نیم نگاهی به زندگینامه و کارنامه آریا رئوفیان ( رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات )

نتیجه تصویری برای آریا رئوفیان

نام آریا رئوفیان به عنوان جوان ترین مسئول فرهنگی هرات در فهرست روسای اطلاعات و فرهنگ این ولایت دیده می شود که موفقیت های چشمگیری را به سبب تلاش های فراوان و بی دریغانه در زمینه پاسداری از میراث های شکوهمند تاریخی و ارزش های سترگ فرهنگی و هنری این کهن دیار، کمایی نموده است.

آریا رئوفیان، در 24 ماه حوت سال 1362 به دنیا آمد و هر چند که نشانه های ابتکار و علاقمندی به مطالعه، در وجود وی از همان سالیان تحصیل در لیسه غیاث الدین غوری موج می زد،  اما دوران شکوفائی و درخشش شخصیت فرهنگی و مطبوعاتی وی، از هنگام ورود به پوهنتون شکل گرفته است.

او از سال 1385 بعد از قبولی در آزمون کانکور سراسری آن سال، در رشته خبرنگاری پوهنحی ژورنالیزم پوهنتون دولتی هرات به ادامه تحصیل پرداخت.

رئوفیان طی آن سالها دهها مقاله و سرمقاله تحقیقی  و تحلیلی برای نشر در جراید نوشت و علاوه بر آن، مدیر مسئول روزنامه خبری پگاه و مسئول خبر رادیو جوان بوده است که از سوی محصلین و پوهنحی ادبیات پوهنتون هرات راه اندازی شده بود.

وی در سال دوم تحصیل در پوهنتون، مدیر مسئول رادیو خصوصی مژده در هرات شد و بیش از سه سال در آن رادیو به ایفای وظیفه پرداخت.

بعد از فراغت از پوهنتون برای تکمیل دوره فوق لیسانس و گذراندن دوره ماستری، مشغول به تحصیل شد و دوره ماستری را در رشته مدیریت دولتی به پایان رسانید

در سال 1390 اولین حضور آریا رئوفیان در نهاد های دولتی، با تقرر در پست ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بادغیس شکل گرفت و تلاش های او در وظیفه محوله، منجر به رونق گیری هرچه بیشتر فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای در آن ولایت محروم گردید.

اما به یقین فعالیت های چشمگیر او درکنار دهها کارنامه درخشان دیگر روسای اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات قرار گرفته است.

رئوفیان در این سمت، فعالیت های ماندگاری را به جا گذاشته است که موارد آتی، برخی از فعالیت های اوست.

  • در بخش آبدات تاریخی:

طراحی و پروژه سازی بخاطر ترمیم و مرمت دهها آبده تاریخی از جمله مسجد جامع بزرگ شهر، قلعه اختیارالدین، مجموعه تاریخی مصلی، زیارت شهزاده ها، کمپلکس گدام های ارزاق، مساجد، خانقاء ها، کنیسه ها، خانه ها و کاروانسرا های قدیمی، دالان ها، حوض ها و آب انبار ها در نواحی شهری و ولسوالی های نوزده گانه ولایت هرات.

حفظ و مراقبت از ابنیه های تاریخی و جلوگیری از تخریب ساختمان های قدیمی که در معرض تهدید حوادث طبیعی و  تعرض افراد فرصت طلب و منفعت جو قرار داشته و دارند.

جذب حمایت های مالی موسسات ملی و بین المللی برای ترمیم و مرمت هرچه بیشتر آبدات تاریخی در این ولایت که خوشبختانه طی این سال ها مبالغ هنگفتی از سوی ادارات دولتی و موسسات بین المللی جلب و جذب گردیده و این مهم سبب احیای دوباره شکوه و عظمت بسیاری از بناهای شکومند تاریخی هرات شده است.

  • در بخش فرهنگ و هنر:

حمایت از مولفین و نویسندگان، برگزاری نمایشگاه های سالانه کتاب، نقاشی، خطاطی و سایر محصولات فرهنگی و هنری، تدویر محافل و همایش های علمی- فرهنگی و هنری، تاسیس و راه اندازی چندین موزیم و نمایشگاه های دایمی هنری در مجموعه تاریخی قلعه اختیار الدین. رشد و توسعه کتابخانه ها و نهاد های فرهنگی در گوشه و کنار این شهر و دیار. حمایت از فعالیت های فرهنگی، هنری و مطبوعاتی نهاد های خصوصی در این ولایت و…  حاصل تلاش های او در این زمینه است.

از جانب دیگر، حمایت از فعالیت های هنری هنرمندان برای اجرای برنامه ها، کنسرت ها و نمایشات هنری و رایزنی های مکرر برای راهیابی ایشان به جشنواره های ملی و بین المللی، از دیگر کار های در خور ستایش آریا رئوفیان است که منجر به برگزاری نمایشگاه ها، کنسرت ها و اجرای نمایشات هنری هنرمندان این کهن دیار در سطح کشور های منطقه و جهان از جمله ایران، ترکمنستان، هندوستان و کینیا شده است.

  • در بخش اطلاعات:

بدون شک نقش مهم و محوری او در عرصه مطبوعات، موجب فعالیت های روز افزون رسانه های خصوصی در این ولایت گردیده است و در این راستا می توان به فعالیت مداوم 20 تلویزیون ، 24 رادیو و دهها نشریه چاپی در کنار دیگر نهاد های رسانه ای و خبرگزاری های ملی و بین المللی اشاره کرد.

راه اندازی اولین نمایشگاه دایمی ارتباطات در مجموعه تاریخی قلعه اختیار الدین آنهم در سطح کشور و برگزاری چندین نمایشگاه های رسانه ای و مطبوعاتی برای مناسبت های مختلف، از دیگر فعالیت عمده او در این بخش به شمار می آید.

 

  • در بخش گردشگری:

در کنار موارد یاد شده، رئوفیان به منظور رونق بخشی به صنعت گردشگری نیز اقدامات قابل ملاحظه ای را انجام داده است. نشر اولین کتاب گردشگری زیر نام « راهنمای هرات »، راه اندازی تور های گردشگری، برگزاری سمپوزیم های ملی برای یاد بود از چهره های نامدار و مفاخر علمی و فرهنگی کشور، میزبانی از مهمانان داخلی و خارجی که جهت اشتراک در برنامه ها و همایش ها به این ولایت می آیند و… از اقدامات متعدد و همیشگی است که طی این سال ها از جانب او صورت گرفته است.

  • در بخش امور جوانان:

رئوفیان به حیث رئیسی جوان، برای حضور فعالانه این قشر در عرصه های مختلف از جمله حکومتداری خوب، اشتغال در ادارات دولتی، حضور در میادین ورزشی، فعالیت در برنامه های فرهنگی، هنری و اجتماعی، راهکار ها و برنامه های متنوعی را از طریق آمریت امور جوانان راه اندازی نموده است و نگاه خاص او به این مهم، سبب حضور پر رنگ نماینده جوانان در شورای شهر هرات و تشکیل دهها نهاد مدنی از سوی جوانان و راه اندازی نشست های مداوم اعضای پارلمان جوانان به منظور کارشناسی معضلات و مشکلات فرا راه جوانان گردیده است.

  • سفر های رسمی و وظیفوی:

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در طول هفت سال گذشته، سفر های رسمی موفقیت‌آمیز به کشور های منطقه و جهان جهت اشتراک در نشست ها، سیمینار ها، همایش ها و جشنواره های بین المللی داشته است.

اقدامات موثر در ریاست اطلاعات و فرهنگ باعث شد که سفر او در سال 1393 به سرزمین امریکا، سرآغاز سفر های کاری دیگر همکاران این اداره به آن قاره مترقی به شمار آید.

سفر رسمی به کشور تاریخی چین در قالب یک تور سیاحتی در سال 1395 سبب ترسیم دیدگاه های بهتر به موضوع گردشگری و تشویق سیاحان داخلی و خارجی برای دیدار از ولایت تاریخی هرات در وجود آریا رئوفیان گردید. بگونه ای که در حال حاضر فعالیت های گسترده و همه جانبه وی برای افزایش اماکن دیدنی و تماشایی در قالب راه اندازی موزیم ها، نمایشگاه های دایمی، بازارچه های صنایع دستی و ترمیم آبدات تاریخی ادامه دارد.

سفر رئوفیان به پاکستان و هندوستان در بین سال های 1394 و 1395 با جمع کثیری از هنرمندان موسیقی اصیل هراتی برای اجرای کنسرت های هنری صورت گرفت که فراتر از حضور در یک جشنواره، حیثیت و اعتبار داشت.

سفر به کشور های عربستان و ترکمنستان و برپایی غرفه های ویژه از محصولات هنری و صنایع دستی هنرمندان و صنعت کاران کشور در نمایشگاه های صنایع دستی و هنری هنرمندان جهان اسلام در سال 1396 و نمایشگاه چهار جانبه کشور های عضو پروژه تاپی در سال 1397، به معرفی هر چه بیشتر هنر اصیل افغانی در سطح منطقه و جهان انجامید.

او همچنان در سفر به ایران در سال 1397 به عنوان مسئول فرهنگی ولایت هرات، والی این ولایت را همراهی می کرد و این سفر منجر به امضای تفاهمنامه فرهنگی میان مسئولان امور ولایات خرسان رضوی ایران و هرات افغانستان گردید.

آخرین سفر رسمی او به همراه تنی چند از صنعت کاران صنایع دستی برای معرفی شیشه هراتی و آشنایی با صنعت شیشه سازی در جهان به کشور کینیا بود که در اواسط سال 1398 به وقوع پیوست و منجر به ایجاد روابط و تبادله دانش و تجربیات اساتید شیشه سازی کشور با صنعت کاران این رشته در سطح جهانی گردید.

 

  • تقدیر نامه ها:تصویر مرتبط

رئوفیان بیش از یک و نیم دهه  سابقه حضور در فعالیت های فرهنگی و هنری را در کارنامه خود دارد و موفق به دریافت تندیس ها و تقدیر نامه های متعدد، خصوصاً از سوی والیان پیشین و همچنین مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور شده است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

دریافت چهار تقدیر نامه درجه اول از چهار والی اسبق ولایت هرات.

دریافت تقدیرنامه از وزارت اطلاعات و فرهنگ

اخد تقدیر نامه از شوری ولایتی هرات

دریافت تقدیر نامه از سوی نهاد های دولتی و خصوصی

  • برنامه های پیشرو

راه اندازی بزرگترین مرکز فرهنگی فعال کشور در هرات، تاسیس مرکز مطالعات هرات شناسی، اعمار ساختمان های مدرن و مجهز برای موزیم، سینما، تیاتر و کتابخانه و اینکه هرات به مجد و عظمت گذشته خود باید برگردد، از خطوط اصلی اهداف رئوفیان در استراتیژی پلان این اداره برای سال های پیشرو به شمار می آید و از آنجایی که هرات باستان مهد تمدن دوره های درخشان غوری ها و تیموری هاست، در نظر دارد با عطف توجه به بناه های شکوهمند تاریخی و ارزش های ماندگار فرهنگی، نقش این ولایت را به عنوان مرکز فرهنگ، تاریخ  و ثقافت واین کهن دیار، تقویت نماید.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *