تقویم تاریخ ( ۲۸ ماه جدی )

بیست و هشتم ماه جدی:

اضمهلال سلسله اشکانیان/ هفدهم جنوری226

نتیجه تصویری برای اشکانیان

سلسله اشکانیان پس از 482 سال حکومت در چنین روزی ساقط شد . نخستین پادشاه سلسله بعدی ، ساسانیان ، اردشیر بابکان بود . اشکانیان سومین گروه از اقوام آریایی بودند كه در افغانستان فعلي  حكومت كردند .  نژاد آنها آریایی، زبان شان  پهلوی  و آیین شان مذاهب آریایی های قدیم و زرتشتی و مهر پرستی بوده است . خط رایج در زمان آنها هم خط پهلوی اشكانی و هم خط یونانی بوده كه از دوران سلوكیان باقی مانده بود.  این قوم به دست اردشیر بابکان منقرض شد .

به قدرت رسیدن حبیب الله کلکانی/1307

تصویر مرتبط

حبیب الله کلکانی در سال 1307 خورشیدی به قدرت رسید و کمتر از یک سال سلطنت کرد، اما سال پادشاهی او به نام ( سال سقاوی) نقطه عطفی در تاریخ افغانستان بدل شد.

حبیب الله کلکانی فرزند عبدالرحمان در روستای تاجیک نشین کلکان در شمال کابل در یک خانواده فقیر به دنیا آمد، پدرش عبدالرحمان به شغل آب رسانی به خانه های مردم اشتغال داشت و از همین رو به سقو (سقا) معروف بوده است. عده ای می گویند که او چون در جنگ های افغان و انگلیس کار آب رسانی به جنگجویان افغان را به عهده داشت، او را سقا لقب داده اند.

حبیب الله و 17 نفر از یارانش در 30 میزان مهر 1308 خورشیدی به سپاهیان نادر تسلیم شدند. ولی نادر شاه به قول خود وفا نکرد و آنها را به مردان قبایل جنوب که به تازگی کابل را فتح کرده بودند، سپرد.

لشکریان پیروز نادرخان، حبیب الله و یارانش را پس از شکنجه با گلوله کشتند و اجساد آنها را برای چند روز در چمن حضوری کابل به دار آویختند.

حمله تافرجام به جان پروفسور صبغت الله مجددی/1361

نتیجه تصویری برای صبغت الله مجددی

پروفسور صبغت الله مجددی رئیس اتحاد مجاهدین افغانستان از یک حادثه سوی قصد در پیشاور جان سالم بدر برد.

مجددی در جریان جنگ شوروی در افغانستان از رهبران مجاهدین  بود و در سال ۱۳۵۷ جبهه ملی نجات را برای مبارزه با حکومت کمونیستی  وقت بنیان گذاشت. مجددی پس از پیروزی مجاهدین و سقوط حکومت کمونیستی، در بهار ۱۳۷۱ به عنوان اولین رئیس‌جمهور دولت اسلامی افغانستان منصوب شد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *