تقویم تاریخ ( دهم ماه دلو)

 

امروز دهم دلو مطابق است با سی ام جنوری.

جشن‌ «سده‌» آریایی ها

دهم ماه دلو مصادف است با جشن سده، آيين هزاران ساله آریایی ها.

در آریانای قدیم از آغاز ماه قوس تا پايان ماه حوت را دوره سرما مي‌خواندند كه صد روز پس از آغاز اين دوره و پنجاه روز مانده به نوروز، «سده» و جشن آتش بود. برخي از پارسيان هند و تاجيکيان «سده» را جشن آدور گفته و هنوز در افغانستان، ایران و آسياي مرکزي، بوته خشک را آدور مي‌‌خوانند.

مراسم جشن با هزاران سال پيش تفاوت نكرده است. مردم، هركس برحسب توان خود، مقداري هيزم اهداء مي كند و در زميني باز آتش برپا مي شود و حاضران بر گرد آن به شادي مي‌پردازند.

نظامي در توصيف شرکت کنندگان در جشن سده گفته است:

رخ آراسته دست‌ها پرنگار

به شادي دويدند از هر كنار

فردوسي جشن سده را چنين توصيف كند:

… مپندار كاتش (كه آتش) پرستان بدند (بودند – کنايه از اين که جشن سده را آتش پرستان به وجود نياورده‌اند)

جشن سده را به هوشنگ پيشدادي نسبت دهند . فردوسي در اين زمينه گويد:
به هوشنگ ماند، اين «سده» يادگار ـــ بسي باد چون او دگر شهريار
سده را قبلا «سدك» مي‌گفتند.

دستگیری ملای لنگ از طرف افراد شاه امان الله/ 1303 شمسی

 

ملا عبدالله مشهور به ملای لنگ در خوست علیه امیر امان‌الله خان شورید. اما این شورش به شکست انجامید و در چنین روزی رهبران آن قیام ه شمول ملا لنگ از طرف افراد وفادار به امان‌الله خان دستگیر شدند.

با سرکوبی شورش عشایرجنوب به رهبری ملای لنگ  توسط قوای دولتی برهبری جنرال محمد ولی خان ، وی و ملا عبدالرشید دستگیر و درمحکمه نظامی کابل محکوم به مرگ شدند و حکم اعدام در ۴ جوزای ۱۳۰۴ بالای ملای لنگ وملا عبدالرشید با ۲۵ نفرازرهبران همدست شان درکابل به مرحله اجرا گذاشته شد و  گلوله باران شدند

تدویر لویه جرگه بخاطر بحث روی قانون اساسی: 1355

لویه جرگه به خاطر بحث روی قانون اساسی و انتخاب رئیس جمهور قانونی افغانستان در چنین روزی دایر گردید و محمد داود خان آنرا افتتاح کرد.

با روی کار آمدن جمهوری اول افغانستان در سال 1352 محمد داوود نخستين ریيس جمهور افغانستان، در زمستان 1355 جرگه ای را فرا خواند که منظور از آن کسب مشروعيت ملی بود. موضوع آن را تصويب قانون اساسی جديد و انتخاب ریيس جمهور تشکيل می داد. رياست اين جرگه را، که در مقر وزارت صحت عامه برگزار شد، محمد داوود به عهده داشت و عزيز الله واصفی نایب ریيس آن بود.

اجتماع مردمی تحت نام «لویه جرگه» در مقاطع گوناگون تاریخ معاصر افغانستان برگزار شده است. لویه جرگه ها که از سال 1160 هجری شروع شد، تا به حال در افغانستان ادامه دارد و جایگاه قانونی نیز یافته است.

به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان/ 1934 میلادی :

دوره زمامداری آدولف هیتلر ، دیکتاتور نژادپرست آلمانی ، آغاز شد . حزب ناسیونال سوسیالیست که توسط هیتلر تاسیس شد ، در انتخابات سال 1930 ، 107 کرسی رایشتاک ( پارلمان آلمان ) را به دست آورد . وی پس از دستیابی به مقام صدراعظمی و سپس ریاست جمهوری آلمان در سال 1934 ، خود را رهبر این کشور نامید و با ایجاد سازمان مخوف امنیتی به نام « اس اس » و تاسیس شکنجه گاههای بزرگ ، مخالفان خود را روانه اردوگاههای کار اجباری کرد . هیتلر میلیونها انسان را قربانی اهداف نژادپرستانه خود کرد . وی با تصرف دالان دانتزیک در پولند در سپتامبر سال 1939 ، آغازگر جنگ جهانی دوم بود که سرانجام به شکست آلمان و متحدین این کشور منتهی شد . هیتلر به دنبال این شکست در سال 1945 خودکشی کرد .

ترور رهبر ملی و مردمی هند/ 1948 میلادی :

موهنداس کرام چاند گاندی ، رهبر ملی و مردمی هند و بنیانگذار استقلال این کشور، توسط یک جوان متعصب هندو ترور شد . گاندی در سال 1869 متولد شد و فارغ التحصیل رشته حقوق از انگلستان بود و مدتی نیز در آفریقای جنوبی ، رهبری هندیان مبارز را به عهده داشت . او به پاس رهبری مردم محروم هند در مبارزه با دولت استعمارگر انگلیس به مهاتما ، یعنی دارای روح بزرگ ، معروف شد . گاندی درسال 1922 میلادی بخاطر طرح شعار یا مرگ یا استقلال ، به شش سال زندان محکوم شد و پس از آزادی ، سیاست مبارزه منفی را علیه استعمارگران انگلیسی در هندوستان رهبری کرد . این عمل گاندی به همراه تلاشهایش برای از بین بردن اختلاف میان هندوها و مسلمانان ، ضربه مهلکی بر پیکر استعمار انگلیس در هند وارد آورد . هند سرانجام در ماه آگوست 1947 به رهبری گاندی استقلال یافت . از آثار به جای مانده از وی می توان به « شرح حال گاندی » به قلم خودش و « داستان تجربیات من از حقیقت » اشاره کرد .

حمله بزرگ ویتنامی ها/ 1968 میلادی :

در جریان جنگ ویتنام ، رزمندگان ویتنام جنوبی ( ویت ‌کنگ ها ) به همراه ارتش ویتنام شمالی ، حمله گسترده‌ای را در سراسر ویتنام جنوبی آغاز کردند . این حمله به علت همزمانی با عید تت و آغاز سال ویتنامی ، به ” حمله عید تت ” مشهور شد. در این تهاجم وسیع که تقریبا” 50 شهر و مرکز مهم ویتنام جنوبی را دربر می گرفت ، حدود 700 هزار چریک ویت کنگ و ویتنام شمالی در برابر همین تعداد نیروی امریکایی و ارتش ویتنام جنوبی به نبرد پرداختند . اگر چه این حمله‌ از نظر نظامی موفقیت زیادی برای نیروهای آزادیبخش ویتنام به دنبال نداشت ، اما گستردگی و شدت جنگ و نیز پوشش خبری وسیع آن در سراسر جهان و بویژه در داخل امریکا ، افکار عمومی را بشدت بر ضد امریکا بسیج کرد و افزایش تظاهرات ضد جنگ را در امریکا درپی داشت . دولت امریکا سرانجام در سال 1975 دستور عقب نشینی کامل از ویتنام جنوبی را صادر کرد و ویتنام متحد شد .

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *