تقویم تاریخ ( ۱۷ ماه دلو )

امروز هفدهم ماه دلو  برابر با ششم فبروری تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

تولد استاد رحیم بخش/۱۳۰۰ خورشیدی

Rahim Bakhsh.jpg
استاد رحیم بخش یکی از چهره‌های ماندگار موسیقی کلاسیک کشور بود که آثار ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته‌است. رحیم بخش در چنین روزی در کوچه خرابات کابل به دنیا آمد، امام‌الدین پدر او از سارنگ نوازان معروف زمانه خود بود که موسیقی نسل اندر نسل برای خانواده وی به ارث رسیده بود و اجدادش نیز همه اهل موسیقی بودند.
در سن ۸ سالگی تحت نظارت پدرش‌کلانش محمد اکبربخش و سپس تحت حاکمیت پدرش خلیفه امام‌الدین‌بخش هنر موسیقی را آموخت.

استاد رحیم‌بخش تا قبل از جنگ‌های داخلی در کابل زندگی می‌کرد ولی سرانجام، او هم مانند دیگر هنرمندان از وطن خود دور شود و سال‌های آخر عمر را در یکی از مناطق دورافتاده شهر کویته پاکستان روزگار بگذراند. وی در سال‌های آخر عمر خود زندگی سختی زیادی در پاکستان سپری کرد و آنگونه که حسین‌زاده نوشته‌است:

«استاد در بستر بیماری در کویته پاکستان روزگار سختی را می‌گذراند و روح و جسم بیمار وی با درد و رنج غربت دست و پنجه نرم می‌کرد»

در سال‌های آخر عمر وی دوستان زیادی از وی دعوت کردند که به آمریکا یا اروپا بیاید و در آن‌جا اقامت کند؛ ولی او هرگز قبول نکرد و معتقد بود که هر چه از افغانستان دورتر شود درد غربت بیشتر وی را می‌آزارد. رحیم بخش، بی‌صبرانه منتظر بود که روزی کشورش آرام شود و به شهر و دیار خود بازگردد امّا دریغ و درد که اجل این فرصت را از وی گرفت و سر انجام بعد از سال‌ها بیماری تن رنجور و بیمارش را به دست خاک سپرد. استاد رحیم بخش در سال ۲۰۰۱ م درشهر کویته پاکستان جهان فانی را وداع گفت و نظر به وصیت نامه‌اش جسد او از آنجا به کابل آورده شد و در قبرستان خانوادگی استاد قاسم افغان در نزدیک آرامگاه استادش به خاک سپرده شد.

سالروز انتشار نخستین نشریه دانشگاهی/ ۱۸۷۸اواخر جنوری در سال ۱۸۷۸ پوهنتون امریکایی «ییل» نخستین نشریه دانشگاهی به نام «ییل نیوز» را منتشر ساخت و دانشگاههای دیگر از آن اقتباس کردند. محکمه امریکا حکم داده است: از آنجا که نشریات دانشگاهی با کمک هزینه دولت انتشار می یابند، حق گرفتن اگهی تجاری و تکفروشی ندارند.

در همین خصوص باید گفت که اولین نشریه دانشجویی در ولایت هرات- افغانستان با نام « پگاه» در سال ۱۳۸۵ خورشیدی از سوی محصلین رشته ژورتالیزم پوهنتون دولتی این ولایت راه اندازی شد.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۱۸ – در انگلستان به زنان حق شرکت در انتخابات و دادن رای داده شد، مشروط براینکه در سنین بالای ۳۰ می بودند.

مسدود شدن بانکهای امریکا/ ۱۹۳۳

«فرانکلین دی. روزولت» که در اوج رکود اقتصادی ایالات متحده به ریاست این فدراسیون انتخاب شده بود، بانکهای این کشور را از چنین روزی به مدت ده روز تعطیل کرد؛ زیرا که پیش از این روز، مردم برای بیرون کشیدن پس اندازهای خود و با آن پولها هجوم برای خرید که سطح قیمتها را شدیدا بالا می بُرد،به بانکها هجوم بُرده بودند. به علاوه، موجودی بانکها برای پرداخت ها کافی نبود و مقابل بانکها، صفهای طولانی تشکیل شده بود و بیم آن می رفت که همین صفوف تبدیل به تظاهرات، شورش و عصیان شود.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
امریکا از سال ۲۰۰۸ نیز وارد یک بحران اقتصادی شده است که علت عمده آن افزایش بدهی دولت این کشور و تداوم کسر بودجه آن در سالهای اخیر است که جمع این بدهی و اعتبارات در سال ۲۰۱۲ از سقف ۱۵ تریلیون دالر بالاتر رفته است.

الزابت دوم ملکه انگلستان شد/۱۹۵۲

جورج ششم پادشاه انگلستان درگذشت و دختر ۲۵ ساله اش الیزابت به نام الیزابت دوم برجای او نشست. الیزابت هنگام مرگ پدر در کنیا و در یک شکارگاه بود که به لندن بازگشت. الیزابت دوم متولد ۲۱ اپریل ۱۹۲۶ از آن زمان ملکه انگلستان و ۱۵ کشور دیگر عضو جامعه مشترک المنافع است. این جامعه مرکب از مستعمرات و مهاجرنشینان سابق دولت لندن دارای ۵۴ عضو است. حکومت انگلستان پارلمانی است و نخست وزیر (برگزیده مجلس) بر کشور حکومت می کند.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۵۸ – یک طیاره ی مسافربر انگلیسی هنگام برخاستن از میدان هوایی مونیخ آلمان سرنگون شد و ۳۸ تن ازجمله ۸ فوتبالیست عضو تیم منچستر یونایتد کشته شدند.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

مرگ نخست وزیر گرجستان با بخاری گازی ایرانی/۲۰۰۵

بالاخره معلوم شد که مرگ «زوراب ژوانیا» نخست وزیر گرجستان با استفاده از بخاری گاز سوز ساخت ایران صورت گرفته است. وی که از متحدان «سا کاشویلی» رئیس جمهور و از سران انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ گرجستان بشمار می رفت و متمایل به اتحاد گرجستان با بلوک غرب بود، دوم فبروری ۲۰۰۵ برای دیدار دوست خود «رائول یوسوپوف» به آپارتمان او رفت و چون دیر کرد، “بادی گارد” به سلفون او زنگ زد که جواب نشنید. خواست با شکستن در وارد آپارتمان شود که موفق نشد. پولیس محل را خبر کرد و از پنجره وارد آپارتمان شدند و جسد زوراب را در اطاق نشیمن و رائول را در آشپزخانه یافتند. پس از معاینه اجساد معلوم شد که مرگ بر اثر استنشاق گاز طبیعی (مورد مصرف در خانه) بوده که از بخاری آپارتمان نشت کرده و بخاری ساخت ایران و وارداتی بوده است.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
زوراب ژوانیا

کشتی مصری باعث مرگ نزدیک به هزار انسان شد/۲۰۰۶

یکم فبروری ۲۰۰۶ یک کشتی مسافربر مصری که میان کشور سعودی و مصر در رفت و آمد منظم بود، بر اثر هوای توفانی دریای سرخ، در این دریا غرق شد. این کشتی حامل ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مسافر و عمدتا مصری بود که تنها چهارصد نفرشان زنده از دریا گرفته شده بودند. بیشتر مسافران را مصریانی تشکیل می دادند که در کشور سعودی کار می کردند و یا به زیارت حج رفته بودند که باز می گشتند.

گفته شده بود که کشتی غرق شده بیش از عمر مجاز کار کرده بود و قبلاً در حراج از یک شرکت اروپایی خریداری شده بود. بستگان مقتولان حادثه برضد مقامات مصری که اجازه کار به این کشتی فرسوده داده بودند، دست به تظاهرات و اعتراض زده بودند!

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

:
زادروزها

۱۶۶۵ – زادروز آن استوارت، ملکه انگلستان، اسکاتلند و ایرلند.
۱۹۱۱ – زادروز رونالد ریگان، بازیگر و سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی؛ چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رونالد ریگان

۱۹۱۲ – زادروز اوا براون، همسر آدولف هیتلر.
۱۹۳۲ – زادروز فرانسوا تروفو، فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی فرانسوی.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوا براون

۱۹۴۵ – زادروز باب مارلی، خواننده صاحب سبک رِگِی، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار و فعال اجتماعی جامائیکایی.
۱۶۱۱ – چونگ‌جن، آخرین امپراتور دودمان مینگ.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
باب مارلی

۱۹۲۴ – جین یونگ نویسنده چینی.

درگذشت‌ها

۱۷۹۳ – درگذشت کارلو گولدونی، نمایشنامه‌نویس ایتالیایی.
۱۹۱۸ – درگذشت گوستاو کلیمت، نقاش نمادگرای اتریشی.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلینوش طریان

۱۹۵۲ – درگذشت جرج ششم، پادشاه بریتانیا
۲۰۱۱ – درگذشت گری مور، آهنگ‌ساز، گیتاریست و خواننده ایرلندی

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گری مور

*****
منابع:
– نشریات و روزنامه های افغانستان
– سسایت ایرانی نوشیروان کیهانی زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-سایت ایرانی راسخون

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *