شیرشرار، فوتو ژورنالست سابق کشور درگذشت

Image may contain: 1 person, closeup

با تاسف دیروز اطلاع حاصل نمودیم که آقای شیرشرار فوتو ژورنالست سابق کشور در هامبورگ جرمنی به ابدیت پیوست.

مرحوم‌ شرار بعداز تکمیل تعلیمات ثانوی در لیسه استقلال، تعلیمات عالی خودرا در رشته فوتوژورنالیزم از پوهنتون کابل فراغت حاصل نمود و مدتی را به عنوان مدیر فوتوژورنالیست در آژانس باختر وزارت اطلاعات و کلتور وقت ایفای وظیفه نمود که به دریافت جوایزی از طرف وزارت وادارهء یونسکو نایل آمد. این عکاس ماهر در هنر تمثیل و موسیقی هم تبحر داشت که زمانی با هنرمندان تئاتر مشهور کشور چون استاد بیسید وغیره در درامه ها نقش بازی نموده و در بخش موسیقی هم چهارده آهنگ موسیقی او در آرشیف رادیو افغانستان موجود می باشد.

شیر شرار مانند هزاران هموطن دیگر سی و پنج سال قبل به آلمان هجرت نمود ودر دیار هجرت هم به کار های هنری اش در منزل محول بود و همزمان در رشته آرت دیزاین گرافیک هم‌ تحصیل نمود. البوم‌ عکس رنگی ‌وی که حاوی چهارصد عکس رنگی و سیاه سفید می باشد و بازتاب دهنده ء فرهنگ وهنر افغانستان به شمار می رود تحت عنوان افغانستان و ( شاهد عینی) به مساعدت یونسکو در جرمنی با معرفی تصاویر به زبان فارسی ، انگلیسی و آلمانی طی سال ۱۹۹۶ میلادی به دست نشر سپرده شد. طبق اظهار خودش که تیلفونی با من در تماس بود کتابی را در مورد تداوی مرض دیابت ذریعه خوراکی ها در بیش از چهارصد صفحه دست نویس و آماده چاپ داشت.

Image may contain: cloud, sky, outdoor and text

این شخصیت پر بار و متواَضع را در سال 2003 در منزلش ملاقات نمودم واز صحبت هایش مستفید گردیدم. او برایم تصویر های زیادی را با سی دی های صوتی طور تحفه عنایت فرمود. خوشحالم اینکه توانستم نمایشگاه عکس اورا برای دو مرتبه در آیرلند همراه با یک بروشور در بیش از بیست صفحه که در بردارنده ء زندگینامه و آثار او به زبان انگلیسی برای دو مرتبه طی سالهای 2004 و 2015 به مساعدت شهرداری دبلین راه اندازی نمایم که مورد استقبال بینندگان خارجی قرار گرفت. باید علاوه نمود ، بازدیدکنندگان هم توانستند از بروشور چاپی که در هزار نسخه نشر شده بود طور رایگان دریافت نمایند.
روحش شاد و یاد او گرامی باد.

Image may contain: text

منبع: افغانستان در آئینه ء تصویر، نصرالدین سلجوقی.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *