افتتاح اولین انستیتوت زعفران در هرات

نخستین انستیتوت تحقیقاتی زعفران افغانستان در ولایت هرات تهداب گذاری شد. این انستیتیوت که تهداب کار ساختمانی آن توسط نصیراحمد درانی وزیر زراعت، محی الدین نوری معاون و سرپرست مقام ولایت و ارغون علی چنار رئیس دفتر هماهنگی برنامه صدرت عظمی ترکیه ( تیکا ) در هرات   و با حضور شماری از مقامات و مسولان مرکزی و محلی گذاشته شد، قرار است این انستیتوت در بخش آموزش دهقانان و زعفران کاران، بالابردن مهارت و دانش عوامل کشت، پروسس و بسته بندی زعفران، بازار یابی محصولات زعفران، استندرد سازی امور کشت، تولید و برداشت فعالیت داشته باشد.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت کشور میگوید: هزینه مورد نیاز اعمار این انستیتیوت 58/8 میلیون افغانیذمیباشد که  در ساحه ای  به موازات پنج جریب زمین و در سه منزل اعمار خواهد شد.

در این انستیتیوت در کنار آزمایشگاه مجهز، صنوف درسی و سیستم های آموزشی پیشرفته مجهز با تکنالوژی روز نیز مهیا میگردد. در همین حال محی الدین نوری معاون و سرپرست مقام ولایت هرات از توجه وزارت زراعت و همکاری کشور ترکیه در زمینه حمایت از زعفران کاران، قدردانی نمود و گقت: نبود بازار مناسب زعفران، یکی از نگرانی های جدی زعفران کاران بود که با اعمار این انستیتوت به بلند رفتن مهارت های دهقانان توجه خواهد شد و شیوه های درست بسته بندی زعفران در اولویت کاری قرار خواهد گرفت و درنتیجه تولیدات زعفران با کیفیت عالی به بازار های منطقه صادر خواهد گردید.

در همین حال آقای ارغون علی چنار نیز ضمن آماده گی های کشورش به خریداری زعفران افغانستان گفت: کشور ترکیه تمامی تعرفه های گمرکی بالای زعفران افغانستان را کنار کذاشته و تسهیلات بیشتری را برای زعفران کاران افغانستان فراهم خواهدساخت.

در همین خصوص سرپرست و معاون مقام ولایت اعلام کرد که کشور  ترکیه با تصمیم سخاوتمندانه، تعرفه زعفران افغانستان را به صفر رسانده است . او همچنان تاکید نمود که اداره محلی با تمام توان از پروژه های در دست ساخت نظارت می نماید تا از کیفیت کار اطمینان حاصل نمایند.

وی یاد آور شد که در حال حاضر سی هزار جریب زمین در ولایت هرات زیر کشت زعفران قرار گرفته است که پیشرفت صورت گرفته طی سالیان اخیر چشمگیر است. این در حالیست که امسال میزان برداشت محصول زعفران ولایت هرات از مرز پانزده تن گذشته است. / ابراهیمی

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *