سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات

تصویر مرتبط

سرکنسول:   محمود افخمی رشیدی

آدرس: ناحیه اول شهر هرات- خیابان خواجه علی موفق ( رح) – بالاتر از چهار راهی آمریت، متصل با لیسه افغان – ترک

کدپستی :

کد کشور و محل : 40-0093

تلفن نمایندگی : 220013-225821-225820

بخش کنسولی : 220013-225821-225820

آدرس سایت : herat.mfa.ir

ایمیل : iranconsulate.hea@mfa.gov.ir

سرکنسولگری جمهوری اسلام ایران، یکی از مراکز سابقه دار دیپلماتیک خارجی در هرات است. این سرکنسولگری در طول چندین دهه به طور مداوم فعالیت داشته و نقطه اتصال و تحکیم روابط میان ساکنان با هم برادر هر دو کشور گردیده است.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دشوار ترین سالیان جهاد و مقاومت مردم مسلمان افغانستان علیرغم ترک این کشور توسط سایر سفارتخانه های خارجی، همچنان ماند و به ارایه خدماتی چون صدور روادید به شهروندان و زمینه سازی به اجرای فعالیت های مشترک تجارتی، فرهنگی و هنری پرداخت.

این سرکنسولگری در طی این سال ها از راه اندازی برنامه های مشترک تجارتی و فرهنگی میان دو کشور حمایت نموده و زمینه ساز شکل گیری برنامه های مشترک فراوانی در هر دو کشور بوده است.

تاریخچه:

در اوایل شاهنشاهی امان‌الله سعی به عمل آمد که رابطه دوستی میان افغانستان و ایران برقرار شود و در سال ۱۹۲۰ نماینده افغانستان وارد ایران شد و پیشنهاد پنج ماده‌ای را به دولت ایران پیشکش کرد که حاوی این مطالب بود: افتتاح مذاکره دوستی، مبادله سفرا، اقامه کنسول افغانی در مشهد و بالعکس اقامه کنسول ایران در هرات. استقرار روابط پستی و روابط تجاری. این مذاکرات بعد از یک سال منجر به امضای معاهده مودت در سال ۱۹۲۱ بین نمایندگان دو کشور گردید. در مفاد این معاهده، دوستی خوبی بین دو دولت تأکید شده بود.بدین ترتیب زمینه تاسیس کنسولگری افغانستان در مشهد و کنسولگری کشور ایران در شهر هرات به میان آمد.

سرکنسولان پیشین در هرات: رحیم محمدی یکتا

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کنسولگری ایران در هرات؛ اقامتی به درازای صد سال

تحقیق و پژوهش از نوراحمد کریمی (نوت:  استفاده از مطلب با ذکر منبع مجاز است) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *