زندگی نامه مرحوم استاد فقید نوراحمد کریمی

مرحوم استاد نوراحمد کریمی

استاد نوراحمد کریمی، شخصیت علمی، فرهنگی، بنیان گزار فرهنگسرای دوربین و آمر اطلاعات ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات بود که پس از دو دهه کوشش های فراوان در حوزه ی فرهنگ، هنر و ژورنالیزم در هرات بتاریخ یکشنبه 23 سنبله 1399 خورشیدی در دفتر کارش در اثر سکته قلبی درگذشت.

نامت سپیده دمی است که برپیشانی آفتاب می گذرد ” متبرک باد نام تو”

زندگی نامه مرحوم استاد نوراحمد کریمی

مرحوم استاد نوراحمد کریمی متولد سال 1354  خورشیدی ولایت هرات است که تعلیمات ابتدایی خود را در لیسه سلطان غیاث الدین غوری در سال 1374 خورشیدی به اتمام رساند  و بعد از سپری نمودن موفق امتحان کانکور به رشته دلخواه اش ادبیات دری کامیاب شد و سند لسانس خود را در سال 1378 خورشیدی از پوهنتون هرات دریافت نمود.

مرحومی کریمی بعد از دریافت سند لسانس خویش وظیفه اش را به عنوان معلم افتخاری در لیسه سلطان غیاث الدین غوری شروع نمود، و چهار سال به عنوان استاد در لیسه خواجه محمد تاکی(رح) و دو سال استاد افتخاری در لیسه شبانه هرات بود.

شروع کار مطبوعاتی و دستاورد های فرهنگی استاد فقید نوراحمد کریمی:

مرحوم استاد نوراحمد کریمی از نوجوانی کار مطبوعات را به عنوان همکار قلمی در روزنامه اتفاق اسلام و ماهنامه هفت قلم آغاز کرد.

مجله دوربین

مرحوم استاد نوراحمد کریمی کار رسمی مطبوعاتی را از سال 1383 با مجله دوربین شروع نمود، سپس ماهنامه « ره آورد آزادی » را در چوکات کانون سینماگران جوان هرات راه اندازی نمود. پس از توقف این ماهنامه، به احیای دوباره ی دوربین همت گماشت.

فرهنگسرای دوربین

مرحوم استاد نوراحمد کریمی  در بهار سال ۱۳۹۱ خورشیدی فرهنگسرای دوربین  را  تاسیس نمود و کار خود را در عرصه های مختلف فرهنگی، مطبوعاتی و هنری شروع نمود.

نمایشگاه صد سال با مطبوعات

مرحوم کریمی در کنار چاپ مجله دوربین، اولین نمایشگاه صد سال با مطبوعات در هرات راه اندازی نمود. اواخر ماه اسد سال 1392 خورشيدي شهر هرات شاهد یک رویداد مهم فرهنگی در سطح حوزه غرب کشور بود. رویدادی که علاقمندان و دوستداران مطبوعات چاپی را برای بازدید از سیر تکاملی مطبوعات چاپی در حوزه غرب افغانستان و مشاهده اسناد نوشتاری که بخشی از وقایع تاریخ افغانستان را بازگو می نماید، به تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی کشاند. بزرگی نمایشگاه، تنوع و فراوانی نشریات چاپی به نمایش گذاشته شده، نمایش اولین شمارگان روزنامه اتفاق اسلام و ماهنامه های هرات، بلدیه و مهری  در نمایشگاه و استقبال بیش از حد  بازدیدکنندگان، اعتبار و شکوه خاصی به آن بخشیده و آن را در سطح ملی و بین‌المللی مطرح ساخته است.

موزیم مطبوعات چاپی و کتاب خانه تخصصی مولفین حوزه غرب

برگزاری اولین نمایشگاه مطبوعاتی در هرات توسط مرحوم کریمی منجر به تاسیس اولین آرشیف و موزیم مطبوعات چاپی و کتابخانه تخصصی مولفین حوزه غرب افغانستان در سال 1393 خورشیدی و در چوکات فرهنگسرای دوربین گردید.

نمایشگاه دایمی ارتباطات

مرحوم استاد نوراحمد کرمی در سال ۱۳۹۴ خورشیدی نخستين تلاش ها برای راه اندازی اولین نمایشگاه دایمی ارتباطات روی دست گرفت و تا حد توان کليه اشياء، لوازم و تجهیزات پستي، مخابراتی، تلگرافي، رادیویی، تلویزیونی، عکاسی و سینمایی به هدف انتقال دانش ارتباطات و آشنایی دانش آموختگان به اکتشافات و پیشرفت های صورت گرفته در این عرصه، جمع آوري کرد. پس از جمع آوری لوازم یاد شده، ریاست اطلاعات و فرهنگ با درک اهمیت موضوع ارتباطات و تاسیس جایگاهی برای تحقیق و پژوهش در این زمینه، مکانی مناسب در داخل قلعه اختیارالدین ، به این امر مهم اختصاص داد و اینک با مساعی مشترک ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، مرحوم استاد نوراحمد کریمی و موسسه هلپ، هرات باستان شاهد نمایشگاه ماندگاری هست که در سطح کشور بی مثال است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات

مرحوم استاد نوراحمد کریمی در سال ۱۳۹۴ خورشیدیبه ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات رفت و آمریت اطلاعات آن ریاست را برعهده گرفت .

وبسایت دوربین

مرحوم استاد نوراحمد کریمی در اوایل سال 1398 به دلیل نیاز مبرم و ارایه معلومات واقع بینانه در بخش های ادبی، فرهنگی، هنری و اجتماعی ، اقدام به تاسیس وب سایت دوربین به عنوان  دانشنامه معلوماتی ولایت هرات، نمود که فعلا یکی از بهترین و پر بازدیدترین وبسایت های حوزه غرب میباشد.

دستاورد های نویسندگی مرحوم استاد نوراحمد کریمی

  • کتاب راهنمایی هرات
  • تاریخچه سینمای هرات و سرگذشت تلخ سینمای هرات
  • فیلم نامه فلم زنگ مکتب
  • فلم نامه  فلم ازدواج اجباری.

اولین نمایشگاه مطبوعات افغانستان

اولین نمایشگاه مطبوعات افغانستان و آخرین دستاورد مرحوم استاد نوراحمد کریمی ( باغ بابر – کابل سنبله 1399) افتخاری که برای جامعه مطبوعاتی و رسانه ای کشور بی پیشینه بود و جایگاه ارزشی هرات را به خوبی توسط ایشان نشان داده شد.

شخصیت مرحوم استاد نور احمد کریمی

استاد نور احمد کریمی شخصیت آرام و متین، دلسوز، مهربان و عاشق فرهنگ و هنر سرزمین اش بود. او در میان فرهنگیان، هنرمند و همکارانش به عنوان مرد صادق وبا پشت کار مطرح بود و همواره در امور مختلف فرهنگی در ولایت هرات با تمام توان کمک و همیاری مینمود. مرحوم استاد نوراحمد کریمی بتاریخ روز یکشنبه 23 سنبله 1399 خورشیدی در جریان کار در دفتر کارش در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات بطور ناگهانی سکته نمود و جان به جان آفرین سپرد. روحش شاد و یاد گرامی باد.

از  استاد کریمی پنج فرزند که دو تن آنان پسر  وسه تن دیگر دختر هستند بجا مانده است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به موفقیت های دختران افغان طی سالیان اخیر

طی سالیان اخیر زنان و دختران کشور ما در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *