مهری

نام نشریه: مهري


صاحب امتیاز: ليسه مهري هروي
اولین مدیر مسئول:  ميرمن روفه احراري
نوعیت: ماهنامه- فصلنامه
موضوع: علمي، ادبي، اجتماعي، فرهنگي
زبان: دري
تاریخ تاسیس: 1336
محل چاپ: هرات، مطبعه دولتي
آدرس دفتر: هرات، ليسه مهري هروي
وضعیت فعلی: غیر فعال
ثبت و آرشیف: فرهنگسرای دوربین / 0796999360

معرفی نشريه  مهري

*********

Image may contain: 4 people, people smiling, text

در سال 1336 هجري شمسي، جمعی از اساتید اناث معارف وقت، نشریه ای با عنوان « مهري » منتشر کردند که در واقع این نشریه به عنوان اولین نشریة زنان در هرات شناخته شده است.
این بانوان خرج مبالغ هنگفت از معاش معلمی خویش و تحمل پیاده روی های بسیار برای رفت و آمد میان مکتب و مطبعه وقت برای تایپ، صفحه آرای، تصحیح و ویرایش مجله، به این موفقیت دست یافتند.
مجلة مهري ، به صورت فصلنامه به مديريت « ميرمن روفه احراري » نشر گرديده است. اين مجله از يك مكتب دخترانه كه بنام ليسة مهري مسمي است، طلوع نمود و در سال هاي بعد « كبرا سايه، صاعقه احراري و راحمه احمدي» هر يك پي ديگري از مدير مسئولان اين مجله بوده اند . مجلة مهري در حوزه ادبي ، تربيتي و اخلاقي فعاليت مي نمود و بيشتر نوشته هاي زنان و دختران، در آن به نشر مي رسيد.
نشریة مهري بیش از هر چیز، روی آموزش و تربیت و اخلاق متعلمين مكاتب دخترانه تمرکز داشت. بیشتر مقالات خود را به ترویج علوم و فرهنگ در بین زنان، متعلمين مكاتب و وضع مكاتب دخترانه و چگونگی پیشرفت آنان اختصاص مي داد . به این ترتیب با توجه به این که مجلة مهري بیشتر در مكاتب دخترانه دربین مدیران و معلمان و متعلمان زن انتشار می یافت، اهمیت تاثیر مستقیم آن در بین زنان آن روزگار، انکار ناپذیر بوده است.
دور دوم نشراتي، مجلة مهري از سال 1385 زير نظر هيئت تحرير و به مدير مسئولي (شهلا توخي) آغاز شد، 

 در اين دوره، گروهي از اساتيد و متعلمين ليسه مهري در چوكات هيئت تحرير مجله نقش ايفا نموده كه عبارت اند از: ضياء گل مجد، فريحه سنا، عايشه حبيبي،  جميله خسروي ، صديقه طبيبي، فايقه موسوي ، فهيمه كاكر و الهام موسوي.
نشريه مهري در حال حاضر به نشر نمي رسد.

طرح جلد سری جدی مهری در دهه هشتاد خورشیدی

————————————————————-

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نوید

نام نشریه: نويد تاریخ تاسیس: شوراي انسجام مردم مسلمان مدیر مسئول: محمد ظاهر حبيب زاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *