نگاهی به گذشته وحال فرهنگ سرای دوربین!

No photo description available.

آژانس باختر هرات:

مجله دوربین در سال 1383 خورشیدی به هدف حمایت از جامعه فرهنگی و هنری حوزه غرب کشور آغاز به کار نمود.
این نشریه اختصاصا در حوزه هنر سینما فعالیت‌اش را آغاز نموده بود، اما این نشریه در سایر حوزه‌های فرهنگی، ادبی، سیاسی و اجتماعی نیز فعالیت داشته و تلاش گردیده تا همواره ناهنجاری‌های موجود در جامعه از طریق این نشریه همگانی شود.
خوشبختانه این نشریه در مدت زمان اندکی توانست نظر به اهمیت و ارزش بالایش در جامعه جای پای خوبی در بیرون از ولایت هرات، در دیگر ولایات کشور نیز باز کند.
در کنار این، دوربین تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری داشته است.
برگزاری نمایشگاه صدسال با مطبوعات اولین نمایشگاهی بود که از سوی مجله دوربین در سال 1392 در هرات راه‌اندازی شد که بازتاب گسترده‌ای در بسیاری رسانه‌های ملی و بین‌المللی پیدا کرد.
در کنار این، ایجاد اولین آرشیف چاپی حوزه غرب و تاسیس فرهنگ‌سرای دوربین از دیگر فعالیت‌های این نشریه بود که در چوکات فرهنگ‌سرای دوربین ایجاد شد؛ برعلاوه آن راه‌اندازی برنامه‌های نقد فیلم و شب شعر، سایر برنامه‌هایی آموزشی عکاسی و نقاشی نیز در این فرهنگ‌سرا برگزار گردید. ایجاد کتابخانه اختصاصی برای مولفین و نویسندگان حوزه غرب، کتاب‌خانه اختصاصی برای مولفین زن در حوزه غرب کشور از برنامه‌های بزرگ فرهنگی این نشریه بوده است.
ادامه برگزاری نمایشگاه‌های دوسالانه مطبوعاتی نیز از فعالیت‌های بنیادین این مجله بوده است که دومین دور این نمایشگاه در سال 1394 در پوهنتون هرات برگزار شد که مورد استقبال گسترده‌ای از سوی بازدیدکنندگان قرار گرفت.
در کنار این، ایجاد و راه‌اندازی اولین موزیم ارتباطات در سال 1395 به همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ و موسسه هلپ در مجموعه قلعه اختیارالدین هرات که تاکنون نیز این موزیم پابرجا بوده و در آن بیش از 210 قلم وسایل نفیسه ارتباط جمعی شامل رادیو‌های قدیمی، تلویزیون‌های قدیمی، تلیفون‌های قدیمی، دوربین‌های قدیمی و همچنین برخی از نمادسازی‌های ارتباطات که در جهان و در افغانستان صورت گرفته به دید عموم قرار داده شده که همه روزه بازدیدکنندگان زیادی دارد.
مسئولان این نشریه می‌گویند تلاش می‌شود تا این موزیم به شکل گسترده‌تری انکشاف یافته و لوازم و آثار بیشتری در این مکان به نمایش گذاشته شود.
ایجاد ویب‌سایت برای مجله دوربین نیز از دیگر اقدامات نیکی بوده است که تاکنون انجام شده است، ویب‌سایت دوربین برای هرات در حال حاضر حکم دانشنامه‌ای را یافته است که نسبتا کلیه معلومات در مورد هرات در آن گنجانده شده است و کسانی که معلوماتی پیرامون هرات در بخش فرهنگی، ادبی، هنری و اجتماعی خواسته باشند می‌توانند از آن به دست آورند.
اما متاسفانه دوربین در طول دوران فعالیت‌اش در این اواخر نظر به مشکلات اقتصادی، ضعف و رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. اما دوربین نظر به ریشه قوی فعالیت‌های گسترده فرهنگی و ادبی‌اش بیدی نیست که به این بادها بلرزد، مسئولان این نشریه در حال حاضر ایده‌های بزرگ و بلندی در سر دارند و روی برنامه‌های بزرگ‌تر فرهنگی و هنری کندو کاو دارند تا آن را به نتیجه برسانند.
راه‌اندازی موزیم مردم‌شناسی در هرات یکی از این ایده‌هاست که مسئولان این نشریه کارهای ابتدایی آن را به اتمام رسانده واین برای اولین باری خواهد بود که در آینده نزدیک تاریخچه هرات و فرهنگ و عنعنات مردم ساکن در آن در قالب این موزیم به نمایش گذاشته خواهد شد.
همچنین امکانات فرهنگ‌سرای دوربین چون قاب‌های عکس، پایه‌های نمایش عکس همواره به صورت رایگان در خدمت فرهنگیان قرار داشته و فرهنگیان همواره از آن استفاده برده اند.
مسئولان این نشریه اما از عدم حمایت دولت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری گلایه‌مند اند، آماده‌گی‌ها و تهیه امکانات لازم برای ایجاد نمایشگاه مطبوعاتی به مناسبت 28 اسد سال جاری در کابل و در نهایت لغو آن که تمامی کارها و آمادگی‌ها را روی دست آنان باقی گذاشت، از اقدامات ناخوشایند دولت بود که در نهایت سبب ایجاد دلسردی‌های فراوانی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری آنان شد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *