مرمت اساسی خانقاه شیخ عمویه در هرات

خانقاه شیخ عمویه از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی هرات از سوی دفتر آژانس توسعه و همکاری ترکیه (تیکا) به صورت اساسی مرمت و به‌سازی شده است.

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید این بنای تاریخی – مذهبی به هزینه ۴۳ هزار دالر به همکاری مالی دفتر تیکا و نظارت مدیریت آبدات تاریخی هرات مرمت شده است.

رئیس این اداره اظهار می‌دارد که خانقاه شیخ عمویه با قدامت تاریخی هزار ساله‌اش دو سال پیش به شکل ابتدایی از سوی اداره اطلاعات و فرهنگ هرات مرمت شده بود، اکنون این بنا اما به همکاری مالی دفتر تیکا به شکل اساسی مرمت شده است.

به گفته وی از دو سال گذشته به این سو، این ششمین پروژه دفتر تیکا روی آبده‌های تاریخی است که اجرا شده است، در حال حاضر نیز مرمت زیارت امام فخرالدین رازی به حمایت مالی این دفتر تحت کار قرار دارد.

در عین حال علی ارغون چینار رئیس دفتر “تیکا” آژانس توسعه و همکاری ترکیه در هرات نیز از پایان کار مرمت خانقاه شیخ عمویه ابراز خرسندی نمود.

آقای چنار می‌گوید آنان تلاش دارند تا بناهای بیشتری را در این ولایت تحت مرمت و بازسازی قرار دهند.

رئیس دفتر تیکا در هرات می گوید که آنان علاقه مند ادامه کار مرمت بناهای تاریخی بیشتری بوده و آنان همکاری‌های شان را خدمت به فرهنگ‌ها و غنامندی‌های تاریخی افغانستان یاد می‌کنند.

وی ابراز امیدواری دارد که آنان پس از این هم در همکاری با مسئولان فرهنگی فعالیت‌ها و همکاری‌های شان را افزایش داده و تداوم خواهند بخشید.

خانقاه شیخ عمویه از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی هرات است که روزگاری در آن عارفان، علما و چهره‌های بزرگ این شهر به شمول شیخ عمویه استاد خواجه عبدالله انصاری، خواجه عبدالله انصاری، مولانا جامی و امثال آن در آن به چله و عبادت نشسته اند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *