وب سایت فراه دات کام

مجلۀ محبوب »همگان«؛ ستارۀ درخشنده در نخستین جشنواره و نمایشگاه مطبوعات حوزه غرب افغانستان

گزارش: محمد »نوید«

 »صد سال با مطبوعات در هرات« عنوان اولین جشنواره و نمایشگاهی تحقیقی، پژوهشی مطبوعات حوزه ی غرب افغانستان بود که بتاریخ 29 اسد 1392در شهر هرات باستان برگزار گردید.

این نمایشگاه که در نوع خود اولین و بی نظیر ترین در سطح افغانستان بشمار می رود توسط مؤسسۀ فرهنگی- اجتماعی دوربین در ولایت هرات، برگزار گردید؛ که نمونه هایی از تمامی اخبار، نشریات و آثار چاپی نویسنده گان یک قرن اخیر در حوزه غرب افغانستان را گرد آوری و به نمایش گذاشته شد.

نوراحمد کریمی مدیرمسوول مجله ی فرهنگی اجتماعی دوربین که این جشنواره و نمایشگاه به ابتکار وی راه اندازی شده بود، گفت که: در این نمایشگاه آثار مطبوعاتی حوزه غرب افغانستان که شامل ولایت های هرات، فراه، غور، بادغیس و نیمروز می شود در آن به نمایش گذاشته شده که تعداد آثار چاپی این ولایات بیشتر از ۴۰۰ عنوان است.

آقای کریمی گفت: در این نمایشگاه از اولین نشریه روزنامه اتفاق اسلام که از اول سنبله سال ۱۲۹۹ هجری شمسی آغاز به فعالیت کرده ما از او آثاری داریم و در بخشی بیشتر از یک صد عنوان آثار چاپی دوران مقاومت را داریم و همچنان یک بخش هم به آثار چاپی مهاجران خارج از کشور اختصاص داده ایم.

این جشنواره و نمایشگاه که در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی در شهر هرات برگزار گردیده بود، جمع کثیری از نویسندگان، دست اندرکاران مطبوعات و شخصیت های فرهنگی حوزه ی غرب کشور بویژه ولایت باستانی هرات اشتراک ورزیده بودند.

در این جشنواره تعدادی از نشریات چاپی حوزه غرب که به عنوان برترین های آسمان پر ستارۀ مطبوعات این حوزه، انتخاب شده بودند معرفی گردید و برای بزرگداشت همه فعالیت های شایستۀ مطبوعاتی در یک قرن گذشته به هدف پیشرفت و ترقی وطن، روشنگری، اعتلای معنوی و  رشد فرهنگی جامعه، از خدمات صادقانه و کوشش های بی دریغ مسوولین و شخصیت های مطبوعات، توسط اهداء لوح ماندگار، قدردانی گردید.

نشریات ولایت فراه:

در این جشنواره و نمایشگاه  بیش از پانزده عنوان نشریۀ چاپی از جملۀ ( جریدهء 66 سالۀ سیستان، فراداتا، اوښکه، همگان، سوزن، ځلا، فراه غږ، روښان، اُسوه، فراه سپورت، جوانان، ازانگه، پاڅون و…) که اکثراً (به استثنای جریدۀ سیستان)، طی یک دهه اخیر در ولایت فراه تأسیس و نشرات داشته است، به نمایش گذاشته شد.

از بین نشریات چاپی ولایت فراه، مجلۀ محبوب »همگان« از سوی هیئت برگزاری این جشنواره بعنوان یکی از برترین محصولات مطبوعاتی صد سال مطبوعات حوزه غرب کشور، انتخاب و معرفی گردید و با اهداء لوح تقدیر به »همایون ذهین« مدیر مسوول »مجلهء همگان«، از فعالیت های در خورِ ستایش این مجله قدردانی صورت گرفت.

استقبال فرهنگیان:

 فرهنگیان حوزه غرب نیز برگزاری این نمایشگاه را گامی موثر در راستای بهبود فعالیتهای خبرنگاری در کشور و بوجود آوردن فضای اعتماد بین دولت و رسانه ها بیان می کنند.

به باور آنها برگزاری چنین نمایشگاه ها می تواند کمکی بزرگ به نهادینه کردن فرهنگ روزنامه نگاری و مطالعه در کشور باشد.

شماری از فرهنگیان به این باوراند زمانی که همچون نمایشگاه برگزار می شود و از گذشته ها یادآوری می شود به نوعی در ذهن مردم ما تداعی میشود که به این فرهنگ هم یعنی روزنامه خوانی و کتاب خوانی باید توجه بیشتری شود و به نهادینه شدن فرهنگ روزنامه نگاری کمک می کند.

نوراحمد کریمی، برگزار کننده این نمایشگاه گفت در نظر دارد که بزودی اولین مرکز پژوهشی مطبوعات در غرب افغانستان را راه‎اندازی نماید. کریمی گفت:“بیشتر سعی شده که سیر تکاملی مطبوعات چاپی در حوزه غرب افغانستان به نمایش گذاشته شود و برای تمام نشریاتی که تا بحال بوده اند شناسنامه درست کرده ایم و سعی ما اینست که بعد از نمایشگاه اولین مرکز تحقیقی، پژوهشی مطبوعات چاپی حوزه غرب افغانستان را راه اندازی نماییم.”

این نمایشگاه که مصادف با نود و سومین سالروز تاسیس روزنامه اتفاق اسلام در افغانستان می باشد برای شش روز به روی عموم باز بود.

“د همګان د مجلی زېرمه”

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به گذشته وحال فرهنگ سرای دوربین!

آژانس باختر هرات: مجله دوربین در سال 1383 خورشیدی به هدف حمایت از جامعه فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *