تقویم تاریخ ( 18 ماه سنبله )

امروز 18 ماه سنبله برابر با 9 سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
رویداد ها:

هجدهم سنبله مصادف است با گشایش نخستین دوره شورای ملی افغانستان در سال ۱۳۱۰ خورشیدی.

Emblem of Afghanistan.svg

شورای ملی افغانستان که قوه مقننه جمهوری اسلامی افغانستان نیز یاد می‌شود، عالی‌ترین نهاد قانون‌گذاری در کشور افغانستان است که از دو مجلس مجلس نمایندگان (ولسی جرگه) و مجلس سنا (مشرانو جرگه) تشکیل شده‌است. طبق قانون اساسی افغانستان رکن قانون‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی افغانستان قوه قضائیه می‌باشد که در اصطلاح حقوقی افغانستان به آن شورای ملی گفته می‌شود.

طبق ماده ۸۱ قانون اساسی افغانستان شورای ملی این‌گونه بیان شده است: «شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان به حیث عالی‌ترین ارگان تقنینی مظهر اراده مردم آن است و از قاطبه ملت نمایندگی می‌کند.»

تاریخچه شورای ملی به دوره امان‌الله خان بازمی‌گردد که طرح بنیان‌گذاری آن در نظامنامه اساسی حکومت وی گذاشته شد. البته این پارلمان بیشتر جنبه مشورتی داشت. در دوره نادر خان پارلمان به دو مجلس شورای ملی و مجلس عیان تأسیس شد؛ که اولین دوره شورای ملی در تاریخ ۱۸ سنبله ۱۳۱۰ با عضویت ۱۱۱ تن در قصر سلام خانه ارگ آغاز به کار کرد. از آن دوره تا کودتای داوود خان ۱۳ دوره تقنینی دایر گردید که اکثر نمایندگان آن انتصابی بودند تا آنکه با رای مردم انتخاب شوند. پس از کودتای داوود خان او شورای ملی را منحل و در قانون اساسی پارلمانی به نام ملی جرگه که یک مجلس بود را مد نظر گرفت، اما هیچوقت این مجلس کار خود را آغاز نکرد.

بعدها در دوره نجیب الله مجدداً شورای ملی پس از ۱۴ سال آغاز بکار کرد. این مجلس فقط یک دوره ادامه یافت و با سقوط حکومت نجیب و برپایی حکومت مجاهدین و طالبان تا روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی، افغانستان فاقد قوه مقننه (شورای ملی) بود.

اولین دوره شورای ملی افغانستان در تاریخ ۲۷ قوس/آذر پس از مدت‌ها آغاز به کار کرد.

تدویر لویه جرگه به خاطر تصویب قانون اساسی جدید کشور/1343 شمسی

اجرائی شدن قانون مطبوعات در کشور/1344

سفر جنرال ضیاءالحق رئیس جمهور وقت پاکستان به کابل/1357

جنرال ضیاءالحق چهار ماه بعد از کودتای هفتم ثور و به قدرت رسیدن احزاب خلق و پرچم در افغانستان، طی یک سفر رسمی به کابل آمد و با نورمحمد تره کی دیدار کرد. ضیاء الحق بعد ها از حامیان سرسخت مجاهدین در مبارزه با متجاوزین و حکومت خلق در آمد و به حمایت آنها پرداخت.

ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور/1380

احمدشاه مسعود ملقب به شیر دره پنجشیر  و قهرمان ملی ۱۱ سنبله  ۱۳۳۲ در پنجشیر – ۱۸ سنبله  ۱۳۸۰ در تخار،و از فرماندهان و مجاهدین  بود که سال‌‌ها با ارتش شوروی سابق که افغانستان را اشغال کرده بود جنگید و پس از آن هم در درگیری‌های داخلی افغانستان نقش عمده‌ای داشت. وی روز ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ (نهم سپتامبر ۲۰۰۱)، بر اثر انفجار انتحاری دو تروریست مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان به شهادت رسید.

129 پيش از ميلاد – روزی که فرهاد دوم وارثان اسكندر را از آسيا بيرون راند

در آخرين ماه تابستان 129 پيش از ميلاد و طبق بعضي از تاريخها، نهم سپتامبر این سال، فرهاد دوم شاه اشكاني در جنگي كه با سلوكيها در سوريه كرد، براي هميشه وارثان اسكندر مقدوني را از آسيا بيرون راند و شكست آریانا از ارتش اسكندر تلافي شد. در اين جنگ 17 هزار سلوكي كشته و 12 هزار و هفتصد تن اسير شدند و اين اسراء هرگز آزاد نشدند. علت پيروزي اسكندر مقدوني بر هخامنشيان اين بود كه در نخستين جنگ، فرماندهان محلی ارتش (و به احتمال زیاد با موافقت شاه هخامنشي وقت – داريوش سوم) عمدتا از جنگجویان مزدور خارجي (مرسنر) استفاده كرده بودند.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرهاد دوم اشکانی

درسي كه جهان از اين جنگ گرفت اين بود كه در جنگهاي دفاعي، بايد صرفا از سربازان داخلي استفاده شود كه بدانند شكست آنها برابر است با تصرف وطنشان توسط بيگانه و انهدام عزیزانشان و بنابراين، تا آخرين نفس پايداري خواهند كرد. از آن پس دولتها از جنگجوی مزدور تنها در تعرّض به ساير ملل استفاده كردند تا دست اين افراد براي غارت باز باشد و به طمع غنيمت بهتر بجنگند.

572 – آغاز جنگ ‏هاي هفت ساله ميان امپراتوري آریانا و روم

در چنين روزي در سال 572 ميلادي جنگ هاي معروف به جنگ هفت ساله ميان امپراطوري روم و آریانا در عهد انوشيروان در گرفت. او نخست با ژوستينين صلح کرد اما چون مطلع شد بين منذر، امير حيره و امپراطور روم بر ضد ايران قرار دادي بسته شده است از رود فرات گذشت و شهر انطاکيه را گشود.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
انوشیروان

وي در سال 543 ميلادي عازم ارمنستان شد و در نتيجه اين جنگ رو ميان متعهد شدند ساليانه دو هزار مسکوک طلا به ايران بپردازذد . او در اواخر عمر خود به مدت هفت سال با روميان جنگيد و در اين جنگ ها نصيبين و شهر دارا را گشود و در نتيجه امپراطورروم کناره گرفت و کنت تيبريوس به مقام امپراطوري رسيد.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژوستينين

1539 – شاه طهماسب صفوي در قندهار

نهم سپتامبر سال 1539 شاه طهماسب صفوي وارد قندهار شد تا برادرش سام ميرزا را كه از پنج سال و چند ماه پيش از آن بر او ياغي شده بود، تنبيه كند. سام ميرزا در سال 1534 در قندهار ياغي شده و منطقه بزرگي ااز قلمرو برادر خارج ساخته بود و اين، در حالي بود كه ازبكان پی در پی به شمال اين منطقه (شمال افغانستان امروز) دست اندازي مي كردند. پيش از ورود شاه طهماسب به قندهار، سام ميرزا فرار كرده بود و شاه طهماسب با نيروهايي كه با خود آورده بود به شمال راند و ازبكان را از آنجا بيرون راند.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاه طهماسب صفوی

1908 – ارويل رايت Orville wright براي نخستين بار در تاريخ، با هواپيمايي كه ساخته بود به مدت يك ساعت در آسمان پايگاه ماير در نزديكي شهر واشنگتن پرواز كرد. پروازهاي قبلي به يك ساعت نمي رسيد.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ارويل رايت و هواپیمایش

1942 – نخستين حمله هوايي به خاك آمريكا

نهم سپتامبر 1942، يك هواپيماي نظامي جاپانی خودرا به آسمان ايالت ارگون آمريكا رسانيد و با فروافكندن بمب هاي ويژه توليد شعله، جنگلهاي اين ايالت را به آتش كشيد. این، نخستين حمله هوايي به خاك آمريكا بشمار آمده است. آمريكا به دليل قرارگرفتن ميان دو اقيانوس به ندرت مورد حمله هوايي قرار گرفته است و حمله زميني نيز جز از راه سيبري و آلاسكا (تنگه برينگ) امكان ناپذير است. همین قرارگرفتن میان دو اقیانوس سبب شد که آمریکا در دو جنگ بین الملل قرن 20 آسیب نبیند.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1944 – ارتش شوروي در اين روز بلغارستان را از دست نيروهاي آلمان خارج ساخت. در جنگ دوم جهاني، شوروي براي عقب راندن آلمانيها از آن كشور و اروپاي شرقي و جنوبي، تلفاتی بيش از 26 ميليون كشته متحمل شد.

1948 – سالروز ايجاد جمهوري دمكراتيك خلق كوریا

نهم سپتامبر سال 1948، بخش شمالي شبه جزيره كوریا خودرا جمهوري دمكراتيك خلق كره اعلام كرد. بخش جنوبي اين شبه جزيره 13 آگوست همين سال اعلام استقلال و جمهويت کرده بود ولي تاريخ آن را به روزي که ژاپن تسليم فاتحان جنگ جهاني دوم شد ـ 15 آگوست 1945 بازگردانيده بود. بنابراين اعلام جمهوريت شمال واکنش به اقدام جنوب تلقي شده است.

از زمان تسليم شدن جاپان در آگوست 1945 که شبه جزيره کره را از سال 1910 در کنترل داشت به فاتحان جنگ جهاني دوم و تقسیم موقت شبه جزیره کره در سال 1945 در مدار 38 درجه عرض جغرافيايي قرار بود که وحدت مجدد اين شبه جزيره از طریق انتخابات تحقق یابد.

پس از توافق بر سر تقسيم موقت شبه جزيره کره، قرار شد که آمريکا در جنوب و شوروي که با شمال کره هم مرز است در شمال نيروي نظامي داشته باشند.

در طول سه سال اول تمایلی از سوي طرفين به تامين وحدت شبه جزيره کوریا نشان داده نشد و شمالی ها 27 روز پس از اعلام جمهوري در جنوب، در منطقه خود جمهوري دمکراتيک خلق (کمونيستي) اعلام کردند و ماجرا به تدريج رنگ معارضه به خود گرفت و دو کره سپس و تقريبا همزمان و هريک به تنهايي خودرا مالک شبه جزيره خواندو زمينه براي جنگ آماده شد.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
گوشه اي از مراسم شصتمين سالگرد تاسيس جمهوري دمکراتيک خلق کوریا (روز ملي اين کشور)

نيروهاي کوریای شمالي 25 ژوئن 1950 (بدون توجه به ادامه استقرار نظاميان آمريکا) وارد بخش جنوبي شدند و در اندک زماني نود درصد آن را تصرف کردند. شوراي امنيت سازمان ملل مداخله کرد و به کمک کره جنوبي نيروي نظامي فرستاد که عمدتا از آمريكا بودند. اين جنگ تا 27 جولاي سال 1953 ادامه يافت، در اين روز آتش بس اعلام و شمالي ها منطقه خودرا حفظ کردند ولي حالت جنگ باقي مانده است و آتشي است در زير خاکستر مخصوصا که کوریای شمالي اينک داراي يک ميليون نظامي آکتيو، ميليونها ميليشيا و سلاح اتمي و موشکي ـ فضايي است.

1960 – فيلسوف و شاعري که رئيس کشور شد

«لئوپد سدار سنقورLeopold Sedar Senghor» شاعر، اديب، فيلسوف و سياستمدار معروف آفريقايي و از بنيادگذاران جنبش استقلال سنگال و مولف «سوسياليسم آفريقايي» نهم سپتامبر 1960 نخستين رئيس جمهوري سنگال شد.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
سنقور

وي در كتاب خود پيش بيني كرده است كه روزگاري سراسر جهان داراي نظام سوسيال دمكراسي خواهد شد. تاليفات مهم ديگر سنقور عبارتنداز: يک مجموعه شعر به زبان فرانسه، تاريخ تفکرات سياسي، مباني سوسياليسم و …. کتابهاي سنقور که داراي همسر فرانسوي بود عمدتا به اين زبان نوشته شده است.

2001 –  ترور احمدشاه مسعود از فرماندهان و مجاهدین افغانستان.

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمدشاه مسعود

زادروزها

۲۱۴ – زادروز اورلیان امپراتور روم
۱۵۸۵ – زادروز کاردینال ریشلیو سیاستمدار و روحانی فرانسوی، صدراعظم لویی سیزدهم

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لئو تولستوی

۱۸۲۸ – زادروز لئو تولستوی نویسندهٔ روس ، خالق جنگ و صلح و آناکارنینا
۱۹۴۱ – زادروز دنیس ریچی دانشمند علم کامپیوتر اهل آمریکا، از نویسندگان زبان برنامه نویسی سی و سیستم عامل یونیکس

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دنیس ریچی

۱۹۴۹ – زادروز سوسیلو بامبانگ یودهویونو رئیس‌جمهور اندونزی از اکتبر ۲۰۰۴ تا کنون

۱۳۴۶ – زادروز اکشی کمار، بازیگر هندی

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آکشی کومار

درگذشت‌ها

۱۰۸۷ – درگذشت ویلیام یکم پادشاه انگلستان
۱۸۹۸ – درگذشت استفان مالارمه شاعر فرانسوی

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
استفان مالارمه

۱۹۰۱ – درگذشت تولوز لوترک نقاش و گرافیست فرانسوی
۱۹۷۶ – درگذشت مائو تسه‌تونگ سیاستمدار چینی، بنیانگذار و رهبر جمهوری خلق چین

18 شهریور - 9 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۸۱ – درگذشت ژاک لاکان پزشک، فیلسوف و روانکاو برجستهٔ فرانسوی
۲۰۰۳ – درگذشت ادوارد تلر فیزیکدان آمریکایی، از بانیان فناوری هسته‌ای در ایالات متحده آمریکا

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *