کودتای 7 ثور 1357 افغانستان و روزنامه اطلاعات ایران آن زمان

روزنامه های ایران از جمله کیهان  و اطلاعات در چهل و دو سال قبل نقش بسیار مهم تری نسبت به اکنون در انعکاس تحولات افغانستان ایفا می نمودند. چنانچه شاید بتوان خبر کودتای خلق و پرچم در افغانستان را مهمترین خبر منطقه در آغاز سال 1357 در مطبوعات ایران خواند.

 کودتایی که با مساعی مشترک رهبران احزاب چپی افغانستان به وجود آمد، منجر به سرنگونی جمهوریت سردار  محمد داود و قتل او و اعضای خانواده اش گردید و فضای مطبوعاتی در ایران به گونه ای داغ شد که مطبوعات آن کشور از جمله روزنامه اطلاعات شماره فوق العاده ای را به روز تعطیل جمعه 8 ثور آن سال به نشر رسانده و به انعکاس تازه ترین اخبار کودتا در افغانستان اختصاص دادند. این اوضاع حتی پس از گذشت چندین روز دیگر از وقوع این رویداد مهم در همسایه شرقی با ایران در روزنامه های آن کشور همچنان ادامه پیدا کرد

از اینرو آنچه شما برای اولین بار می می بینید و می‌خوانید، برگ هایی از تاریخ افغانستان است که از تاریخ هشتم ثور 1357 در روزنامه اطلاعات ایران انعکاس یافته است. وب سایت دوربین به مناسبت چهل و دومین سالروز وقوع این کودتا در کشور،  سر از این تاریخ تا ده روز آینده، بخشی از این اسناد مهم و آرشیف شده خویش را پیشکش شما گرامیان می نماید.

روزنامه اطلاعات

جمعه 8 ثور 1357/ فوق العاده

روزنامه اطلاعات روزنامه پر تیراژ ایران با تیتر «  رژیم افغانستان با کودتای خونین نظامی سرنگون شد» از قول خبرگزاری ها دهلی نو می‌نویسد: « نیرو های شورشی افغانستان که از ظهر دیروز دست به یک کودتای نظامی علیه رژیم پرزیدنت محمد داود خان زده بودند،  در آخرین دقایق روز گذشته  کنترول رادیو کابل را بدست گرفتند و اعلام داشتند که کودتای آنها با موفقیت روبرو شده و رژیم سردار محمد داود خان رئیس جمهوری افغانستان سرنگون گردیده است.»

دیگر عناوین روزنامه اطلاعات در همین شماره عبارت بودند از:

  • سردار داود خان و خانواده اش به چنگ کودتاچیان افتادند و ممکن است کشته شده باشند.
  • دیروز کابل صحنه شدید ترین جنگ های نظامی بود و صد ها کشته در خیابان های این شهر بر زمین افتاده است.
  • شورای انقلابی نظامی، حکومت را بدست گرفت و اعلام کرد، از لحاظ خرجی سیاست عدم تعهد و از نظر داخلی قوانین.اسلامی را رعایت می کند
  • هواپیما ها و تانک ها، کاخ ریاست جمهوری، وزارت دفاع و فرودگاه را به موشک و توپ بستند
  • کاخ رئیس جمهوری از تپه های مشرف به آن، زیر آتش قرار گرفت و مقاومت گارد محافظ در هم شکسته شد.
  • رادیو کابل اخبار کودتا را مکرراً به زبان های فرسی و پشتو پخش می کند و از مردم میخواهد به آن وفادار باشند.
  • رهبر کودتا ژنرال عبدالقادر اعلام کرد: امپریالیسم و داود خان برای همیشه از افغانستان محو شدند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *