تقویم تاریخ ( 16 ماه سرطان)

امروز 16 سرطان برابر با 7 جولای تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

پیمان عدم تعرض میان افغانستان، ایران، ترکیه و عراق در کاخ سعد آباد/1316

پیمان سعدآباد یا عهدنامهٔ عدم تعرض، نام پیمانی است که در چنین روزی در کاخ سعدآباد تهران ایران، میان ۴ کشور ایران (رضا شاه پهلوی)، عراق (ملک غازی اول)، افغانستان (محمد ظاهرشاه) و ترکیه (مصطفی کمال آتاترک) به امضا رسید.

دولت‌های امضا کننده این پیمان متعهد شدند از مداخله در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند، مرزهای مشترک را محترم بشمارند، از هرگونه تجاوز نسبت به یکدیگر خودداری ورزند و از تشکیل جمعیت‌ها و دسته‌بندی‌هایی که هدف آن‌ها اخلال در صلح میان کشورهای هم جوار و هم پیمان باشد جلوگیری کنند

شهادت صفی الله جان افضلی/1366

شهید قائد افضلی

صفی الله افضلی در چنین روزی در شاهراه تربت جام- تایباد ایران،شهید شد. وی آرامگاه وی اکنون در شهر هرات زادگاه او میباشد

صفی‌ الله افضلی به سال ۱۳۳۳ خورشیدی در قریه قیسان از توابع ولسوالی (شهرستان) غوریان در ولایت هرات در غرب افغانستان به دنیا آمد

.تحصیلات ابتدایی را از زادگاه خود آغاز کرد. سپس به همراه خانواده به هرات کوچید و به سال ۱۳۵۳ خورشیدی از لیسه جامی هرات سند فراغت به دست آورد. او سال بعد (۱۳۵۴) وارد دانشگاه کابل شد و چهار سال بعد در خزان ۱۳۵۷ از رشته بیولوژی (زیست‌شناسی) دانشکدهساینس دانشگاه کابل لیسانس گرفت.

وی مبارزه را به راهنمایی برادر بزرگ‌ترش حفیظ الله افضلی دانش‌آموخته ژورنالیزم و ادبیات دانشگاه کابل آغاز کرد. در سال 1350 به رهنمائی برادر بزرگوارش، ستاره نهضت اسلامی (شهید حفیظ الله افضلی) در حلقه جوانمردان نهضت اسلامی در آمد. پس از آن که برادرش در سال ۱۳۵۴در نتیجهقیام بر ضد محمد داوود خان در ولایت پنجشیر دستگیر و بعدها در زندان دهمزنگ کابل شهید می‌شود. مرگ برادر، بر او تاثیری شگرف می‌گذارد و وی را در مسیر مبارزاتی‌اش استوارتر می‌نماید.در سال ۱۳۵۴ بر اثر فرماندهی کادر مرکزی نهضت، کسوت رزم مسلحانه پوشید تا همراه با دیگر همرزمان به سوی میدانگاه بشتابد و در پنجشیر و لغمان و غیره. او به تشدید مبارزات سیاسی و فرهنگی در محیط دانشگاه پرداخت تا این که در ماه میزان ۱۳۵۷در زمان نورمحمد ترکی رییس جمهور وقت افغانستان دستگیر شد و در وزارت داخله  مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفت. او پس از 12 روز از حبس رها شد و در پایان سال تحصیلی خود را به هرات رسانید و در در طرح‌ریزی شالوده قیام ۲۴حوت هرات نقش فعالی بازی کرد.

او در هرات هسته مقاومتی را با عده معدودی که عمدتا افرادی شهری، تحصیل کرده و از نزدیکان و دوستانش بودند پایه نهاد. الیویه روی افغانستان‌ شناس مشهور فرانسوی در کتاب افغانستان از جهاد تا جنگ‌های داخلی به این ویژگی‌های افضلی و افراد زیر فرمانش اشاراتی نموده است.

797 – ايرن سنگدل، زني كه به خاطر قدرت پسرش را كور كرد

هفتم جولاي سال 797 ميلادي، ايرن Irene كه پس از مرگ شوهرش «لئون Leo چهارم»، نايب السلطنه روم شرقي (بيزانتيوم يا Byzantine ) شده بود تا پسرش به سن لازم براي پادشاهي برسد و سلطنت را به او بسپارد، تحت تاثير حس خودخواهي، فرزند را كور كرد كه تا آخر عمر قدرت را منحصرا در دست داشته باشد!

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
سکه زرّين Irene با تصوير او

يك روز پيش از اين واقعه (کور کردن فرزند)، جنرالهاي ارتش و مقامات تراز اول كشوري در ملاقاتي به «ايرن» توصيه كرده بودند، حال كه سن پسرش به نصاب مقرر رسيده است بهتر است كه اختيارات را به او بدهد و وي همان شب با ترفندي فرزند را كور كرد كه تا پايان عمر نايب السلطنه «پادشاه نابينا» باقي بماند و با بر خود نهادن لقب Empress عملا امپراتور باشد. چند سال بعد وي چون متوجه محبوبيت «پادشاه نابينا» كه به نام كنستانتين ششم تاجگذاري كرده بود ميان مردم و ارتش شد اورا ترغيب به گرفتن زن دوم كرد و سپس محرمانه قضيه را به سران كليسا اطلاع داد و آنان را وادار به تكفير فرزند کرد كه با ارتکاب تعدّد زوجات، آيين مسيح را ناديده گرفته است. اما، دسيسه هاي ايرن بر ارتش فاش شد و ژنرالها وي را مجبور به كناره گيري كردند كه بعداً چون خانه نشيني، اورا كه شيفته بي قرار قدرت بود رنج مي داد خودكشي كرد. ايرن که در شهر آتن به دنيا آمده بود و در تاريخ، «ايرن آتني Irene The Athenian» هم نوشته شده است قبل از کور کردن پسر، برادر شوهر خودرا مجبور به اُردين Ordain شدن کرده بود تا عنوان کشيش Priest بدست آورد و نتواند ادعاي پادشاهي کند که عنوان کشيشي داشتن يک شاهزاده مانع از پادشاه شدن او (که مقامي دنيوي است) مي شد. ايرن که نگران قدرت گرفتن خلفاي عباسي بود براي داشتن يک متحد نيرومند، يکبار حتي در صدد برآمده بود که دختر شارلماني پادشاه مقتدر فرانک ها را براي پسرش بگيرد!.

برخي جنرالهاي روم شرقي و بزرگان اين امپراتوري که علاوه بر آناتولي غربي و مرکزي، بر بخش هايي ازبالکان و منطقه مديترانه حکومت داشت چون از رفتار ايرن و حرص قدرت داشتن او به تنگ آمده و بيزار شده بودند به هارون الرشيد خليفه عباسي در بغداد پناه بردند و اورا تشويق به تصرف قسطنطنيه (استانبول ـ پايتخت ايرن) کردند که ايرن از بيم شکست خوردن با پرداخت پول و ادامه اين پرداخت تا سه سال هارون را که نگران وضعيت خراسان و بپاخيزي ايرانيان استقلال طلب بود راضي به بازگردانيدن سپاه کرد.

«ايرن» جمعاً 15 سال ملکه (از سال 802 تا 797)، 7 سال (از زمان مرگ شوهرش در سپتامبر 780 تا 797 زمان کورکردن پسر) نايب السلطنه روم شرقي و 5 سال (از797 تا 802) امپراتور Empress اين کشور به پايتختي قسطنطنيه (استانبول) بود. در تاريخ از او به عنوان «ايرن سنگدل» نيز نام برده مي شود.

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه Irene در موزیم كه تصوير آن با دوربين از پشت شيشه گرفته شده است

1856 – ساخت ساعت معروف “بيگ بن” در انگلستان

برج ساعت بیگ بن (Big Ben)، بزرگ‌ترین و معروف ترین برج ساعت جهان است که در شهر لندن واقع است. برج ساعت کاخ وست منیستر که در ضلع شمال شرقی ساختمان پارلمان بریتانیا قرار دارد، به نام برج بیگ بن یا ساعت بیگ بن، شهرت جهانی دارد. در واقع، بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت هم به صدا در می‌آید. برج ساعت بیگ بن، در بریتانیا، رسمأ به نام “برج سنت استفان کاخ وست منیستر”، شناخته می‌شود. پس از آنکه کاخ وست منیستر، در یک آتش سوزی ویرانگر در تاریخ ۲۲ ماه اکتوبر سال ۱۸۳۴ میلادی از بین رفت، چارلز باری، معمار معروف انگلیسی، ساخت مجدد این کاخ را شروع کرد و یک برج ساعت برای ضلع شمال شرقی کاخ درنظر گرفت. با وجود اینکه ته‏بنای برج بیگن بن، به همراه ساختمان کاخ، در سال ۱۸۳۴ نهاده شد، اما خود برج، ۱۳ سال بعد از آن، در سال ۱۸۵۶ ساخته شد. برج ساعت بیگ بن لندن، از سطح زمین، ۹۳.۳ متر ارتفاع دارد. ساعت این برج که دارای چهار جهت است، ۵۵ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۸۴۳ – زادروز کامیلو گولگی زیست‌شناس ایتالیایی ، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۰۶
۱۸۶۰ – زادروز گوستاو مالر رهبر ارکستر و آهنگساز

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
کامیلو گولگی

۱۸۸۷ – زادروز مارک شاگال نقاش فرانسوی – روسی و از پیشگامان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی
۱۹۰۱ – زادروز ویتوریو دسیکا کارگردان، بازیگر ایتالیایی و از پیشگامان نئورالیسم سینمای ایتالیا

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
پیر کاردین

۱۹۴۰ – زادرور رینگو استار، آهنگساز، خواننده، ترانه سرا و بازیگر انگلیسی و نوازنده درام معروف گروه بیتلز ، برنده جایزه اسکار
۱۹۲۲ – زادرور پیر کاردین، طراح لباس فرانسوی.

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
رینگو استار

درگذشت‌ها

۱۳۰۷ – درگذشت ادوارد یکم پادشاه انگلستان
۱۹۰۱ – درگذشت یوهانا اشپیری نویسنده داستان‌های کودکان ، خالق رمان هایدی

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
یوهانا اشپیری

۱۹۳۰ – درگذشت آرتور کانن دویل نویسنده و پزشک اسکاتلندی ، خالق شخصیت شرلوک هولمز
۱۹۷۲ – درگذشت طلال بن عبدالله از پادشاهان کشور اردن

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
آرتور کانن دویل

۱۹۷۳ – درگذشت ماکس هورکهایمر فیلسوف آلمانی و از اعضای مکتب فرانکفورت
۲۰۰۶ – درگذشت سید برت خواننده، آهنگساز، گیتاریست و هنرمند بریتانیایی، پایه گذار و عضو اصلی گروه موسیقی پینک فلوید

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
سید برت

۲۰۱۴ – درگذشت آلفردو دی‌استفانو،بازیکن فوتبال آرژانتینی-اسپانیایی که دوبار درسال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۵۹ توپ طلای اروپا را برد.

16 تیر - 7 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلفردو دی‌استفانو

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *