حق دسترسی به اطلاعات باز هم خبر ساز شد

Image may contain: 4 people, people sitting, indoor and text

گردهمایی آسیب‌شناسی چالش‌ها فرا راه حق دسترسی به اطلاعات در هرات برگزار شد.
به منظور آسیب‌شناسی چالش‌ها فرا راه حق دسترسی به اطلاعات، گردهمایی‌ای از سوی انستیتیوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات برگزار شد.
در این گردهمایی روئسای برخی ادارات دولتی، نماینده دفتر “نی”، مسئول مطبوعاتی مقام ولایت و خبرنگاران حضور داشتند، مشکلات و چالش‌های خبرنگاران برای دسترسی به اطلاعات بررسی و برای رفع آن تصامیمی اتخاذ گردید.
آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات با تاکید بر اینکه اطلاعات در چوکات قانون باید از سوی روئسای ادارات به دسترس خبرنگاران قرار داده شود، می‌گوید: قانون حق دسترسی به اطلاعات نیز خالی از مشکلات نبوده و نیاز به بازنگری و تعدیلات دارد.
آقای رئوفیان ابراز می‌دارد: که این قانون در شرایط حساس و ذیق ایجاد شده و برخی موارد آن نیاز به تعدیلات اساسی و بنیادی دارد.
رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ همچنین ابراز می‌دارد که تاکنون نیز در برخی ادارات برخوردهای غیرمسلکی با خبرنگاران وجود داشته و در ارائه اطلاعات نیز برای خبرنگاران مشکلاتی وجود دارد.
آقای رئوفیان راه برون‌رفت از این مشکلات را در گرو ایجاد یک میکانیزم مشخص و طرح جامع و کاملی می‌داند که باید از سوی خبرگاران تهیه و ترتیب شده تا از طریق آن با اقدامات عملی چالش‌های فراراه خبرنگاران را برای دست‌یابی به اطلاعات رفع بسازیم.
وی همچنین ایجاد یک کمیسیون مستقل را برای بررسی تخطی‌ها و مشکلات خبرنگاران ضروری می‌داند.
از سویی هم عذرا عزیز مسئول انستییوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌یی افغانستان می‌گوید: تاکنون برنامه‌های زیادی برای رفع این چالش‌ها برگزار شده است، اما هیچ یک تاکنون نتوانسته گره مشکلات خبرنگاران برای دست‌رسی به اطلاعات را باز کند.
مسئول این انتستیتیوت می‌گوید آنان اما این بار با برگزاری این گردهمایی تلاش کردند تا راه حل‌های بنیادی و اساسی‌ای را برای برون‌رفت از این مشکلات پیدا کنند.
همچنین فواد احمدی یکتن از خبرنگاران در هرات می‌گوید که خبرنگاران در این ولایت مشکلات زیادی برای حق دسترسی به اطلاعات دارند، وی می‌گوید برخی ادارات در ارائه اطلاعات کم‌کاری می‌کنند و اطلاعات لازمه را در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهند.
عاطفه غفوری نماینده بانوان خبرنگار د هرات نیز ابراز می‌دارد، در کنار این که بانوان خبرنگار در این ولایت با مشکلات عدم دست‌رسی به اطلاعات مواجه اند، اما نسبت به مردان در تبعیض نیز قرار می‌گیرند.
وی می‌افزاید که شماری از ادارات به بانوان خبرنگار کمتر اهمیت قایل می‌شوند.
این در حالیست که در فقره سوم ماده پنجاهم قانون اساسی کشور آمده است که اتباع افغانستان حق دست‌رسی به اطلاعات از ادارات دولتی را در حدود احکام قانون دارا می‌باشند.
این حق جز صدمه به حقوق دیگران وامنیت عامه حدودی ندارد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *