شیرینی های هرات

شیرینی های هرات

شیرینی های هراتی به نام های حلوا سوهان، شیرپره، نقل و دشلمه های رنگارنگ برای همه شهروندان کشور آشناست. اما از این میان، نام های حلوا سوهان و شیرپره، از مرزهای افغانستان بیرون شده و به سوغات هرات مسمی گردیده اند.

الوا سوهان:

سوهان از جمله شیرینی های این ولایت است.  سوهان به شکل‌ها و انواع مختلفی نظیر سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای و  غیره تولید و عرضه می‌شود. سوهان هرات به خوبی معروف شده است.

از عمده مواد اولیه مورد استفاده در پخت و تهیه سوهان می‌توان به آب، آرد، شکر، روغن، زرده تخم مرغ، هل، زعفران و مغز پسته اشاره کرد. این شیرینی در گذشته بیشتر به شیوه سنتی و با دست تولید می‌شده است. ولی در حال حاضر پخت این شیرینی با کمک دستگاهها و قالب های مخصوص انجام می‌گیرد.

شیرپره:

شیر پره از شیرینی های معروف در هرات است که با مخلوط نمودن شیر، قیماق، شکر، هل، خلال پسته، چهار مغز، بادام و سایر مواد طعم دهنده در شیرینی پزی ها تهیه و به فروش می رسد. این نوع شیرینی، نهایت ملایم بوده و با چای صرف می شود. شیرپره هرات از سوغاتی های معتبر به شمار می آید و در بسته بندی های متفاوت تهیه و تولید می شود. شیر پره را در بسته بندی های مناسب می توان برای چندین روز، به همان قسم روز اول نگاه داشت.

 گز:

گز امروزه به یکی از سوغات ها و شیرینی های معروف و سنتی هرات بدل شده است که در اکثر شیرینی پزی های این شهر  پخت می‌شود. در تهیه گز از شکر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب استفاده می‌شود.

با توجه به اهمیت استفاده از مواد طبیعی در صنایع غذایی، گز از معدود شیرینی های جهان است که در آن از آرد، نشاسته، روغن، مواد غیر طبیعی و رنگ استفاده نمی شود و ترکیبات آن شامل: شکر، انواع مغز ها چون پسته، بادام، سفیده ی تخم مرغ، ترنجبین و گلاب است. به همین خاطر این شیرینی، سوغات خوبی برای همه ی مسافران به شمار می آید.

نبات:

کلوچه باب:

درباره admin

مطلب پیشنهادی

فراورده های لبنی ولایت هرات

این فراورده‌ها در هرات به صورت سنتی یا صنعتی تولید می شود. امروزه علاوه بر آنکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *