تقویم تاریخ ( بیست و یکم ماه حمل )

امروز 21 حمل برابر با 10 اپریل تقویم میلادی است. روزی که در تافغانستان و  جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

تولد سردار محمد نادرشاه/1262 شمسی

محمد نادرشاه پادشاه افغانستان در چنین روزی در دهرا دون هندوستان به دنیا آمد و در سال ۱۹۲۹ به سلطنت افغانستان رسید. نادرشاه پسر محمد یوسف‌خان برادر دوست‌محمدخان امیر سابق افغانستان بود و قبل از رسیدن به سلطنت نادرخان نامیده می‌شد.  در بیست و نه سالگی به خدمت قشون درآمد و در ۱۹۰۷ م. به درجه جنرالی رسید .  در سومین جنگ انگلیس و افغان، به هند حمله کرد و تال را گرفت و به‌عنوان نجات بخش افغان شهرت یافت و وقتی که صلح برقرار شد، به وزارت جنگ رسید. در سال ۱۹۲۴ وزیر مختار افغانستان در پاریس گردید. در سال ۱۹۲۶ نادرخان شغل سیاسی خود را ترک گفت و مدتی در پاريس گذراند، ولی بعداً به هند آمد و در مرز افغانستان سپاهی تجهیز کرد. و حبیب الله کلکانی را مجبور به عقب نشینی به زادگاهش کرد. نادر غزنه و به همین ترتیب کابل را تسخیر کرد و  به‌عنوان نادرشاه به تخت پادشاهی افغانستان نشست.

محمد نادرشاه در ۱۷ عقرب آ۱۳۱۲ ش‌ به ضرب گلولهیک دانش‌آموز بنام عبدالخالق در مراسم توزیع گواهی‌نامه‌ها، کشته شد

336 – آتش بس نوروز، جنگ را پايان داد

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير شاپور دوم در حال شكار بر بشقاب باقيمانده از همان زمان

كنستانتين امپراتور روم دهم اپريل سال336 ميلادي به بهانه شركت در مراسم سي امين سال حكومت خود، آتش بس دو هفته اي با قشون آریانا را كه 22 روز طول كشيده بود به صورت نامحدود تمديد كرد و بعدا از ادامه جنگ چشم پوشيد. جنگ دو امپراتوري سال بعد از سر گرفته شد، 26 سال متناوبا طول كشيد و بدون اخذ نتيجه پايان يافت.

آتش بس 19 مارچ به مناسبت فرارسيدن نوروز آریایی ها آغاز شده بود. فرماندهي قشون آریانا يك روز مانده به نوروز به احترام ايام عيد ملي، دو هفته آتش بس داده بود و كنستانتين كه واحدهايش به دليل تلفات سنگين نياز به تجديد سازمان داشتند با اين آتش بس موافقت كرده بود كه پس از آن، تا كنستانتين زنده بود محاربه تجديد نشد. كنستانتين 22 ماه مي 337 در قسطنطنيه در گذشت و جنگهاي شاپور دوم (ذوالاكتاف) با كنستانتين دوم جانشين او از همين سال آغاز شد.

1654 – ملكه روشنفكر سوئد و تصميم او به كناره گيري از پادشاهي

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملكه كريستينا

دهم اپریل 1654 كريستينا ملكه روشنفكر و دانشمند سویدن به ملت اين كشور اعلام كرد كه تصميم به كناره گيري گرفته و به سياستمداران سوئد دو ماه مهلت داد كه پادشاه ديگري براي كشور بيابند و تاكيد كرد كه 16 ژوئن از كاخ سلطنتي اثاثه كشي خواهد كرد .

وي كه برجاي پدرش آدولفوس نشسته بود هنوز 25 ساله نشده بود كه تصميم به كناره گيري گرفت. آدولفوس داراي فرزند ذكور نبود . سوئد از دير زمان توسط نخست وزير اداره مي شد و پادشاه نقش عمده نداشت.

كريستينا كه پس از او «چارلز گوستاو» پسر عمويش را برجايش نشانيدند داراي تحصيلات عالي و بانويي روشنفكر بود كه بيشتر وقت خود را صرف بحثهاي علمي و فلسفي مي كرد و « دكارت » فيلسوف بلند آوازه فرانسوي و نويسنده تعريف

« جامعه » در جلسات بحث كه وي حضور داشت شركت مي كرد. كريستينا بزرگترين حامي و مشوق « دكارت » بود.

كريستينا در طول سلطنت خود نخست همه املاك موروثي خاندان سلطنت را به دولت واگذار كرد و سپس از دولت خواست كه آنها به مردم بفروشد. وي بيش از پيش اختيارات پادشاه را محدود كرد و كارها را به نخست وزير سپرد.

كريستينا در استعفا نامه اش نوشت كه ذات او با اين همه تشريفات غير لازم سازگار نيست و او نشستن در كتابخانه و خواندن كتاب و گفتگوي با دانشمندان را ترجيح مي دهد.

1919 – روزي كه زاپاتا انقلابي بزرك به قتل رسيد

اميليانو زاپاتا انقلابي معروف مكزيك دهم اپريل 1919 در آستانه 40 سالگي در دامي كه براي قتل او طراحي كرده بودند افتاد و كشته شد. زاپاتا برضد ديكتاتوري «دياز» رئيس جمهور مكزيك، فساد اداري و قضايي، فئواليسم و بي حق كردن هموطنانش بپاخاست و براي رسيدن به هدف سالها مبارزه مسلحانه كرد. زاپاتا مي گفت: اگر به فساد و ظلم مهلت داده شود، به صورت عادت در خواهد آمد و همانند موريانه، وطن را از درون نابود خواهد كرد. ظلم و ستم چيزي جز سلب حق ديگران و بي اعتنايي به انسانيت نيست. آموزش ايستادگي و دفاع از حق، بزرگترين تكليف يك انسان است. به مردم بايد آموخت كه از حق طبيعي خود دفاع كنند. كشاورز، كارگر و سرخپوست (بومي) چه گناهي كرده اند كه نبايد زمين، سواد، وسيله توليد و استفاده از استعداد خود نداشته باشند و زندگي كنند تا عمله عده اي انگشت شمار باشند كه چيزي بيشتر از آنها ندارند (بهتر نيستند). پولدارشدن از جيب ديگران با توسل به تقلب بزرگترين گناه است و ….

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
زاپاتا

 

1993 – قتل رهبر حزب كمونيست جمهوري آفريقاي جنوبي

در اين روز در اپريل سال 1993 «كريس هاني» رهبر وقت حزب كمونيست فدراسيون آفريقاي جنوبي در 50 سالگي در يوهانسبورگ به دست يك آواره (پناهنده) ضدكمونيست لهستاني كشته شد و قاتل بعدا اعتراف كرد كه افراطيون سفيد پوست اورا براي ارتكاب اين قتل اجير كرده بودند. «هاني» كه بيشتر عمر خودرا در مبارزه و از جمله مبارزه مسلحانه و فرار از اين كشور به آن كشور گذرانده بود پس از فروپاشي شوروي، با گرفتن درس از اشتباهات کرملين، به نوسازي سوسياليسم افريقايي همت گمارد و موفق شد كه اعضاي حزب كمونيست را به جاي ريزش، افزايش دهد و همين امر باعث شد كه دشمنان بين المللي پيدا كند و ….

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
كريس هاني

حزب كمونيست افريقاي جنوبي در چارچوب كنگره ملي آفريقا به رهبري نلسون ماندلا عمل مي كرد.

زادروزها

  1583 – زادروز هوگو گروتيوس قاضي و فيلسوف هلندي 
  ۱۹۱۷ – رابرت برنز وودوارد، شیمیدان آمریکایی و برندهٔ جایزهٔ نوبل در ۱۹۶۵ 

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
عمر شریف

  ۱۹۳۲ – عمر شریف، بازیگر مصری

مرگ‌ها

    ۲۰۱۰ – لخ کاچینسکی، رئیس جمهور لهستان

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
لخ کاچینسکی

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *