سخن روز ( نگاهی به آخرین آمار مبتلایان به بیماری سرطان، در روز جهانی مبارزه با آن)

نگاهی به آخرین آمار مبتلایان به بیماری سرطان، در روز جهانی مبارزه با آن

نتیجه تصویری برای آخرین آمار بیماران سرطانی در افغانستان

امروز پانزدهم ماه عقرب مصادف است با چهارم فبروری « روز جهانی مبارزه با سرطان» بیماری خطرناکی که نام دوم مرگ در افغانستان شناخته می شود.
سرطان بیماری است که سالانه جان میلیونها تن را میگیرد. به همین منظور، سازمان صحی جهان جهت جلب توجه و همکاری دولتها جهت مبارزه با سرطان، این روز را روز جهانی مبارزه با سرطان نامگذاری کرده است.
بیماری که سالانه هشت میلیون تن در جهان در اثر مصاب شدن به آن جانهای خود را از دست میدهند و سالانه بیست هزار تن در افغانستان نیز به این بیماری مبتلا میشوند که پانزده هزار تن آنها جانهای خود را از دست میدهند.
در همین خصوص بر بنیاد معلومات بدست آمده، ساکنان این دیار سالانه حدود سه صد میلیون دالر را در راستای تداویشان در کشورهای خارجی به ویژه هند و پاکستان به مصرف میرسانند.
موارد ابتلا به سرطان به حدی در حال افزایش است که تهدید آن برای بشریت را میتوان با تهدید تغییرات آب و هوا مقایسه کرد. بررسی‏های انجام شده توسط محققان دانشکدۀ اپیدمیولوژی و صحت عمومی دانشگاه کالج سلطنتی لندن و یکی از دانشمندان برجسته در این زمینه نشان میدهد، اپیدمی چاقی در کشورهای صنعتی بهعنوان مهمترین عامل ابتلا به سرطان شناسایی شده است.
پیشبینی ها نشان می دهد که آمار قربانیان بیماری سرطان تا سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت و همچنان تعداد این موارد جدید ابتلا نیز از ۱۰ میلیون تا سال ۲۰۲۰ به ۱۶ میلیون در سال برسد. همچنین پیشبینی می‏شود که میزان مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در ۴۰ سال آینده ۲ برابر خواهد شد که اکثریت این موارد یعنی بیش از ۶۰ درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است

در همین خصوص «عبدالحکیم تمنا» رئیس اداره صحت عامه ولایت هرات در حاشیه نخستین نشست علمی سرطان در هرات که چندی پیش دایر شده بود، با اشاره به افزایش بیماریهای سرطانی در هرات گفت: ولایت هرات در کمربند سرطان مری در حوزه کشور های جنوب آسیا است و استفاده بیش از حد از غذاهای فست فودی، افزایش ‌آلاینده‌های محیط زیستی جز عوامل مهم سرطان به شمار می‌روند.

وی افزود: بر اساس آمارها در هشت ماه گذشته سال 1396 خورشیدی بیش از 3 هزار مورد بیماری سرطان در افغانستان به ثبت رسیده است که بیشتر بیماران به سرطان سینه دچار بوده اند و این آمار بیماران سرطانی در افغانستان در حال افزایش است.

گفتنی است، بیماری سرطان تاکنون در جهان قابل علاج نبوده، اما در صورت که به موقع تشخیص شود، قابل وقایه است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *