تقویم تاریخ ( 24 ماه سنبله )

امروز 24 ماه سنبله برابر با 15 سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:
973 – زادروز ابوريحان بيروني دانشمند بزرگ افغانابوريحان محمد بيروني دانشمند بزرگ افغان 15 سپتامبر 973 ميلادي درمنطقه خوارزم كه در قلمرو دولت سامانيان بود، به دنيا آمد. طبق تقویم میلادی قدیم (ژولیان)، بيروني پنجم سپتامبر آن سال متولد شده بود. زادگاه او كه در آن زمان روستاي كوچكي بود ، بعدا به «بيروني» تجديد نام داده شده است. بيروني كه 75 سال عمر كرد 13 دسامبر سال 1048 ميلادي در شهر غزنی وفات يافت.

بيروني در رياضيات، هيات (علوم فضايي) ، فيزيك، زمين شناسي و جغرافيا سرآمد دانشمندان عصر خود بوده است. دائرة المعارف علوم چاپ مسكو ابوريحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده است. در بسياري از كشورها نام بيروني را بر دانشگاهها، دانشكده ها و تالار كتابخانه ها نهاده و به او لقب «استاد جاويد» داده اند. یک فرورفتگی در کره ماه به نام فارابی اسم گذاری شده است.

بيروني گردش خورشيد، گردش محوري زمين و جهات شمال و جنوب را دقيقا محاسبه و تعريف كرده است. خورشيد گرفتگي هشتم اپریل سال 1019 ميلادي را در كوه هاي لغمان (افغانستان كنوني) رصد و بررسي كرد و ماه گرفتگي سپتامبر همين سال را در در غزنه به زير مطالعه برد.

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
بيروني

بيروني كه بر زبانهاي يوناني، هندي، عربي و حتي «بربر» هم تسلط داشت كتب و رسالات متعدد كه شمار آنهارا زائد بر 146 گزارش كرده اند نوشت كه جمع سطور انها بالغ بر 13هزار است. مهمترين آثار او «تفهيم» در رياضيات و نجوم، «آثار باقيه» در تاريخ و جغرافيا، «قانون مسعودي» كه نوعي دائرة المعارف است و كتاب «هند» درباره اوضاع اين سرزمين از تاريخ و جغرافيا تا عادات و رسوم و طبقات اجتماعي آن. بيروني كتاب دائرةالمعارف خود را به نام سلطان مسعود غزنوي حاكم وقت كرد.

1821 – پنج کشور واقع در آمريكاي مركزي؛ کستاريکا، گواتمالا، هندوراس، نيکاراگوئه، و السالوادور که قبلا مهاجرنشين و مستعمره اسپانيا بودند اعلام استقلال كردند. قرار بود اين سرزمين ها به دليل داشتن زبان و فرهنگ واحد، يک فدراسيون تشکيل دهند كه عملي نشد.

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1916 – نخستين استفاده از تانك در جنگ

15 سپتامبر 1916 براي نخستين بار در تاريخ، از تانك در جنگ استفاده شد. نيروهاي انگليسي نخستين تانكها را كه توسط مهندس ارنست سويتونErnest Swinton طراحي شده بودند در جبهه سم (Somme) در فرانسه بر ضد آلماني ها بكار بردند. آلماني ها در اين روز با دستگاهي رو به رو شدند كه گلوله تفنگ بر آن اثر نداشت و مي توانست از خاكريزها و سنگرها بگذرد و با توپ، از طرفين خود شليك كند. ارتش انگلستان نخستين تانك را در سپتامير 1915 آزمايش كرده بود و يك سال طول كشيده بود تا 49 دستگاه از آن را بسازد كه 11 دستگاه از اين تانكها روز 15 سپتامبر 1916 (90 سال پيش در روزي چون ديروز) در جبهه سم وارد عمليات شده بودند. طولي نكشيد كه وسيله دفع اين جنگ افزار (بازوكا) ساخته و بكار گرفته شد.

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تانك انگليسي (سمت راست) و تانک فرانسوي رنو (سمت چپ) در موزه جنگ افزارهاي جنگ جهاني اول (1914ـ1918)

1917 – اعلام حكومت جمهوري در روسيه و پايان امپراتوري روسيه تزاري

با اوج‏گيري مخالفت‏ها با رژيم تزار، كه مشكلات ناشي از جنگ جهانيِ اول به آن دامن مي‏زد، اعتصابات و شورش‏ها، كشور روسيه را فراگرفت، به صورتي كه تزار براي مقابله با اين وضعيت، دسته‏هايى از نيروهاي در جنگ را احضار نمود و مأموريت سركوب مردم رابه آن‏ها واگذار كرد، گرچه دراين ميان، بسياري از سربازان نيز به مردم پيوستند. اوج‏گيري مشكلات، باعث شد تا تزار براي فرونشاندن اعتراضات، به انحلال پارلمان روسيه موسوم به دوما بيانديشد. در نيمه مارس 1917م تزار نيكلاي دوم استعفا داد و دولت جديدي شكل گرفت. اين دولت با اعلام حكومت جمهوري در نيمه سپتامبر 1917، برنامه‏ هاي اصلاحي را در دستور كار قرار داد اما از حل مسائل بنيادين، سر باز زد. حكومت جمهوري، چند ماه بيشتر به حيات خود ادامه نداد چرا كه با رسيدن لنين و يارانش و بر پا شدن انقلاب اكتبر، حكومت جمهوري شوروي سوسياليستي روي كار آمد.

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تزار نيكلاي دوم

1928 – پني سيلين ساخته شد

پانزدهم سپتامبر سالروز كشف پني سيلين است. دكتر الكساندر فلمينگ Fleming ميكرب شناس دانشكده پزشكي لندن بر حسب اتفاق بشقاب كشت باكتري Stephylococcus را بدون پوشش در گوشه اي گذارده بود. روز 15 سپتامبر سال 1928 سراغ بشقاب رفت و مشاهده كرد كه بر اثر وزش باد و يا عوامل ديگر، روي يك گوشه بشقاب مقداري كپك (Mold) نشسته است. ظرف را زير ميكروسكوپ قرار داد تا نوع كپك را بشناسد كه متوجه شد در آن قسمت باكتريها مرده اند و به اين ترتيب موفق به كشف يك ميكرب كش شد كه تاكنون صدها ميليون تن را نجات داده است وي نام اين ماده را Penicillium گذارد. كپك از نوع كپكي بود كه روي نان مانده پيدا مي شود. آزمايشهاي بعدي نشان داد كه اين ماده ميكرب كش روي گلبولهاي سفيد خون اثر نامطلوب نمي گذارد و مي تواند عفونت را از ميان ببرد.

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دكتر الكساندر فلمينگ

1935 – آريايي كردن آلمان و سلب حقوق مدني يهوديان

در همين روز (15 سپتامبر) در سال 1935 ميلادي، كنوانسيون حزب ناسيونال سوسياليست (نازي) آلمان كه سرگرم Aryanization (آريايي كردن) آن كشور بود با تصويب قطعنامه اي چند مورد از حقوق مدني يهوديان (non – Aryan) از جمله حق داشتن شركت، نشريه و پرداختن به امور حساس و مهم و به مقام دولتي رسيدن را از آنان سلب كرد كه سرآغاز فرارشان از آلمان شد و …. فرضيه آريانيزيشن توسط گروهي از جمله Haushafer ژنرال ارتش، Rosenberg روزنامه نگار، Schacht اقتصاد دان و … تدوين شده بود. بايد دانست كه اسم ايران از واژه آرين است. دكتر شاخت يكي از تهيه كنندگان فرضيه آريانيزيشن در همان زمان از ايران ديدن كرده بود.

نقل اين مطلب بدون ذکر نشاني پايگاه و نام مولف (نوشيروان کيهاني زاده) ممنوع است زيرا که نتيجه تحقيقات شخص وي و نظر اوست.

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Swastika

15 سپتامبر سال 1935 ميلادي، در جريان آريائي كردن آلمان ـ «سواستيكاSwastika» علامت فرخندگي، شانس خوب و نماد نژاد آريايي را كه از هزاران سال پيش در هند در مراسم و جشنها بكار برده مي شود بر پرچم آلمان نقش كردند. آرين ها اين نماد را (خطوط متقاطع شكسته كه مخالفان هيتلر آن را به صليب شكسته تعبير كرده اند) هنگام مهاجرت به اروپا با خود حمل مي كردند و يك نمونه از آن در خرابه هاي شهر «تروا» به دست آمده است. سواستيكا يك واژه سانسكريت (هندي) به معناي شانس آور(خوش يمن) است (در سانسكريت «سواستي Svastiبه معناي تندرستي است). در پي رسميت يافتن سواستيكا به عنوان پرچم آلمان بود كه غير آريايي ها در آن كشور از داشتن نشريه و پرداختن به امور حساس و به مقام مهم دولتي رسيدن محروم شدند.

1961 – اعدام عدنان مندرس نخست‏ وزير پيشين تركيه 

عدنان مندرس نخست وزير پيشين تركيه در سال 1899م به دنيا آمد. او در رشته حقوق فارغ‏التحصيل شد و از جواني وارد فعاليت‏هاي سياسي شد. مندرس از اعضاي قديمي حزب جمهوري خواه خلق تركيه بود اما در سال 1945م به دليل اختلافات دروني از آن خارج شد. از اين رو در سال 1946، حزب دموكرات تركيه را تأسيس كرد و با پيروزي اين حزب در انتخابات عمومي تركيه، مندرس در سال 1950 به نخست‏وزيري رسيد. او كه با تبعيت از سياست‏هاي امريكا، نيروهاي نظامي براي جنگ كُره فرستاده بود، نارضايتي احزاب و روشن‏فكران در اين‏باره را به شدت سركوب كرد.

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
اعدام عدنان مندرس

مندرس در سال 1954م با پيروزي حزب دموكرات تركيه در انتخابات اين كشور، مجدداً به نخست‏وزيري دست يافت. مندرس به همراه نوري سعيد نخست‏وزير عراق از ايجاد كنندگان اصلي پيمان امريكايي بغداد موسوم به پيمان سنتو براي جلوگيري از نفوذ كمونيسم بود. وي در سال 1957م براي سومين بار به نخست‏وزيري رسيد و در اين دوره، تظاهرات ضد دولتي دانشجويان را كه خواهان انجام اصلاحات سياسي بودند، سركوب نمود. در اين زمان جمال گورسل، فرمانده نيروي زميني تركيه، لزوم انجام اصلاحات به منظور مهار مقاومت‏هاي مردمي به ويژه دانشجويان را به مندرس متذكّر شد كه با بي‏توجهي نخست‏وزير مواجه شد. بدين جهت در 27 مه 1960م، جمال گورسل كودتايي ضد دولتي به راه انداخت و سران مملكت را به محاكمه كشيد. مندرس در دادگاه به جرم سوء استفاده از اختيارات، زير پا گذاشتن قانون اساسي، قتل دانشجويان و ارتباط نامشروع به اعدام محكوم شد. وي شب قبل از اجراي حكم دست به خودكشي زد اما پزشكان او را از مرگ نجات دادند عدنان مُندرس‏ سرانجام در پانزدهم سپتامبر 1961م در 62 سالگي به دار آويخته شد.

1997 – دامنه اینترنتی جست‌وجوگر گوگل (google.com) پربازدیدترین وب‌گاه جهان در حال حاضر، ثبت شد.

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۲۵۴ – زادروز مارکو پولو تاجر و جهانگرد ایتالیایی
۱۸۵۷ – زادروز ویلیام هووارد تافت بیست و هفتمین رئیس جمهورایالات متحده آمریکا

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارکو پولو

۱۸۹۰ – زادروز آگاتا کریستی نویسندهٔ انگلیسی
۱۹۲۹ – زادروز موری گل-مان فیزیکدان آمریکایی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۹

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آگاتا کریستی

۱۹۴۲ – زادروز ون جیابائو نخست وزیر پیشین چین و از سران حزب کمونیست
۱۹۴۶ – زادروز تامی لی جونز بازیگر آمریکایی، برندهٔ جایزه اسکار

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تامی لی جونز

درگذشت‌ها

۶۶۸ – درگذشت کنستانس دوم امپراتور روم شرقی (بیزانس)
۱۹۲۶ – درگذشت رودولف کریستف یوکن نویسندهٔ آلمانی، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات ۱۹۰۸

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رودولف کریستف یوکن

۱۹۴۵ – درگذشت آنتون وبرن آهنگساز اتریشی
۱۹۷۳ – درگذشت گوستاو آدولف پادشاه سوئد

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنتون وبرن

۲۰۰۶ – درگذشت اوریانا فالاچی روزنامه‌نگار و نویسندهٔ ایتالیایی
۲۰۰۸ – درگذشت ریچارد رایت نوازندهٔ پیانو و کیبورد، ترانه‌سرا و خوانندهٔ گروه موسیقی پینک فلوید

24 شهریور - 15 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوریانا فالاچی

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *