چهره های نقش آفرین مهاجرت

تلاش‌های دختران و زنان افغان برای ساختن فلم‌هایی با پیام‌های انسانی که می‌توان به عنوان امیدهای آینده سینمای افغانستان به آن‌ها نگاه کرد، ادامه دارد و احتمالاً آینده خوبی نیز در انتظار شان خواهد بود. ما در اين شماره از دوربين به سراغ سينماگران جواني رفته ايم كه دور از وطن در حالي كه در دنياي مهاجرت به سر مي برند،  حرف هاي درون سينه هاي شان را توسط هنر هفتم بازگو مي كنند.
*******
فرشته حسینی

فرشته حسینی، که لقب بهترین بازیگر زن را گرفته، یکی از خانم‌های هنجار شکن است که در دنیای مهاجرت به فعالیت در عرصه هنر پرداخته است. فرشته در سال ۱۳۷۶ در ایران متولد شده و با شرکت در دوره‌ های آزاد آموزش بازیگری زیر نظر اساتیدی چون «اصغر محبی»، «آقای رحمانیان» و «خانم نصیرپور» از هنر مندان مشهور ایران، وارد رشته بازیگری شده است.
او نخستین کار سینمایی اش را از  دوره ابتدایی آموزش‌ هایش کارگردانی کرده و نمایشنامه‌اش در یکی از مسابقه‌های هنری در تهران، مقام دوم را گرفته است.
بانو حسینی از ۹ سالگی به نقش آفرینی در تیاتر؛ «دوسیه»، «شازده کوچولو»، «من ماهی سیاه کوچولو هستم»  «جنبش مبارزه علیه خشونت زنان» نقش آفرینی کرده و در کنار تياتر در فلم‌های سینمایی و مستندی که از آن جمله «من یک بازیگر شادم» ساخته‌ی بانو سامره رضایی، فلم «رفتن» ساخته‌ی نوید محمودی و همچنین در تعدادی فلم کوتاه دیگر نقش بازی کرده است.
خانم حسینی با بازی در فلم سینمایی «رفتن» که محصول مشترک سینمایی افغانستان و ایران است در رقابتی جشنواره بین‌المللی مراکش بود، لقب بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. فلم سینمایی رفتن با نقش آفرینی این بازیگر افغان کاندید  اسکار۲۰۱۷ نیز شده است
سامره رضایی

بانو سامره رضایی  یکی دیگر از سینما گران افغان است که تحصیلات خود را در رشته سینما تا مقطع ماستری در دانشگاه تهران ایران ادامه داده است.
او در نمایش‌های «درخیابان‌های سرد شب»، «وحشی»، «یک خورشید مهربان با دو تا موش نادان»، «اودیپ» ،«کلفت‌ها» و چند نمایش دیگر به عنوان بازیگر حضور داشته است.
این بانوی افغان مستند «من یک بازیگر شادم» را برای نمایش در جشنواره سینمایی حقیقت ایران فرستاد که در جشنواره مستند این سینما، غوغا بر پا کرده بود.
کارشناسان ایران در مورد این مستند سامره که در مورد مهاجران افغان مقیم ایران ساخته شده است، گفته‌اند که در این فلم آنان متوجه بُعد جدیدی از زندگی افغان‌ها در ایران می‌شوند. آنان گفته اند که تصور ایرانی‌ها از همسایه‌گان هم‌زبان و هم‌کیش افغان، با دیدن «من یک بازیگر شادم» دچار تغییر شده است.
مستند خانم رضایی «من یک بازیگر شادم» در چهارمین جشنواره فلم زنان هرات در کابل نیز جایزه بهترین فلم مستند را از آن خود کرد.
حسیبا ابراهیمی

حسیبا ابراهیمی متولد سال ۱۳۷۵ در افغانستان است.  او و خانواده‌اش به دلیل جنگ‌های داخلی در افغانستان، به ایران مهاجرت کرده‌اند. حسیبا دشواری‌های مهاجرت را در کودکی‌اش تجربه کرده است.
این بانوی جوان و جذاب افغان، تا صنف پنجم ابتدایی در انجمن حمایت از کودکان کار درس خوانده است. بازیگری تیاتر را نیز در همین انجمن آموخته است. در حقیقت فعالیت‌های این بانوی سینمای افغانستان، از همان انجمن کار کلیک خورده است.
این دختر افغان بعد از آن به صنف‌های مختلف تیاتر از جمله در موسسه هلیا فیلم شرکت کرد. حسیبا با نقش آفرینی دختر افغان در فلم «چند متر مکعب عشق» با کارگردانی جمشید محمودی به طور رسمی وارد سینما شد.
فیلم«چند متر مکعب عشق»، فیلم بلند ۹۰ دقیقه‌ای محصول مشترک سینماهای افغانستان و ایران است که درسال ۲۰۱۳ با هزینه حدود سیصد هزار دالر آمریکایی تولید شده است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر ایران در هشت بخش نامزد شد و دو جایزه سیمرغ را از آن خود کرد. در “جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک”  و جایزه اسکار نیز نامزد شده است.
حسیبا با این فیلم بر سر زبان‌ها افتاد و اکنون در افغانستان در بخش بازیگری مصروف نقش آفرینی است.
&nbspمنبع: شماره 104 ماهنامه دوربین/ ماه جدی 1396

درباره admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *