تقویم تاریخ ( 17 ماه میزان )

امروز هفدهم  ماه میزان

روز جهانی پست

اتحادیه جهانی پست (UPU) در سال ۱۸۷۴ با هدف توسعه پست در سطح جهان، در کشور سویس تاسیس شد.

در سال ۱۹۲۸، افغانستان به عضویت اتحادیه بین المللی پست در آمد.

امروزه افغانستان و تقریباً تمامی کشورهای جهان عضو اتحادیه پست جهانی هستند.

در افغانستان، ارتباطات نوین پستی، برای اولین بار در زمان امیر شیرعلی خان (دهه 1860 میلادی) بوجود آمد.

در آغاز یک چاپارخانه در بالا حصار کابل تاسیس شد، و تا مدتی تنها مرکز نقل و انتقال نامه در افغانستان بود.

در حال حاضر علاوه بر پست دولتی، شرکت های خصوصی داخلی و خارجی مانند دی اچ ال، تی ان تی، فدکس و پست سریع باختر در امر نامه رسانی و انتقال بسته های پستی در افغانستان فعالند.

اجرایی شدن قانون مطبوعات در جمهوریت سردار محمد داود خان/1354

نتیجه تصویری برای قانون مطبوعات افغانستان

در این روز قانون وقت مطبوعات برای نخستین بار در کشور به مرحله اجرا گذاشته شد.

افغانستان در سال 1973 یعنی به قدرت رسیدن سردار محمد داود به جمهوری مبدل گردید که در جریان دولت 5 ساله داود خان مطبوعات آهسته ، آهسته داشت ترقی و پیشرفت میکرد و چندین نشریه آزاد و مستقل پا به عرصه فعالیت گذاشته بودند، اما بعد از کودتای 7 ثور 1357 مطابق به 1978 الی 1979 و به قدرت رسیدن دولت کمونست ها در افغانستان تمامی مطبوعات و فرهنگ رسانه ها همگانی چه در مرکز و چه در ولایات تحت کنترول و قیادت رژیم کمونست ها آمده بود و تمام برنامه های شوروی سابق توسط رادیو مرکز ، رادیو های ولایات و تلویزیون ملی و نشرات چاپی بشکل پروپاگند بخش و نشر میگردیدند، یعنی نشریه های دولتی مانند انیس و هیواد کاملا از اهداف رژیم پشتیبانی میکردند و تمام مقالات و تحلیل های سیاسی اهداف کمونست ها رابیان میکرد و بس ، یعنی آزادی بیان و مطبوعات آزاد اصلا در چهار چوکات دولت به نظر نمیخورد.

تشکیل جلسه شورای عالی مجاهدین در بدخشان/1369

نتیجه تصویری برای مجاهدین افغان

شورای عالی فرماندهان ارشد جهادی افغانستان در چنین روزی در شاه سلیم ولایت بدخشان تشکیل جلسه داد. در این جلسه اکثر فرماندهان معروف جهادی از جمله نماینده امیر محمد اسماعیل از حوزه غرب کشور حضور داشت.

تولد ميگوئل دو سروانتس ساودرا ، نويسنده داستان بسيار معروف «دون كيشوت» / ‍‏1547م

ميگوئل دو سروانتس ساودرا در سال 1547 به دنيا آمد و 69 سال عمر كرد. قريحه دو سروانتس در داستان نويسي و خلق داستان در سراسر جهان زبانزد است .

وي که شاعري خوش قريحه و نمايشنامه نگاري ماهر بود آثار متعدد ديگر هم دارد از جمله El Ingenioso Hidalgo که شرح حال يک شواليه است.

دو سروانتس در جواني به ايتاليا رفته و به عنوان يک نظامي اسپانيايي در جنگ دريايي لپانتوLepanto با عثماني شرکت کرده بود. در اين جنگ با اين که اسپانيا، ايتاليايي ها از جمله جمهوري ونيز و ساير نيروهاي مسيحي پيروز شدند، دو سروانتس مجروح و عليل شد و هنگام انتقال به اسپانيا، کشتي حامل وي به تصرف دزدان دريايي درآمد و او و برادرش به الجزاير منتقل و به صورت برده به يک مراکشي فروخته شدند که خانواده آنان در اسپانيا پولي جمع آوري و اين دو را از صاحبشان بازخريد. همين اسارت و فقري که پس از بازگشت به اسپانيا دچار آن شده بود و نيز دو بار به زندان افتادن به سبب ورشکستگي مالي و نپرداختن قروض، او را تبديل به يک نويسنده خوب کرد و ….

سروانتس

ازدواج  لوئي دوازدهم پادشاه فرانسه با دختر 18 ساله پادشاه انگلیس/ 1514م

وی با هدف تامين دوستي اين كشور با انگلستان كه قرنها با هم جنگ و ستيز داشتند در سن 52 سالگي با ماري تودور دختر 18 ساله هنري هفتم پادشاه انگلستان ازدواج كرد. هنري هفتم نيز با هدف جلب دوستي فرانسه دختر جوان خود را مجبور به اين ازدواج كرده بود. برادر ماري كه بعدا به نام هنري هشتم پادشاه انگلستان شد با اين ازدواج موافق نبود و به پدرش گفته بود كه نبايد ماري را قرباني تمايلات سياسي اش كند، بايد رضايت ماري را در نظر بگيرد كه هنري هفتم اعتنا نكرده بود. اين ازدواج بيش از سه ماه طول نكشيد و با مرگ ناگهاني لوئي 12پايان يافت و در نتيجه دوستي دوكشور هم قوام نگرفت و دوام نيافت.

ماري تودور

سالروز پيروزي انقلاب دكتر «سون يات سنSun Yat Sen » در چين/ 1911 میلادی

در اين روز در سال 1911 به نظام سلطنتي اين كشور كه در طول قرن نوزدهم قدرتهاي غرب و نيز ژاپن از ضعف آن استفاده كرده و به مداخله عميق در سرزمين چين پرداخته بودند پايان داد . دكتر سون به پدر جمهوريت چين معروف است. سون در سال 1866 به دنيا آمد و در 12 مارس 1925در 58 سالگي درگذشت. وي يک سوسيال دمکرات بود. اصول معروف، مهم و سه گانه دكتر سون از اين قرارند:

1- ناسيوناليسم 2- دمكراسي 3- تامين معاش، رفاه و نيازمندي هاي زندگاني براي همه كه به تعبيري نوعي سوسياليسم معتدل (ميانه – ملايم) است. وي بدون رعايت اين سه اصل پيشرفت سرفرازي و نيكبختي يك ملت را ميسر و محقق نمي داند. بسياري از متفكران عصرحاضر (قرون 20 و 21) اين اصول را كه خود دكتر سون وسيعا آنها را تعريف و انديشمندان ديگر تفسير كرده اند كليد حل مسائل هر ملت و رفاه آن مي دانند.

پس از فوت داكتر سون، جانشينانش از هدفهاي او دور شدند و دل به حمايت خارجي كه دكتر سون براي طرد آنها، آن همه مبارزه كرده بود بستند كه در سال 1949 از مائو شكست خوردند و به تايوان گريختند که هنوز درد سري براي چين هستند. مائو بسياري از افكار دكتر سون را وارد نظام جمهوري سوسياليستي چين كرده است.

Sun Yat Sen

وفات دو خواهر دو قلوي تایلندی/1912

دو خواهر دو قلوي سيامي(تايلندي) به نام هاي ميلي Millie و کريستين Christine که هنگام تولد به هم متصل بودند و اعضاي مشترک داشتند در گذشتند.

اين دو خواهر 61 سال عمر کرده بودند. اصلاح «دوقلوي سيامي» که اينک به صورت يک واژه مرکب بين المللي درآمده است از همان زمان وارد واژه نامه ها شده است که مفهوم آن دو قلوي به هم چسبيده است.

دوقلوهاي سيامي

ترور پادشاه یوکسلاویا/ 1934م

هم اكتبر سال 1934 الكساندر يکم پادشاه يوگوسلاوي به دست يك ناسيوناليست كروات ترور شد و«پتر» پسر ده ساله اش را برجاي نشاندند!. اين قتل باعث سوء ظن صربها نسبت به ساير مليتهاي کنفدراسيون يوگوسلاوي، و نيز دشمني با مجارها و ايتاليايي ها شد که در طول زمان گسترش يافت.

ساخت پتوی برقی /1946م

نهم اكتبر سال 1946ميلادي پتوي برقي ساخته شد كه كمك بزرگي مخصوصا به سالخوردگان بود كه در برابر سرما آسيب پذيرترند. نخستين پتو از اين نوع ،پس از عرضه به بازار 39 دلار و پنجاه سنت قيمت گذاري شده بود.

وقوع زمین لرزه در آسیای جنوبی/ 2005م

زمين لرزه 7 و 6 دهم ريشتري آسياي جنوبي كه بامداد هشتم اكتبور 2005 رخ داد به دليل وقوع در عمق زياد، چند كشور را تكان شديد داد. اين زلزله كه مركز آن در صد كيلومتري شمال شرقي اسلام آباد (پايتخت پاكستان) بود تا كابل (480 كيلومتري) در غرب و تا بنگلادش در شرق، منطقه اي به عرض بيش از هزار کيلومتر را لرزاند و دهها هزار تن تلفات جاني و نيز ويراني فراوان به بار آورد. اين تلفات در پاكستان و كشمير بيشتر بود. عکس زير که نهم اکتبر گرفته شده است خرابي چند مجتمع ساختماني در حاشيه پايتخت پاکستان را نشان مي دهد.

زمين لرزه 7 و 6 دهم ريشتري آسياي جنوبي

قتل دیپلمات امپراطوری روسیه /1831

«كاپوديسترياسKapodistias» ديپلمات امپراتوري روسيه و متولد يونان كه پس از اعلام استقلال اين كشور از سلطه عثماني، با سازش قدرتهاي اروپايي رئيس كشور مستقل يونان شده بود به دست پسر و برادر مردي كه به زندان افتاده بود در مدخل كليسا به قتل رسيد. وي نخستين رئيس كشور مستقل يونان پس از دو هزار سال بود. يونان از اواخر هزاره يكم پيش از ميلاد تا اوايل قرن نوزدهم به ترتيب توسط مقدوني ها، رومي ها و عثماني ها اداره مي شد.

1940: لوفت وافه (نيروي هوايي آلمان) در يك حمله شبانه به لندن، كليساي سن پال را بمباران كرد.

1947: براي نخستين بار ميان يک طیاره ی در حال پرواز و يک موتر در حال حرکت ارتباط تلیفوني برقرار شد.

1944: مذاكرات 9 روزه چرچيل با استالين در مسكو آغاز شد كه فصلي از آن مربوط  پس از جنگ جهاني دوم بود.

1961: انگلستان به استعمار خود بر سرزمين آفريقايي تانگانيکا پايان داد . اين سرزمين بعدا با زنگبار متحد شد و جمهوري فدرال تانزانيا به وجود آمد.

1970: جمهوري خمرKhmer (کامبوج ) اعلام موجوديت کرد . قبلا اين کشور سلطنتي و پيش از آن مستعمره فرانسه بود . کامبوج بعدا باز هم به نوعي سلطنتي باز گشت کرد.

1989: هفتاد هزار تن از اتباع آلمان شرقي در شهر لايپزيك دست به اعتراض زدند.

آنها خواهان آزاد شدن تاسيس احزاب و گروهها و انتشار نشريه مستقل و حرفه اي شدند و عدم رضايت خود از وجود يك حزب (حزب كمونيست) و دولتي بودن نشريات ابراز داشتند. اين اعتراضها تا تامين وحدت آلمان ادامه يافته بود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *