تقویم میلادی ( بیستم ماه حوت )

امروز 20 ماه حوت برابر با 11 مارج تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی که به اسارت طالبان درآمده بود، در ولایت میدان به قتل رسید/ 1373

Ustad Mazari.jpg

عبدالعلی مزاری در سال ۱۳۲۶ هجری شمسی در روستای نانوایی چارکنت از توابع ولایت بلخ چشم به جهان گشود. پدرش حاجی خداداد زراعت پیشه و مالدار بود. کودکی مزاری در دوران پادشاهی محمد ظاهرشاه و صدارت محمد داوود خان سپری شد.

با کودتای ۷ ثور ۱۳۵۷، مزاری بار دیگر از افغانستان به نجف و سپس به سوریه رفت و از آنجا به پاکستان رفته باز به افغانستان بازگشت؛ و در حرکت‌های مقاومت ملی علیه ارتش شوروی در افغانستان شرکت کرد.

عبدالعلی مزاری تا زمان فروپاشی دولت تحت حمایت شوری سابق در افغانستان، (سال ۱۳۷۱ خورشیدی) به عنوان یکی از رهبران مقاومت علیه حضور بیگانگان و دولت کمونیستی افغانستان، به نبرد ادامه داد.

وی در بامیان، حزب وحدت اسلامی را به وجود آورد .

با ورود مجاهدین به کابل، عبدالعلی مزاری نیز از بامیان به مزار شریف و از آنجا به کابل رفت و در پایتخت کشور مستقر شد.

 

 تخریب تندیس‌های بودا در بامیان توسط طالبان در بامیان/1379

یازده مارچ، سالگرد تخريب مجسمه های تاريخی بودا در باميان افغانستان، به دست گروه طالبان است.

بت های دوگانه بودا درافغانستان، که بيش از هزار و ششصد سال سابقه تاريخی داشت، در پی دو شبانه روز حمله متواتر و آتشباری سنگين گروه  طالبان درهم شکست.

يکی از دو بودای باميان قبل از تخريب از سوی طالبان

در تاريخ بيست و شش فبروری سال 2001 ميلادی، شورای رهبری، شورای علما و ديوان عالی (استره محکمه) طالبان، به پيروی از فرمان ملا محمد عمر رهبر اين گروه، دستور تخريب تمام آثاری را که به تعبير آنها “غير اسلامی” بود صادر کردند.

دو مجسمه بودا در باميان و تمامی مجسمه های تاريخی که در موزه های کابل و ديگر شهرهای افغانستان نگهداری می شدند نيز می بايست بر اساس اين فتوا نابود می شدند

20 اسفند - 11 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویداد ها مطابق تقویم میلادی:

76 سال پيش از ميلاد – فراري داده شدن پارسي زبانان به بدخشان

76 سال پيش از ميلاد، اواخر زمستان، طوايفي كه در منطقه گُبي ـ آلتاي (غرب مغولستان) مي زيستند، با استفاده از فرصت به آنجا هجوم آوردند و پارسي زبانان را به بدخشان (شمال شرقي افغانستان امروز ــ تاجيكستان) فراري دادند و برجايشان نشستند.
388 – پادشاهی بهرام  و استقرار سپاه سوم در کابل

درپی درگذشت شاپور سوم، یازدهم مارچ سال 388 ميلادي‌ (بيستم ماه حوت) بهرام برادر او و حكمران خطه غرب آریانا، شاه تمام آریانا شد .

20 اسفند - 11 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
بهرام

از كارهاي مهم بهرام کرمانشاه امضاي يك معاهده صلح با امپراتوري روم است.
1302 – به نوشته شكسپير، رومئو و ژوليت در اين روز با هم ازدواج كردند.

20 اسفند - 11 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1502 – تاجگذاري شاه اسماعيل صفوي

20 اسفند - 11 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير شاه اسماعيل يکم

اسماعيل صفوي از خانواده درویش تبار شیخ صفی الدین (اردبیل) 11 مارچ سال 1502 (مصادف با بيستم حوت درتبريز ( ایران امروز ) تاجگذاري کرد،

1810 – ازدواج وكالتي ناپلئون با شاهزاده خانم اتريشي

ناپلئون بناپارت امپراتور انتخابي فرانسه پس از طلاق گفتن ژوزفين در سناي اين كشور و به رغم مخالفت پاپ، از شاهزاده خانم اتريشي «ماري لوئيز» خواستگاري كرد ولي به پدر او امپراتور اتريش اطلاع داد كه براي آمدن به وين وقت ندارد و عقد نكاج به صورت وكالت بايد انجام شود و عروس به فرانسه اعزام گردد و دراينجا مراسم كليسايي آن بر گزار گردد.

امپراتور اتريش چاره اي جز قبول پيشنهاد نداشت و عقد نكاح وكالتي 11 مارچ سال 1810 در كاخ سلطنتي وين انجام گرفت و عروس و همراهان روانه پاريس شدند و روز يکم اپريل به محض ورود آنان به پاريس مراسم مذهبي عقد انجام گرفت، ولي از ترس پاپ هر كشيشي حاضر به اجراي مراسم نبود. بسياري از كشيشها تمارض كرده بودند و يا به مرخصي رفته بودند.

ماري لوئيز مادر تنها فرزند ناپلئون است.

20 اسفند - 11 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1985 – انتخاب “ميخائيل گورباچف” به عنوان رهبر جديد اتحاد جماهير شوروي

2011 – زمین لرزه و سونامی در جاپان با 19 هزار کشته

یازدهم مارچ 2011 زمین لرزه ای به شدت 9 در مقیاس ریشتر شمال شرقی کشور جاپان را در هم کوبید. این زمین لرزه کم سابقه با سونامی ناشی از آن باعث مرگ 19 هزار تن از ساکنان منطقه شد و ویرانی بسیار ببار آورد بگونه ای که پس از گذشت یک سال از آن رویداد، هنوز 325 هزار تن بدون خانه هستند. این زمین لرزه به نیروگاه اتمی «فوکوشیما دای ایچیFukushima Dai Ichi» آسیب وارد ساخت و هوای بخشی از منطقه را به مواد رادیواکتیو آلوده ساخت که یک هشدار جهانی بود.

این زمین لرزه و سونامی ناشی از آن کشتی ها را از دریا خارج و به روی خشکی و ساختمانها افکند و خودروها در خیابانها و هواپیماها در فرودگاههارا بمانند «کاه» به این و گوشه افکند ( که چند منظره از این وضعیت در عکس های ادغام شده زیر مشاهده می شود):

زادروزها

1843 – تولد هنري جِيْمز نويسنده بزرگ امريكايي

20 اسفند - 11 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
هنري جيمز

مرگ‌ها

1996 – درگذشت شيخ “محمد غزالي” روحاني و مصلح بزرگ مصري

20 اسفند - 11 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
الكساندر فلمينگ

1955 – درگذشت “الكساندر فلمينگ” دانشمند انگليسي و كاشف پني ‏سيلين
1957 – درگذشت “ريچارد بيرد” مكتشف و قطب شناس امريكايي

20 اسفند - 11 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ريچارد بيرد

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *