لیست و انواع حبوبات هرات

نتیجه تصویری برای حبوبات ایران

امروزه تولید حبوبات در کشور بویژه در هرات  افزایش نسبی پیدا کرده است و این ولایت ظرفیت تولیدی کافی و لازم را برای رسیدن به خودکفایی در تولید حبوبات دارد.  کاهش قدرت خرید مردم برای خرید گوشت به عنوان اقلام اساسی، باعث شده است که مصرف حبوبات در کشور افزایش پیدا کند و این امر افزایش مقدار واردات حبوبات به کشور را رقم زده است.  همچنین طی چند سال اخیر بروز پدیده خشکسالی ،باعث افزایش مقدار واردات حبوبات به کشور شده است.

 

نخود

نخود

از پرخاصیت‌ترین حبوبات، نخود است که به عنوان بمب انرژی در بین حبوبات شناخته می‌شود . نخود منبع غنی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است . علاوه بر آن، فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و چربی‌های مضر بدن شود و همچنین یبوست را هم برطرف کند . نخود به عنوان نفاخ‌ترین عضو خانواده حبوبات شناخته می‌شود .

خیساندن نخود و خالی کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته باعث می‌شود خاصیت نفخ‌کنندگی آن به‌شدت کاهش یابد .

لپه

لپه

یکی دیگر از استفاده ترین حبوبات لپه است که سریع پخته می‌شود. لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است.

لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست ، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود . لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود . به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد .

ماش

ماش

ماش از دیگر اعضای گروه حبوبات است که جایگاه کمی در رژیم غذایی روزانه ما دارد ، در حالی‌که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش باید بیشتر در سبد غذایی ما باشد.

ماش اسیدفولیک بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است. همچنین ماش منبع غنی منگنز و سلنیوم است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند . جوانه تهیه شده از ماش هم می‌تواند همین خصوصیات مفید را داشته باشد. ماش نسبت به سایر حبوبات کالری پایین‌تری دارد .

لوبیا-سیاه

باقلی

باقلا«باقلا» و «باقلی» Faba و Fava bean و Broadbean و Double bean

باقلی گیاهی است  که کاشت آن در کشور از قدیم رواج داشته است. این گیاه علفی یکساله مقطع ساقه آن مربع و ایستا و شیاردار برگ‌های آن متناوب و مرکب با برگچه‌های تخم‌مرغی. گل‌های آن سفید دارای لکه‌های سیاه و گاهی لکه های بنفش. میوه آن نیام و دارای غلافی پوشیده از کرک به طول 15 ـ 12 سانتی‌متر و عرض 3 ـ 2 سانتی‌متر دو طرف آن نازک و کمی خمیده که در هر غلاف تعدادی دانه قرار دارد. اعضای هوایی گیاه اعم از گل و سرشاخه گلدار و میوه و تخم آن در طب سنتی موارد استعمال دارد.

لوبیا سیاه

طعم لوبیا سیاه ، طعمی بین گوشت قرمز و قارچ خوراکی است . این طعم منحصر به فرد ، باعث محبوبیت این نوع لوبیا در میان بسیاری از افراد در کشورهای جنوبی قاره آمریکا مانند برزیل و مکزیک شده است !

لوبیا سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست و از این نظر یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود . یادتان باشد این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد .

عدس

عدس

یکی از اعضای پرطرفدار لیست انواع حبوبات ، عدس است که منبع غنی پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. عدس دیرهضم است و سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری باشد . همچنین عدس فیبر بالایی دارد بنابراین می‌تواند در درمان و رفع یبوست هم سودمند باشد. علاوه بر این منبع غنی آهن گیاهی هم هست ، که اگر با لیموترش تازه به عنوان منبع مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد .

لوبیا-چیتی

لوبیا چیتی

در ادامه لیست انواع حبوبات می رس

یم به لوبیا چیتی که از محبوب‌ترین حبوبات است و فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است .

لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان ، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود . میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است .

لوبیا قرمز

لوبیا سرخ

یکی دیگر از اعضای خانواده حبوبات ، لوبیا قرمز است که حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالاست و می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد . همچنین به دلیل آنکه قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد برای دیابتی‌ها نیز مفید است. لوبیا قرمز منبع غنی فیبر محلول است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش مفید باشد .

لوبیا سفید

لوبیا سفید

لوبیا سفید، خوراکی محبوب آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هاست!

نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. به علاوه لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد.

فراموش نکنید لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد .

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی یا ( لوبی سفید ) از محصولات زراعتی در هرات است که بین خانواده های هراتی، محبوبیت فراوان دارد. از این لوبی در پختن سبزی، شوربا، قورمه، غلور و… استفاده می کنند.

در مقایسه با سایر لوبیاها نفخ کمتری دارد اما از نظر ارزش غذایی مشابه آنهاست و تفاوت چندانی با آنها ندارد . این لوبیا هم منبع غنی پروتئین و هم سرشار از ویتامین‌های گروه B است.

علاوه بر آن این لوبیا منبع غنی از فیبر محلول است که به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای دیابتی‌ها گزینه مناسبی باشد .

 

چند نکته در لیست انواع حبوبات

ﻣﻌﻤﻮلا ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚﺳﺎل ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری دارﻧﺪ ، ﻣﺤﻴﻂ ﻋﺎری از رﻃﻮﺑﺖ و ﻧﻮر و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻮع ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﻛﻪ ﻫﻮا داﺧﻞ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﺸﻮد ، در ﻧﮕﻬﺪاري اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد . حبوبات  داﺧﻞ ﮔﻮﻧﻲ را داﺧﻞ ﻇﺮفﻫﺎي ﻣﺨﺼﻮص در دار بریزید و ﺳﭙﺲ در اﻧﺒﺎر ﻧﮕﻬﺪاري نمایید ، محل نگهداری حبوبات ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺧﻨﻚ و ﺧﺸﻚ ﺑﺎﺷﺪ . دﻳﺮﭘﺰ ﻳﺎ زودﭘﺰ ﺑﻮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ آن دارد ، نوع ﺑﺬر و آب و ﻫﻮاي ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻣﺮﻏﻮﺑﻴﺖ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ .

روش هایی جهت نگهداری حبوبات

لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید . حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید . حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .

می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها) .

قطعا لیست حبوبات بیشتر از موارد گفته شده است . ولی بعضی از آنها در ایران استفاده نمی شود ، یا در بازار ایران وجود ندارد . از این رو آنها را از لیست فوق حذف کردیم .

در انتها سایت آسان بسان از شما دعوت می کند، برای اینکه خرید های خود را سریع و آسان تهیه کنید و از خرید های خسته کننده و چند ساعته راحت شوید، بر روی این لینک کلیک کرده اپلیکیشن آسان بسان را نصب و خریدهای خود را به راحتی در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

فراورده های لبنی ولایت هرات

این فراورده‌ها در هرات به صورت سنتی یا صنعتی تولید می شود. امروزه علاوه بر آنکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *