فدراسیون فوتبال ولایت هرات

تاريخچه فوتبا ل افغا نستا ن

مروج شدن فوتبال در افغانستان همراه با ورزش های دیگر در عصر سراجیه بوجود آمد و توسط آموزگاران خارجی در مکاتب راه یافت. اولین کسانیکه پایه فوتبال را گذاشتند عبارت از عبدالهادی  داوی , مولوی عبدالطیف مهاجر و چند تن دیگر که شاگردان لیسة حبیبیه بودند و در قلعه حشمت خان به تمرین فوتبال می پرداختند.

در سالهای 1302-1923- و1303 -1924 (4) تیم تشکیل گردید که عبارت بودن  از:

1 – تیم مکتب حبیبیه

2تیم مکتب استقلال

3 – تیم تفریح که اعضای آن جوانان غیر مکتبی بودند

4 – تیم مهاجر.

امریت تیم تفریح را آقای داوی به عهده داشت و میان این تیم ها مسابقات برگزار میگردید . در مسابقات روزهای جشن استقلال که در پغمان برگزار میگردید واراکین دولتی مانند: داکتر محمد ظا هر سردار محمد داود ,  محمد خان , عدالت , داکتر اسماعیل خان علم , جنرال محمد اصف , اسدالله سرا ج , سناتور شکو رولی , حسن کریمی و فاروق سراج اشتراک داشتند.

در سال 1313 -1934(هجری) کلپ فوتبال محمودیه از طرف فارغ التحصیلان مکاتب تاسیس شد و در سال 1320-1941 هجری کلپ آریانا بوجود آمد. در همان سال مسابقات جشن استقلال در چمن حضوری برگزار گردید . این مسابقه نخستین مسابقه با یک تیم خارجی بود , تماشاچیان زیادی برای دیدن مسابقه گرد آمده بودند بازی یک مقابل سه به نفع تیم هندوستان خاتمه یافت .

در سال 1316-1939 (هجری) تیم فوتبال افغانی برای نخستین بار به خارج کشور سفر نمود. یعنی تیم محمودیه به هندوستان رفت و در هجده مسابقه شرکت نمود که در 8 مسابقه غالب و 9 مسابقه مغلوب و در مسابقه مساوی شدند .اعضای برجستة این تیم عبارت از : دوکتور فتاح نجم , دوکتور عبدالستار , عبدالغنی اثر , عبدالغفور اثر , مرحوم سرور ایوبی , وحید اعتمادی , فاروق سراج , مخمد شعیب , غفور و عبدالاحد.

در سال 1328-1951 (هجری) بنا به دعوت مقامات ایران تیم آریانا به آن کشور سفر نمود و تیم آریانا سه مسابقه را انجام داد که در نتیجه یک مسابقه غالب و دو مسابقه مغلوب شناخته شدند اعضای برجسته تیم قرار ذیل بودند: سرور ایوبی , حیدر اعتمادی , داکتر غلام محمد نژند , حمید مبارز , داکتر فتاح نجم , انور کندهاری و غیره…

ناکفته نباید گذاشت که افغانستان در سال1315- 1936 به عضویت جهانی فوتبال در آمد و در سال 1324-1945 عضویت کنفدراسیون آسیا را حاصل نمود.

هنگامیکه سال 1327- 1948 فرا رسید افغانستان تصمیم گرفت که به المپیک جهانی که در لندن برگزار میگردید یک تیم فوتبال بفرستد. همان بود که یک تیم برگزیده شده به لندن سفر نمود. در المپیائی لندن تیم افغانی دو مسابقه را انجام داد که نخست با تیم معرو بعد با تیم لوگزا مبورگ بود. در سال 1350 نخستین بازی های اسیائی در دهلی برگزار گردید و تیم افغانی در این مسابقات سهم گرفت. تیم فوتبال افغانی با تیم های هندوستان , جاپان و اندونزیا مسابقه نمود نتیجة دو مسابقه اول مغلوب و در مسابقه سومی مساوی گردید. ناگفته نباید گذاشت که همه ساله نظر به قرار دادهای کلتوری یک تعداد از تیم های ممالک دوست و همجوار به مملکت عزیز ما افغانستان سفر می نمودند و یک سلسله مسابقات را با تیم های افغانی انجام می دادند و ضمناً تیم های منتخب جوانان افغانی نیز به ممالک دوست سفر می نمودند که بعد از مسابقات دوستانه و رسمی دوباره به وطن عزیز ما عودت می کردند . تیم های ممالک که با تیم های افغانی در داخل و خارج کشور مسابقه نموده اند قرار ذیل است 1. شوروی 2. هندوستان 3. ایران 4. پاکستان 5. سنگاپور 6. بنگله دیش 7. عراق 8. چین 9. ترکیه 10. کوریا 11. قبرس12. نیپال 13. برما 14. آلمان شرق 15. پولند 16. تایلند 17. ایتایا 18. فرانسه 19. فنلند 20. سویدن

تاریخچه فوتبال در هرات

شرح عكس:  تيم فوتبال ليسه سلطان غياث الدين غوري در سالهاي دهه چهل هجري شمسي  با مديریت محمد كاووس خان  : در عكس محترم خليل الله عباس زاده ، سعيد جان روحاني ، سيد جواد هاشمي سيد رفيق منصوري ، محمد رضا رحمتيان و محمد جعفربزازقابل شناخت هستند كه از ايشان يكي در هرات ويكي در امريكا و متباقي در كشور ألمان زندگي دارند.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

لیست کامل فدراسیون های ورزشی ولایت هرات

اسامی فدراسیون های ورزشی ولایت هرات و روسای آن پس از انتخابات انجام شده در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *