جلیل احمد دل آهنگ؛ یک پهلوی دیگر موسیقی سنتی کشور، رخ در نقاب خاک کشید

Image may contain: 1 person

جلیل احمد دل آهنگ، آواز خوان بی بدیل و نوازنده خوش ذوق آرمونیه، روز شنبه بیست و یکم ماه میزان 1397 خورشیدی حین بازگشت به کشور، بر اثر سکته قلبی درگذشت. وی چندی قبل سفری کوتاه به جمهوری اسلامی ایران داشت و حین بازگشت در نزدیکی های مرز با افغانستان، دچار عارضه قلبی شد و دیده از جهان فروبست.
این چهره شناحته شده موسیقی سنتی کشور در اواسط دهه سی خورشیدی در ولایت هرات به دنیا آمد. سال ها در عرصه موسیقی در نزد استادانی چون استاد سرآهنگ و استاد موسی قاسمی به آموزش مبادرت ورزید و سپس در کنار استاد امیر محمد عزیزی، علی احمد دل آهنگ ، ستاد گدا محمد و دیگران به فعالیت های هنری و اجرای موسیقی سنتی پرداخت.
نقیب آروین شاعر و روزنامه نگار کشور در صفحه فیسبوکش از وی به عنوان هنرمند مردمي که همواره دركنار مردم هرات بوده است، یاد کرده است.
سمیع احمد وفا آمر رادیو تلویزیون هرات نیز در فیسبوکش ضمن تسلیت به همه هنرمندان و هنردوستان، آقای دل آهنگ را انسانی خوش مشرب، مهربان، صادق، خوش کلام و خوش برخورد توصیف نموده است.
مرحوم جلیل احمد دل آهنگ بعد از وفات برادرش علی احمد دل آهنگ -1377- که موسس گروه هنری دل آهنگ بود، به تداوم فعالیت های مبادرت ورزید و گروه هنری دل آهنگ را به نحوه شایسته ای مدیریت نمود.
وی از اعضای فعال اتحادیه موسیقی هرات می آمد و در ادامه سایر فعالیت های هنری خویش، همکار دیگر هنرمندان موسیقی سنتی هرات در تاسیس گروه موسیقی سنتی جام در اویل دهه نود خورشیدی بود.
جلیل احمد دل آهنگ به همراه دیگر هنرمندان صاحب سبک این شهر و دیار، زحمات بی دریغی برای موسیقی سنتی کشید و شاگردانی را هم تربیت کرد که امروز راه او را ادامه می دهند.
گفتنی است، فرزندان جلیل احمد دل آهنگ نیز در نوازندگی رباب، دوتار و طبله بلدیت کامل داشته و وی را در اجرای برنامه های هنری همراهی می کردند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *