تقویم تاریخ ( 18 ماه اسد )

امروز 18 ماه اسد برابر با 9 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

سال 480 پيش از ميلاد – سالروز پيروزي آریایی ها و تصرف تنگه ترموپيل

نهم آگوست سال 480 پيش ازميلاد،  واحدهاي كوهستاني ارتش اریانا – تنها ابر قدرت وقت بر روي کره زمين – در جريان لشكركشي خشايارشا به يونان و اروپاي جنوبي، پس از يک رشته جنگ شديد در ارتفاعات مشرف بر تنگه ترموپيل (Thermopylae Pass) واقع در شمال يونان، نظاميان اسپارت، «تسپي ان Thespian» ها و تبان ها Thebans از جمله «لئونيداس» پادشاه اسپارت را نابود و راه را براي عبور واحدهاي پياده و سوار امپراتوري باز و بي خطر كردند تا به سوي آتن به پيشروي خود ادامه دهند.

خشايارشا كه در صحنه نبرد ترموپیل بود پس از اين كه واحدهاي كوهستاني ارتش آریانا از جمله هزار مرد از منطقه پكتيا (اين ايالت خاوري ایرانزمین، هنوز به همين نام است و در مشرق افغانستان قراردارد) اسپارتي ها را درمحاصره گرفتند؛ به لئونيداس پيشنهاد كرد كه راه را براي فرار او و باقيمانده افرادش باز مي گذارد تا بگریزند، ولي قانون اسپارت عقب نشيني و تسليم نظامی را منع كرده بود. بنابراين، اسپارتي ها به جنگ ادامه دادند و همه آنان جان سپردند تا به قانون ميهن خود وفادار مانده باشند.

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
نبرد سال 480 پيش از ميلاد ارتش ايران با لئونيداس در ارتفاعات اين محل روي داد

ارتش آریانا پس از عبور از تنگه ترموپيل شهر آتن را تصرف كرد. مقاومت لئونيداس در ترموپيل و تاخير پيشروي ارتش آریانا، به فرماندهي کل يونانيان اين فرصت را داده بود که آتن را از سکنه اش تخليه کند و آنان را به جزاير امن منتقل سازد.

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه لئونيداس در يادبودگاه او در ترموپيل

1052 – تصرف اصفهان توسط طغرل سلجوقي

نهم آگوست 1052 ميلادي (18 اسد 431 هجري خورشيدي) شهر اصفهان به دست طغرل سلجوقي افتاد. دوازده سال پيش از اين، سلجوقيان كه از ترکان غز (اغوز) بودند و از آن سوی رود «سیردریا» آمده بودند بر غزنويان  غلبه کرده، به قدرت رسيده و از آن پس سرگرم تصرف شهرهاي آریازمین يكي پس از ديگري بودند.

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
طغرل سلجوقي

محمود غزنوي در 1030 ميلادي درگذشته بود و راه براي ادامه مهاجرت سلجوقيان در منطقه «فرارود» و عبور از آمودريا باز شده بود، زيرا كه مسعود غزنوي پسر محمود اجازه مهاجرت را به سمت جنوب به آنان داده بود. طغرل سه سال پيش از تصرف اصفهان، درصدد تصرف اين شهر برآمده بود كه بمانند يزد،

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1942 – گاندي رهبر انقلاب استقلال هند از استعمار انگلستان و مبتكر «مبارزه منفي» بارديگر بازداشت شد. 

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1945 – دومين بمب اتمي آمريکا بر ناگاساكي

ساعت 11 و 20 دقيقه بامداد نهم آگوست 1945 (به وقت محلي) و سه روز پس از فرود آمدن نخستين بمب اتمي بر هيروشيما، دومين بمب اتمي آمريكا با قدرت تخريبي معادل 22 هزار تُن «تي ان تي» بر ناگاساكي Nagasaki ـ شهر ديگر ژاپن افكنده شد كه به علت وزش باد بر گوشه اي از شهر فرود آمد و يك سوم شهر از جمله كارخانه هاي فولادسازي و صنعتي «ميتسوبيشي» را نابود كرد و جمعا هشتاد هزار تن كشته و 60 هزار نفر ديگر مجروح شدند.

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

يک روز پيش از بمباران دوم، «هري ترومن» رئيس جمهوري وقت آمريكا به دولت جاپان اخطار كرده بود كه بمباران اتمي هيروشيما تنها يك هشدار بود كه تسليم شود و اگر چنين نكند اين نوع بمباران تا نابودي كامل ظرفيت نظامي امپراتوري جاپان ادامه خواهد يافت.

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

در آن زمان، آمريكا دارنده منحصر به فرد سلاح اتمي در جهان بود. بکاررفتن بمب اتمي عليه جاپان، دولت هاي ديگر را به فكر توليد چنين سلاحي انداخت که حتي اگر آن را بكار نبرند يک ابزار قدرت و نيز وسيله اي براي پيشگيري از حمله نظامي ديگران به آنها باشد و به همين دليل، سلاحهاي اتمي اسلحه ـ از ديدگاه برخي ـ يک ابزار بازدارنده بيان شده اند.

1960 – یک افسر نظامی با یک گروه کوچک چترباز، دولتی فاسد را سرنگون کرد

يك افسر لائوسی به نام «كنگ له Kong Le» که از مشاهده فساد اداری ـ اقتصادی در وطن خود خشمگین شده و اقدام دولت وقت لائوس كه اجازه داده بود عوامل آمريكا در مناطق كوهستاني آن کشور برای کمک به دولت ویتنام جنوبی يك گروه چريك محلي بوجود آورند، برخشم او افزوده بود، نهم آگوست 1960 با یک گروه نیروی چترباز (کماندو) كودتا كرد و زمام امور را به «سووانا فوما Souvanna Phouma» سپرد كه مردي ميانه رو و ضد فساد و قبلا هم دو بار رئيس دولت و طرف اعتماد مردم بود.

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
Kong Le

فوما قبلا این نظر خودرا اعلام کرده بود که در كشوري چون لائوس، دولت بايد ائتلافي و نماينده همه گروهها باشد و …. این تنها کودتای نظامی در یک کشور بوده است که به دست یک سروان انجام شده است. روی کارآمدن سووانا فوما و تشکیل دولت ائتلافی سبب شد که به تدریج کمونیستهای لائوس (حزب پاتت لائو Patet Lao و شریک ائتلاف) قدرت را به دست گیرند و نظام لائوس کمونیستی شود.

زادروزها

۱۷۷۶ – زادروز آمادئو آووگادرو دانشمند ایتالیایی
۱۸۹۶ – زادروز ژان پیاژه روان‌شناس ، زیست‌شناس و شناخت‌شناس فرانسوی-زبانِ سوئیسی

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
آمادئو آووگادرو

۱۹۱۱ – زادروز ویلیام آلفرد فولر، اخترفیزیکدان آمریکایی
۱۹۳۹ – زادروز رومانو پرودی نخست‌وزیر سابق ایتالیا

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژان پیاژه

۱۹۶۳ – زادروز ویتنی هیوستون خواننده سبک پاپ، بازیگر، تهیه کننده فیلم و مدل آمریکایی
۱۹۷۲ – زادروز خوانس خواننده-ترانه‌سرای اهل کلمبیا ،عضو گروه هوی متال

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویتنی هیوستون

۱۹۷۶ – زادروز اودره توتو هنرپیشهٔ فرانسوی

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
خوانس

درگذشت‌ها

۱۱۷ – درگذشت تراژان امپراتور روم از سال ۹۷ تا ۱۱۷
۳۷۸ – درگذشت والنس امپراتور روم بین سالهای ۳۶۴ تا۳۷۸

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
هیرونیموس بوش

۱۵۱۶ – درگذشت هیرونیموس بوش نقاش هلندی
۱۹۱۹ – درگذشت ارنست هکل زیست‌شناس، مورخ طبیعت، فیلسوف، پزشک، استاد و هنرمند برجسته آلمانی

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ارنست هکل

۱۹۶۲ – درگذشت هرمان هسه نویسنده و نقاش آلمانی، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۴۶
۱۹۷۵ – درگذشت دمیتری شوستاکوویچ آهنگساز روس

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
هرمان هسه

۱۹۸۰ – درگذشت ژاکلین کاکرن، از نخستین زنان خلبان نیروی هوایی آمریکا.
۲۰۰۸ – درگذشت محمود درویش، شاعر و نویسنده فلسطینی

18 مرداد - 9 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمود درویش

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *