تقویم تاریخ ( 22 ماه عقرب )

امروز 22 ماه عقرب

برگزاری لویه جرگه بخاطر قضیه پشتونستان/ ۱۳۲۸ شمسی

لویه جرگه ای با حضور  ۴۵۲ نفر و با ریاست  محمد گل خان، یکی از حامیان عمده قضیه “پشتونستان” در افغانستان بخاطر تایید سیاست دولت افغانستان در مورد قضیه پشتونستان، برگزار شد.

در پی استقلال هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی، دولت افغانستان حاکمیت پاکستان بر مناطق قبائلی نزدیک به مرزهای خود را به رسمیت نشناخت و روابط دو کشور تیره شد. دولت افغانستان تاکید داشت که ساکنان پشتون‌نشین این مناطق باید حق تعیین سرنوشت سیاسی خود را خود به دست داشته باشند

دولت افغانستان از این مناطق به عنوان “پشتونستان” یاد می کرد و حمایت از این قبائل را به دلیل وجوه اشتراک قومی، مذهبی و زبانی در محور سیاستهای خارجی خود قرار داد.

این جرگه از این سیاست دولت حمایت کرد و معاهده دیورند (۱۸۹۳)، پیمان افغان و انگلیس (۱۹۰۵)، پیمان راولپندی (۱۹۱۹) و پیمان ۱۹۲۱ افغان و انگلیس را بی اعتبار اعلام کرد.

به قدرت رسیدن اسد در سوریه
درچنین روزی درسال 1970 میلادی حافظ اسد در سوریه به قدرت رسید . حافظ اسد رییس جمهورفقید سوریه درچنین روزی درسال 1930 میلادی به دنیا آمد . حافظ اسد پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده افسری شد . وی پس ازمدتی خدمت در ارتش ، درنیروی هوایی سوریه به در جه ژنرالی رسید و پس از طی مقاماتی چون وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، نخست وزیری و دبیر کلی حزب بعث از ماه مارس 1971 میلادی پس از انجام کودتایی رییس جمهور سوریه شد . اسد ، سیاست آشتی جویانه ای را با اعراب دنبال می کرد و به دنبال گسترش اتحاد دنیای اسلام و عرب در برابر دشمنان خارجی بود . وی  در طول مدت ریاست جمهوری خود بار ها از سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینیان به شدت انتقاد کرد و جهان اسلام را به مبارزه با این پدیده شوم در منطقه فرا  خواند . اسد مقاوم ترین رهبرعربی درخط مقدم جبهه با رژیم اشغالگر قدس بود وی هرگز حاضر نشد با رژیم صهیونیستی قبل ازتخلیه بلند ی های جولان ، بخشی از خاک اشغا ل شده کشورش توسط رژیم جعلی اسرائیل ، قراردادی امضاء کند. حافظ اسد در همین حال سیاستمداری بسیار زیرک بود .

انفجارمقر آمریکاییان
در چنین روزی در سال 1995 میلادی در یک انفجار بزرگ مقر آمریکاییان در ریاض منفجر شد . هنوز پس از گذشت چند ین سال هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را به عهده نگرفته است .

تولد رابرت لویی استیونسن
درچنین روزی درسال 1850 میلادی رابرت لویی استیونسن درادینبورگ اسکاتلند به دنیا آمد .  جزیره اسرارآمیزمهمترین اثر اوست . روبرت لوییز استیونسن داستان نویس ، شاعر و مقاله نویس انگلیسی در آغازبه دلیل بیماری جسمی خود سفر های بسیاری کرد . او در سال 1876 شروع به نوشتن مقالاتی کرد که در سال 1881 میلادی ، آنهارا به چاپ رساند . وی  در مدت اندکی ‌داستان‌ها و رمان‌های بی شماری  می‌نویسد. بعضی از این داستان‌ها در فضای مه آلود اسکاتلند شکل می‌گیرد و بعضی دیگر در دریای آفتاب جنوب می گذرند . استیونسن داستانهای کوتاه بسیاری نگاشت و ضمن مسافرت در سال 1879 به کالیفرنیا ازدواج کرد . کتاب های معروف جزیره گنج ، دکتر جکیل و مستر هاید برای وی شهرت بسیاری به ارمغان آوردند . او سرانجام در سال 1894 میلادی در مجمع الجزایر ساموا د ار فانی را وداع گفت .

پرتاب نخستین فضا پیمای مریخ گرد
درچنین روزی درسال 1971 میلادی فضا پیمای مارینر 9 به عنوان نخستین فضا پیمیایی که توانست دورمریخ را بچرخد به فضا پرتاب شد .

کشته ومجروح شدن بیست و سه هزار نفر از مردم کلمبیا
حدود 23 هزارنفرازساکنان شهر آرمرو کلمبیا درچنین روزی در سال 1985 میلادی گرفتار آتشفشانی گسترده ای که شهر را فرا گرفت  ، شدند . براثر این واقعه گدازه های آتش فشان نوادو دل رویز تمامی شهر را فرا گرفت   .

رای مردم سوئد برای پیوستن به اتحادیه اروپا
درچنین روزی در سال 1994 میلادی مردم سوئد برای پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا آرای خود درصندوق های رای ریختند . قرار داد ماستریخت که در دسامبر  سال 1991 از طرف سران 12 کشور عضو جامعه اقتصادی اروپا درشهر ماستریخت هلند به امضا رسید  ، وحدت سیاسی و اقتصادی کشور های  عضو این جامعه را  پیش بینی می کند  . به موجب این قرار داد کشور های عضو جامعه اقتصادی اروپا و کشور های دیگری که ممکن است بعدا به عضویت این جامع پذیرفته شوند تا پایان قرن بیستم دارای پول واحد ( یورو) شدند . بر اساس این قرار داد اتباع این کشور ها شهروند اروپا به شمار می آیند  و نه فقط آزادانه در تمام کشور های عضو رفت و آمد می کنند  بلکه در هریک از کشور های عضو حق رای و کسب کار خواهند داشت . پارلمان اروپا براساس این قرار داد ، قدرت اجرایی پیدا  کرد و سیاست های دفاعی و خارجی را کشور های عضو  تعیین خواهند  کرد . قرار داد ماستریخت قبل از اینکه به مرحله اجرا برسد  به تصویب پارلمانهای کشورهای امضا کننده قرار داد رسید و یا در یک همه پرسی مورد تایید اکثریت مردم بر خی  کشور ها قرار گرفت  .

اخراج بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل 
در چنین روزی در سال 1997 عراق شش تن از بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد را از کشورش اخراج کرد .

انتشارماجرای رسوایی کلینتون
در چنین روزی در سال 1998 میلادی  مونیکا لوینسکی قراردادی را با خبرگزاری مارتین امضا کرد تا تمامی داستان  روابط خود  را با بیل کلینتون رییس جمهوروقت آمریکا بیان کند . پس از انتشار این رسوایی اخلاقی بیل کلینتون مورد نکوهش بسیار جامعه آمریکا قرار گرفت .

غرق شدن نخستین ناو هواپیما بر
درچنین روزی درسال 1941 نخستین ناوهواپیما برغرق شد. ناوهواپیمابرانگلیسی آرک رویال که درغرب دریای مدیترانه درحال انجام ماموریت بر ضد آلمان و ایتالیا بود ، بر اثر اصابت اژدر غرق شد.

تولد آنتوان دو لاووازیه
درچنین روزی در سال1743میلادی  آنتوان دولاووازیه شیمیدان فرانسوی درپاریس دیده به جهان گشود .  وی را پدر علم شیمی جدید  نیز می نامند چراکه با کشف طریقه علمی تبدیلات و تغییرات شیمیایی ، این علم را برپایه علمی و صحیح خود بنیان نهاد . او برای نخستین بار آب را تجزیه کرد و از آن دو عنصر  اکسیژن و هیدروژن  به دست آورد .  لاووازیه درسال1794میلادی به جرم مخالفت با انقلاب فرانسه ، به دست عده ای از انقلابیون بوسیله گیوتین گردن زده شد .

تولد جیمز کلارک ماکسول
درچنین روزی در سال 1831میلادی ،  جیمزکلارک ماکسوِل ریاضیدان و فیزیکدان اسکاتلند ی متولد شد . ماکسول پس از طی تحصیلات مقدماتی و عالی خود  ، مشغول تحقیق و تدریس  دررشته ریاضی دردانشگاههای کمبریج و ادینبورگ شد . نظریه های ماکسول در فیزیک وریاضی امروزه نیز از ارزش بالایی بر خوردارند .

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *