تقویم تاریخ ( اول ماه حمل )

سال نو مبارک

امروز اول ماه حمل  برابر با 21 مارچ تقویم میلادی است. روزی که  افغانستان و جهان شاهد اتفاقات زیادی بوده است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
 مناسبت ها:
جشن باستانی نوروز
نوروز و جشن باشكوه آن، مسيري سه هزار ساله را پيموده تا به ما رسيده است. «نوروز» كهنسال ترين جشن ملي در جهان است كه جاودانه مانده است. چند دهه است که مورخان معاصر، کشورهایی را که نوروز جشن ملی آنان است «منطقه نوروز» نوشته اند از آناتولی تا دره سند، بخشی از هند و کوههای پامیر و از آسیای میانه و قفقاز تا خلیج فارس.
1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
كوروش بزرگ نوروز را يك آيين رسمي اعلام كرد
حرکت امان الله خان از قندهار به جانب کابل/1308
امان‌الله خان که بعد از تصرف شهر کابل به دست نیرو های حبیب الله کلکانی، به قندهار گریخته بود، بعد از تجدید نیرو با قوای پانزد هزار نفری، در چنین روزی قندهار را به قصد کابل ترک کرد.
وی بعد از عبور از قندهار و زابل، در نزدیک غزنی با نیرو های حبیب الله کلکانی مواجه شد و جنگ سختی میان قوای امان‌الله
خان و طرفداران حبیب‌الله کلکانی در نزدیک غزنی درگرفت و نیروی شاه امان‌الله شکست خورد. امان‌الله خان پادشاه مخلوع افغانستان بعد از این شکست، از کشور بیرون شد.
طرح ایجاد کنفدراسیون افغانستان و ایران/1339
در نوروز سال 1339 (سال 1960)، سردار محمدداود صدراعظم وقت افغانستان به ايران رفت و در مراسم نوروز آن سال شركت كرد، زيرا نوروز آيين مشترك مردم دو كشور است.
در مذاکرات محرمانه نوروز 1339 سردار محمدداود خان با مقامات ارشد دولت ایران طرح ايجاد كنفدراسيون ايران و افغانستان مطرح شد که [معمّاگونه] به روزنامه های اروپا درز کرد و انتشار آن باعث مخالفت شدید دولت لندن و دولت مسکو شد. مسکو از آن می ترسید که تاجیکهای منطقه فرارود دوباره بپاخیزند و خواهان الحاق به آن کنفدراسیون شوند و لندن بیم داشت که خط مرزی «دوراند» مآلا غیرقانونی اعلام و قبایل پشتون که با ترسیم این خط ازهم جدا شده اند به افغانستان بپیوندند. همین مخالفت ها مانع از اجرای طرح شد.
1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمدداوود

تولد عبدالغفور آرزو/ 1340 خورشیدی


دکتور‌ عبدالغفور آرزو چنین روزی در ولایت ‌هرات به دنیا آمده است. موصوف دارای تحصيلات عالي دكترا در رشته  اختصاصي  ادبيات دري از دانشگاه  تربيت مدرس تهران می‌باشد.
دکتور آرزو در پست ها  و مقام هاي متعددی  ايفاي وظيفه نموده استکه آخرین آن مسئولیت سفارت افغانستان در تاجیکستان بوده است.
دکتور عبدالغفور آرزو دارای آثار و تألیفات زیادی است که تعدادی از آنها به چاپ رسده و تعدادی دیگر در آستانه‌ی چاپ و یا زیر کار اند.
آغاز پلان هفت ساله/ 1355

در جمهوريت سردار محمد داود خان اولين پلان هفت ساله کشور تحت اجرا گرفته شد
قرار بود که برخی از برنامه های در نظر داشته شده جمهوریت سردار محمد داود خان با پلان های 7 ساله تطبیق شوند.
سردار محمد داود خان در زمینۀ اقتصادی- تجاری، جدی عمل می کرد. وعدۀ اصلاحات ارضی داده شد و سروی اراضی آغاز گردید. بر اساس اصلاحات مطروحه، زمینداران می توانستند «50 جریب زمین را برای خود نگهداشته و مازاد آن را به دولت در بدل معاوضه نقدی که در آینده به اقساط پرداخته می شد، باید تسلیم می کردند.

– تحریم بازی های تابستانی المپیک مسکو از جانب امریکا به دلیل تجاوز شوروی به افغانستان/1359

جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا به نشانه اعتراض به اعزام نیروی نظامی از جانب دولت شوروی به افغانستان، بازی های المپیک تابستانی مسکو را تحریم کرد و متعاقب او، چند دولت دیگر. مسکو در واکنش خود اعلام داشت که به خواست دولت کابل چند لشکر نظامی را به آن کشور فرستاده است که پس از رفع نیاز کابل، بازگردانیده خواهند شد.

1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیمی کارتر

نوروز خونین کابل/1397

حمله به مراسم نوروز در کابل

در حمله  انفجار انتحاری که در غرب شهر کابل در نزدیکی زیارت سخی که جشن نوروز در آنجا برگزار می‌شد، بیش از 30 نفر کشته و 65 نفر دیگر زخمی شدند.

گفتنی است، فرد انتحاری پیاده بوده و جلیقه انفجاری همراهش را در میان مردم منفجر کرده است.

این حادثه حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز نوروز در نزدیکی شفاخانه علی آباد در منطقه کارته سخی و خیابان دانشگاه کابل به وقوع پیوست.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله امروز در غرب کابل را به عهده گرفه است.

روز جهاني زمين


روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می شود) برگزار می‌شود.
سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ اپریل هم زمان با ۲ ماه ثور روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیتهای زیست محیطی اختصاص می‌دهند.

روز جهانی شعر

رویداد ها بر اساس تقویم میلادی:
1801 – میان نیروهای نظامی فرانسه و انگلستان در باریکه ساحلی ابوقیر مصر واقع در نزدیکی اسکندریه جنگ درگرفت که در این جنگ انگلیسی ها پیروز شدند و اسکندریه باردیگر به دست آنان افتاد. در این جنگ، شمار نیروهای فرانسوی 18 هزار تن بود که بیش از دو هزار تلفات داده بودند. 

1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
جنگ ابوقیر

1907 – نيروهاي نظامي ايالات متحده كشور «هُندوراس» را عملا اشغال نظامي كردند. 

1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1960 – کشتار شرپویل
پولیس دولت اقلیت سپیدپوستان فدراسیون آفریقای جنوبی تظاهرات و اجتماع اعتراضی سیاهپوستان (اکثریت مردم) این فدراسیون در شهر شرپویل Sharpeville را با خشونت سرکوب کرد که ضمن آن 69 تن کشته و 180 سیاهپوست دیگر مجروح شدند. تاریخنگاران عنوان این خشونت را «کشتار شرپویل» نوشته اند.

1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
کشتار شرپویل

1966 – روز جهاني مبارزه با تبعيض نژادي 
واژه آپارتايد (آپارتْهايْد، آپارتْهِيْدْ) به معناي جدايى و تفكيك مي‏باشد و در اصطلاح با تبعيض‏نژادي و نژادپرستي مترادف شده است. گرچه اِعمال سياست‏هاي تبعيض نژادي از دوره آغاز استعمار و به ويژه از قرن هفدهم شكل گرفته و نقاط گسترده‏اي را شامل مي‏گرديد، اما به صورت مشخص، اين كلمه از سال 1948م توسط دفتر مركزي حزب ناسيوناليست كشور افريقاي جنوبي به كار گرفته شد. هدف از اعلام و اعمال اين سياست، جداسازي سفيدپوستان از غير سفيدپوستان و به ويژه سياهان بود. با اين كه بيش از 80% جمعيت افريقاي جنوبي را غير سفيدپوستان تشكيل مي‏دادند، اما اقليت سفيدپوست با اجراي سياست‏هاي غيرانساني، جامعه‏اي طبقاتي به وجود آورد. آنها رسماً اعلام كردند كه سياست آپارتايدْ همه گروه‏هاي نژادي را فروتر از سفيدپوستان مي‏داند و علي‏رغم اعتراضات افكار عمومي و سازمان‏هاي بين‏المللي، به رفتار خود ادامه دادند. اين وضعيت تا آخرين دهه قرن بيستم ادامه داشت و سرانجام، تلاش‏ها و كوشش‏هاي مردمي به لغو اين سياست در هفدهم ژوئن 1991م انجاميد. با اين حالْ مساله تبعيض ‏نژادي در بسياري از كشورها كه داراي نژادهاي مختلف مي‏باشند، همچنان اعمال مي‏شود. نمونه بارز آن، كشور ايالات متحده امريكاست كه علي‏رغم ادعاي وجود دموكراسي و حمايت از حقوق بشر، سياست‏هاي ظالمانه‏اي عليه سرخ‏پوستان و سياهان اين كشور انجام مي‏دهد.

1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1991 – راجيو گاندي 47 ساله پسر بزرگ بانو گاندي و نوه نهرو كه پس از قتل مادرش در سال 1984 نخست وزير هند شده و 5 سال حکومت کرده بود در جريان مبارزات انتخاباتي در يك انفجار انتحاري كه يك زن «تاميل نادو» آن را به وجود آورده بود كشته شد. پدر «راجيو» از پارسيان هند بود.

1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
راجيو گاندي

زادروزها:

1318 شمسی- تولد عبدالمجید کلکانی از مبارزین چپگرا در سال های حکومت سردار محمد داود خان و رژیم خلق و پرچم در افغانستان.

نتیجه تصویری برای عبدالمجید کلکانی

۱۰۶۴ – یوهان سباستین باخ، آهنگساز آلمانی

۱۳۰۱ – عبدالحسین زرین‌کوب، نویسنده مشهور ایرانی

1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۵۷ – رانی موکرجی، بازیگر هندی

۱۷۶۸ – ژوزف فوریه، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی.

1 فروردین - 21 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژوزف فوریه

درگذشت‌ها

۱۳۷۰ – لئو فندر، ابداع کننده سازهای تو پُر و بنیان‌گذار شرکت لوازم موسیقی فندر، میوزیک‌من و جی اند ال

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *