رونمایی از چاپ مجدد کتاب «سه قطعه زمین» علامه محمود طرزی در هرات

گزارش از مرتضی محمدی
رونمایی یک کتاب امری پسندیده و برای مخاطبان و اهل مطالعه جالب توجه است. زیرا آنها می توانند درباره کتابی که قرار است بزودی مورد استفاده قرار گیرد، معلومات کافی را بدست آورند، معلوماتی که هویت این محصول فرهنگی را نمایان می سازد.
 
به همین منظور روز یکشنبه، 25 ماه حمل سال 1398، جمعی از فرهنگیان، اساتید دانشگاه، نویسندگان و علاقمندان به تاریخ معاصر افغانستان، در علامه صلاح الدین سلجوقی در هرات جمع شدند تا شاهد رونمایی از چاپ مجدد کتاب “سه قطعه زمین”، اثر علامه محمود طرزی « پدر روزنامه‌نگاری نوین » در افغانستان و موسس جریده سراج الاخبار باشند.
 
در کنار رونمایی از این کتاب، برخی از دست نوشته ها و آثار  چاپی محمود طرزی نیز به معرض دید عموم گذاشته شد.
در این نشست که با حضور مقامات عالی رتبه از کشور ترکیه برگزار شد، آریا رئوفیان، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات و علی ازگون رییس عمومی بخش آسیای میانه دفتر تیکای ترکیه  سخنانی ایراد کردند.
 آریا رئوفیان با ابراز قدردانی از دفتر تیکا، که اقدام به چاپ مجدد این اثر ماندگار نموده است، گفت: در این اواخر این اثر با ارزش طرزی در افغانستان به ندرت یافت می‌شد که پژوهش‌گران به مشقت نسخه‌های آنرا یافت می‌کردند.
 
آقای رئوفیان همچنین این سفرنامه محمود طرزی را به عنوان یکی از کتاب‌های ارزشمند و معتبر تاریخی افغانستان، منطقه و جهان یاد کرد که چاپ مجدد آن می تواند در ماندگاری این اثر کمک شایان نماید. رئیس این اداره همچنین، از ادامه همکاری‌های دفتر تیکا در بخش‌های فرهنگی این ولایت یاد نموده ابراز داشت که در این عرصه کارهای بیشتری به همکاری هم صورت خواهد گرفت.
 
همچنان علی ارغون چنار، مسئول دفتر تیکا در هرات نیز با ابراز خرسندی از چاپ این اثر تاریخی، گفت: روابط افغانستان و ترکیه به زمان‌های بسیار دور بر می‌گردد و آنان نیز خواستند تا با چاپ این کتاب، روابط عمیق این دو کشور را نشان دهند. وی تاکید دارد که ترکیه مصمم است تا در بخش‌های فرهنگی با افغانستان همکاری‌های گسترده‌ای داشته، و از این ره‌گذر می‌خواهند تا این روابط را عمیق‌تر از گذشته سازند. آقای چنار همچنین افزود که ترکیه تلاش دارد تا در کنار داشتن همکاری‌های گسترده فرهنگی در سایر بخش‌ها نیز با افغانستان مراوده داشته باشد. سفرنامه محمود طرزی مجموعه‌ای از چشم‌دیدهای وی و پدرش است که به کشور های مختلف از جمله ترکیه، عربستان سعودی و برخی دیگر کشورها بوده است.
 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *