نهاد فرهنگسرای دوربین در شهر هرات واقع در غرب جمهوری اسلامی افغانستان مدیریت می شود. در صورتی که نیازمند معلومات بوده باشید، در حال حاضر از همین طریق ما در خدمت شما خواهیم بود.

  2. بنده خقر فریدالله سروری شاگرد ارشد استاد مرحوم نصرالله سروری هستم و 30 سال در کنار ایشان کار کردم 125 اثر نقاشی از مرحوم دارم که نگهداری میکنم و مالک اثار هستم 00989388529071

  3. دوستان عزیر به روی اینتر نت گوگل سرچ کنید نصرالله سروری 1600 فیلم در باره اثار استاد نصرالله سروری چندین سال است قرار داده ام 00989388529071

  4. مطلب عالی. امیدوارم بتوانم از منظر جهاد بازدید نمایم. درین موزه بائیست از فرهنگیان ، نویسندگان و متصدیان رسانه های برون مرزی هم یادآوری شود. نگارنده فصل مکملی را در کتاب رسانه های برون مرزی افغانستان به نشر رسانیده ام که همه نویسندگان ، هنرمندان هم در جهاد افغانستان نقش مثمری داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *