هرات سال ۱۳۷۱ از لنز دوربین استیو مک‌کری

نتیجه تصویری برای استیو مک‌کری

ن.ک

استیو مک‌کری متولد سال ۱۹۵۰ در فیلادلفیا آمریکا است. او در دانشگاه پنسیلوانیا به تحصیل در رشتهٔ سینما پرداخت. مک‌کری عکاسی خبری را به صورت حرفه‌ای از جنگ شوروی در افغانستان آغاز کرد.

استیو مک کری، عکاس خبری شناخته شده‌ی امریکایی است که معروف‌ترین عکس او، عکس «دختر افغان» است که سال 1984 در «نشنال جئوگرافیک» منتشر شد.

وی با چاپ عکس این دختر افغان در مجله انجمن جغرافیای ملی به شهرت جهانی رسید؛ تصویری که عنوان «فراموش‌نشدنی‌ترین عکس» را به خود اختصاص داد و چهرهٔ دختر را تبدیل به مشهورترین عکس روی جلد در تمام انتشارات ماه جون ۱۹۸۵ کرد. این عکس همچنین در بروشورها، پوسترها و تقویم‌های کمک‌های بین‌المللی مورد استفاده‌های مکرر قرار گرفت. هویت «دختر افغان» برای ۱۵ سال پنهان بود تا اینکه مک‌کری نام او یعنی «شربت گول» را به همه معرفی کرد. این عکس تبدیل به جنجالی‌ترین تصویر شد و در اندازه‌های بزرگ و تعداد انبوه به چاپ رسید و نیز توانست مدال طلای مسابقه رابرت کاپا را به خاطر بهترین گزارش تصویری از آن خود کند.

به گفته استیو مک کری، او کار کردن روی تضادها و کشمکش‌های بین‌المللی را دوست دارد، از جمله کارهای او می‌توان از جنگ‌های ایران و عراق، بیروت، کامبوج، فیلیپین، جنگ خلیج و جنگ افغانستان نام برد.

استیو مک‌ کری در سال ۱۳۷۱ هنگامی که تازه شهر هرات به تصرف مجاهدین در آمده بود، با دوربین عکاسی اش، وارد این شهر شد و از نقاط مختلف و گسترده گی ویرانی و شکل گیری نشانه هایی از امید دوباره در میان مردم، تصاویر ماندگار و بیادماندنی گرفت.

 

بسیاری از تصاویر او سکانس هایی از سناریوی جنگ و اشغالگری روس در افغانستان است. ویرانه های بیش از حد شهر تاریخی هرات سوزه اصلی در عکاس های گرفته استیو مک‌کری در طول این سفر بوده است  که نشانه های واضح و آشکار از حجم سنگین و قدرتمند سلاح های استفاده شده برای ویرانی این شهر و دیار دارد.

عکس نخست مربوط به جاده درب عراق می شود که از بالای باره مشرف به گذر چونی یا زیارت بی بی معصومه در سال ۱۳۷۱ خورشیدی گرفته شده است.

 

Herat, Afghanistan, 1992, by Steve McCurry
باید از جنگ های گذشته درس گرفت.
طبق آمارها در جريان تجاوز ده ساله قشون سرخ شوروی به افغانستان و حاکمیت ددمنشانه بعد از آن (۱۳۵۷-۱۳۷۱) بیش از دو ملیون جان خود را از دست دادند و بخش عمده ای از منابع مادی و زیر ساخت های شهری این سرزمین نيز به فنا رفت.
یکی از محلات قدیمی شهر هرات /۱۳۷۱
Herat, Afghanistan, 1992, by Steve McCurry
جنگ ها اوضاع کشور های جنگ زده را دگرگون می کند و خسارات و تلفات و معلولیت ها و مجروحیت های افراد غیر نظامی  را افزایش می دهد.
 آنچه که ساکنان این دیار هنوز از آن رهايی نيافته اند آثار تلخ به جا مانده از جنگ است: معلولان و خانواده شهداء که همچنان با دردهای آن سالها دست به گريبان هستند و ادامه بسياری از جوانب زندگی عادی را دشوار می يابند.
درب عراق به سمت چها سوق شهر کهنه/۱۳۷۱
Young boys, victims of landmines, walk down the street in Herat, Afghanistan, 1992, by Steve McCurry
جنگ های چهارده ساله (  -۱۳۵۷-۱۳۷۱  ) شهر هرات را به ویرانه ای تبدیل کرد. اما با پیروزی مجاهدین این شهر زندگی دوباره می یابد.
ضلع جنوبی قلعه اختیار الدین هرات که بعد از گذشت چند ماه از پیروزی مجاهدین – ۱۳۷۱- محلی برای ورزش و نشاط جوانان می گردد.
Football in Herat, Afghanistan, 2003, by Steve McCurry
2028de81-e13b-4701-aaa7-3cb2d7de58e9_16x9_600x338
شما نيز اگر خاطره و يا عکسی از دوران گذشته داريد برای ما ارسال کنيد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *