تاسیس کتابخانه دفتر تیکا در هرات

دفتر ( تیکا ) ترکیه  از بدو شروع به فعایت در هرات  به منزله نهادی فرهنگی همواره کوشیده است با اجرا ء برنامه های متنوع و روی دست گرفتن پروژه های مفید در زمینه احیاء و بازسازی آبده های تاریخی، نقش بارزی در حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری ساکنان این شهر و دیار ایفا نماید.

به همین منظور و در تازه ترین اقدام صورت گرفته از سوی این نهاد فرهنگی، سالون کتابخانه ای که در برگیرندۀ فعالیت های هنری، فرهنگی، سیمینار ها، جلسات مختلف و کورسهای مسلکی آموزش حرفه ای میباشد،  طی محفلی افتتاح و به بهره برداری سپرده شد. در حال حاضر در این کتابخانه به تعداد 1500 جلد کتاب به زبان های دری، ترکی، انگلسی و عربی، همرا با نشریات هر دو کشور موجود بوده و  1000 جلد کتاب  الکترونیکی نیز در سیستم های آن آرشیف و بایگانی شده است. این کتابخانه قرار است در آینده های نزدیک وسعت بیشتری به خود یافته و با خرید کتابهای مورد نیاز و پذیرش کتابهای اهدایی ، فعالیت خود را باسیستم کارتی اجراء نماید.

 علی ارغون چنار رئیس دفتر هماهنگی تیکای ترکیه در هرات در سخنرانیش بیان نمود که این مرکز می تواند فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در خور شایانی به مرحله اجرا بگذارد. چنار همچنان اضافه نمود تیکا در کنار این فعالیت ها،  در پروژه های بازسازی و احیاء دوباره میراث های فرهنگی و مشترک میان افغانستان و ترکیه تلاش خواهد نمود و درین راستا آنچه در توان دارد، دریغ نخواهد کرد.

Image may contain: one or more people, people sitting and indoor

در بخش دیگر مراسم افتتاحیه این کتابخانه  آوازخوان محبوب هراتی، نعمت الله حسین زاده و گروه موسیقی وی به اجرای موسیقی پرداخته و حاضرین را به وجد و سرور آوردند.

گفتنی است، در حال حاضر کورس زبان ترکی که علاقمندان زیادی را بخود جلب نموده، به سویه های A1 و A2  در این مرکز فرهنگی جریان دارد و در پهلوی آن، آموزش هنری ترکی ابره در صنوف جداگانه برای خانم ها و آقایان جدیداً آغاز شده است.

این  کورس های هنری  توسط معلمین برجستۀ وقف معارف ترکیه در افغانستان از جمله محترم بلال دیمیرل و محترمه صائمه دیمیرل تدریس میگردد. قرار است در خزان سال جاری کورس آموزشی حرفه نیز برای خانم ها در این ایجاد گردد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

2 نظرات

  1. محمد عیسی سلیمی

    با سلام. من در کابل هستم. نیاز شدید به کتاب ” سه قطعه روی زمین” دارم. از کجا می توان یافت. در ضمن من در حال تحقیق در مورد استراتژی ترکیه در افغانستان هستم. اگر شما می توانید در زمینه منبع با من همکاری کنید، خوشحال خواهم شد. با سپاس

    • سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرانمایه. این کتاب را دفتر تیکای ترکیه در افغانستان به نشر رسانده است و مرکزیت این دفتر نیز در کابل است. شما می توانید به آن دفتر مراجعه فرمائید. در صورتی که موفق به این کار نشدید، باز هم در تماس شده، امید هماهنگی لازم را برای تان کرده بتوانیم. پیروز و موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *