تقویم تاریخ ( 13 ماه عقرب )

امروز 13 ماه عقرب هجری شمسی برابر با 4 نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:
آغاز به کار اولین سفیر امریکا در افغانستان/1324 شمسی
ویلیام هاری بروک به عنوان اولین سفیر امریکا در افغانستان آغاز به کار کرد.
سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل بخشی از مأموریت سیاسی آمریکا در افغانستان می‌باشد. این سفارت در منطقه وزیر اکبرخان شهر کابل قرار گرفته است و خانهٔ سفیر این کشور در افغانستان می‌باشد. سفارت ایالات متحده در کابل در سال ۱۹۴۰ ساخته شد و در سال ۱۹۸۹ به دلیل جنگهای داخلی و ورود رژیم طالبان بعد از آن بسته شد. این سفارت برای بار دوم بعد از ورود آمریکا به افغانستان و در طول عملیات آزادی بلندمدت (مختصراً: OEF-A) (نامی رسمی از طرف ایالات متحده و ناتو بر روی جنگ افغانستان) دوباره به فعالیت آغاز نمود و تا سال ۲۰۰۶ در زیر بازسازی بود. در مراسم اختتامیه آن رئیس جمهور جرج دبلیو بوش به همراه رئیس جمهور حامد کرزی شرکت نمودند.

1791 – نبرد چهارم نوامبر 1791 سرخپوستان با ارتش آمريكا

چهارم نوامبر 1791 در ايندياناي امروز ميان يك تيپ سوار ارتش آمريكا به فرماندهي ژنرال «آرتر كلر» و نيروهاي يک اتحاديه از بوميان اين کشور مرکب از چند قبيله به رياست «ليتل تورتول» نبرد سختي درگرفت. در اين نبرد از افراد آن تيپ سوار آمريكا تنها 48 تن زنده ماندند. اين يک پيروزي نظامي بوميان آمريكا (اصطلاحا سرخپوستان) بر مهاجران اروپايي تا آن زمان بشمار آورده شده است. بوميان آمريكا كه تبار سيبريايي دارند از آغاز ورود انگليسي ها به آمريكاي شمالي در سال 1607 با آنان جنگيده بودند تا از اموال و اراضي خود دفاع كنند ولي تا زمان دريافت اسلحه آتشين از مهاجران فرانسوي فاقد اين جنگ افزار بودند و كشتار مي شدند. برخلاف انگليسي ها، مهاجران فرانسوي، آلماني و هلندي با بوميان آمريكاي شمالي (ايالات متحده و كاناداي امروز) سازش كرده و رفتار دوستانه داشتند و اراضي مورد نياز را از آنان خريداري مي كردند.

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Little Turtule

در نبرد چهارم نوامبر 1791 در اينديانا، افراد قبايل شاوني، دليور و بوكونداهلا مركب از 1180 و به قول خودشان «دلاور» شركت داشتند. اينان قبلا در اكتبر 1790 يك هنگ سوار آمريكا به فرماندهي سرهنگ «هاردين» را شكست داده و اين هنگ با دادن 219 تن تلفات عقب نشيني كرده بود. به نوشته برخي از مورّخان، بوميان با اين جنگها مخالفت خودرا با عهدنامه سال 1783 پاريس مبني بر برسميت شناخته شدن 13 مهاجرنشين انگليسي از سوي لندن به عنوان يك كشور مستقل اعلام كرده بودند. طبق اين معاهده كه ميان دولت لندن و نمايندگان مهاجرنشينان و با ميانجيگري فرانسه امضاء شده بود، شرق آمريكاي شمالي (به استثناي فلوريدا) به عنوان كشوري مستقل (به نام ايالات متحده) شناخته شده بود ولي بوميان، اين سرزمين پدري را متعلق به خود مي دانستند. در پي شكست اينديانا، جورج واشنگتن ژنرال «آرتر كلر» را بركنار كرد.

1793 – گردن زده شدن يک بانوي انقلابي فرانسه به حکم دادگاه انقلاب!

چهارم نوامبر سال 1793 در جريان انقلاب فرانسه و در دوران اقتدار روبسپير، بانو اولمپ دو گوژ Olympe de Gouges نويسنده و نمايشنامه نگار و فعال سياسي فرانسه به حکم دادگاه انقلاب با گيوتين و در ملاء عام گردن زده شد. بانو اولمپ که هنگام اعدام 45 ساله بود اعتراض کرده بود که چرا انقلاب فرانسه براي زنان، حقوق سياسي برابر مردان و از جمله راي دادن تامين نکرده است. وي از ژيرونديست ها (ميانه روها) بود. نوشته هاي بانو اولمپ به پيروزي انقلاب فرانسه کمک کرده بود. وي در نخستين روزهاي انقلاب شعارهاي متعدد براي انقلابيون نوشته و به دست تظاهرکنندگان داده بود.

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Olympe de Gouges

1921 – «تاكاشي هارا» نخست وزير جاپان به دست يك كوریائی با ضربه چاقو کشته شد.

وي نخستين مقام ارشد ژاپن نبود كه پس از تصرف شبه جزيره كره از سوي جاپانی ها، به دست کوریایی  ها به هلاکت مي رسيد. قبلا هم چنين ترورهايي صورت گرفته بود. «تاكاهاشي» جاي نخست وزير مقتول جاپان را گرفت.

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1948 – اختراع ترانزيستور توسط دانشمندان امريكايي

در چهارم نوامبر 1948م، سه دانشمند امريكايى به نام‏هاي جان باردين، والتر هاوسربرتِن و ويليام شاكْلي، خبر اختراع خود با نام ترانزيستور را به اطلاع جهان رساندند. ترانزيستور از دو كلمه ترانس به معني انتقال دادن و استور به معني مقاومت، تشكيل شده است. اين ترانزيستور چيزي جز دو تكه سيم بسيار كوچك كه در يك پولكِ ساخته شده از عناصر فلزي نيمه هادي است، نبود. ترانزيستور، يك وسيله يك سوكننده، تقويت كننده و نوسان سازِ بسيار عالي است و به محض برقراري اتصال و ولتاژ، شروع به كار مي‏كند. دوام و مقاومت ترانزيستور در مقابل ضربه و ارتعاش زياد است و به دليل همين مزايا، از آن در راديو، تلويزيون و تلفن و… استفاده مي‏كنند. كار ترانزيستور بر پايه اين حقيقت استوار است كه الكترون‏هاي موجود در نيمه رساناها مي‏توانند به دو صورت متفاوت، جريان برق را برقرار كنند. امروزه و با گسترش صنايع، از ترانزيستور استفاده‏هاي فراواني مي‏شود و كاربرد آن گسترده‏تر گرديده است.

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1995 – اسحق رابين 72 ساله جنرال بازنشسته و نخست وزير وقت اسرائيل به دست يك جوان يهودي افراطي ترور شد.  

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

2008 – انتخابات عمومی نوامبر 2008 ایالات متحده و پیروزی باراک اوباما

يک انتخابات عمومی آمریکا (راي گيري براي انتخاب رئیس جمهور، یک سوم سناتورها، همه نمایندگان مجلس و برخی از فرمانداران ایالت ها) چهارم نوامبر 2008 آمريكا انجام شد. انتخابات براي تعيين رئيس جمهور ايالات متحده سه شنبه بعد از نخستين دوشنبه ماه نوامبر هر چهار سال يکبار انجام مي شود. در اين انتخابات در فهرست کمیسیون انتخابات نام شش نامزد برای احراز مقام رياست جمهوري دیده می شد: باراك اوباما از حزب دمكرات، جان مكين از حزب جمهوريخواه، باب بار از حزب ليبرتاريان، بالدوين از حزب قانون اساسي، شينتيا مكيني از حزب سبز و رالف نيدر (نادر) منفرد. برای اوباما تبلیغ بیشتری شده بود و برنده انتخابات شد.

در آمريكا، طبق يك قاعده قديمي كه مورد ايراد است، انتخاب رئيس جمهور دو مرحله اي است و طبق محاسبات خاص، الكتورها برپايه جمع كل آراء راي دهندگان هر ايالت انتخاب مي شوند كه بعدا رئيس جمهور را برمي گزنند. ايراد در اينجاست كه در هر ايالت، كل الكتورها متعلق به نامزدي خواهند كه آراء بيشتري داشته باشد، نه تقسيم آنان مطابق ميزان آراء هرنامزد. براي مثال: اگر تفاوت آراء دو نامزد تنها يك راي باشد، الكتورها متعلق به نامزدي خواهند بود كه اين يك راي اضافي را دارد!. به اين ترتيب جمع كل آراء يك نامزد در سراسر كشور، ملاك انتخاب او نخواهد بود. جمع كل آراء نشانه محبوبيت نامزد است. با اين فرمول مورد ايراد، در طول قرن گذشته بارها ديده شده است كه برنده انتخابات در جمع كل، آراء كمتري داشته و اين وضعيت آخرين بار در انتخابات نوامبر 2000 مشاهده شد كه جمع كل آراء «ال گور» بيش از جورج دبليو بوش بود، ولي انتخاب نشد.

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوباما برنده – مکين بازنده
زاد روز ها

۱۴۷۰ – زادروز ادوارد پنجم پادشاه انگلستان از ۹ آوریل ۱۴۸۳ تا ۲۶ جون ۱۴۸۳
۱۶۱۸ – زادروز اورنگ‌زیب ششمین امپراتور گورکانی هند

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
اورنگ‌زیب

۱۹۴۶ – زادروز لورا ولش بوش همسر جورج دبلیو بوش چهل و سومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ، بانوی اول ایالات متحده از سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸
۱۹۵۱ – زادروز ترایان باسسکو چهارمین رئیس جمهور رومانی

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لورا ولش بوش

۱۹۵۷ – زادروز تونی ابوت بیست و هشتمین نخست وزیر استرالیا

۱۹۷۲ – زادروز لوئیس فیگو بازیکن سابق تیم ملی فوتبال پرتغال

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوئیس فیگو

درگذشت‌ها

۱۸۴۷ – درگذشت فلیکس مندلسون آهنگساز، پیانیست ، ارگ‌نواز و رهبر ارکستر آلمان
۱۹۲۴ – درگذشت گابریل فوره آهنگساز فرانسوی

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
فلیکس مندلسون

۱۹۹۵ – درگذشت ژیل دلوز فیلسوف فرانسوی
۲۰۰۸ – درگذشت مایکل کرایتون نویسنده، کارگردان، فیلم نامه نویس، داکتر و تهیه کننده تلویزیونی

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژیل دلوز

۲۰۱۱ – درگذشت نورمن فاستر رمزی فیزیکدان آمریکایی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۸۹ به همراه هانس جرج دهملت و ولفگانگ پل

13 آبان - 4 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مایکل کرایتون

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *