تقویم تاریخ ( 17 ماه اسد )

امروز 17 ماه اسد برابر با 8 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟رویداد ها:
امضای معایده صلح میان افغانستان و بریتانیا/1298 شمسی
این معاهده صلح در شهر راولپندی امضا گردید.

تصرف شهر مزار شریف به دست طالبان/1377

طالبان كه بيشتر نقاط افغانستان از جمله پايتخت  كشور را گرفته بودند، از سال 1376 به دنبال تصرف مناطق شمالي و مركز ولایت ‘بلخ’يعني شهر مزارشريف بودند كه تحت سيطره جبهه متحد شمال متشكل از نيروهاي مجاهدین قرار داشت.

اعضاي اين گروه حتي يكبار توانستند مزارشريف را براي مدت كوتاهي در سال 76 به تصرف درآورند، اما جبهه متحد شمال كه در هماهنگي گروههاي مختلف افغان در همراهي با مردم عليه طالبان ايستادگي مي كردند، اين مهاجمان را مجبور به عقب نشيني كردند تا اينكه طالبان پس از اطراق در ‘قندوز’ و تجديد قوا دوباره توانستند ماه اسد سال 77 شهر مزارشريف را به محاصره درآورند.
براساس گزارش ها حدود يكماه جنگ طالبان با گروههاي مجاهدین در مزارشريف ادامه داشت تا اينكه به علت خيانت برخي افراد، طالبان توانستند از يك بخش وارد شهر مزارشريف شوند.

قتل دیپلمات‌های ایرانی  بعد سقوط شهر مزار شریف به دست طالبان/1377/1377

روز ۱۷ ماه اسد  ۱۳۷۷ در کنسولگری ایران در مزار شریف به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد. در ابتدا مرگ هشت دیپلمات گزارش شد. مدتی بعد مرگ دو دیپلمات و یک روزنامه‌نگار دیگر نیز تأیید شد.

در پی اشغال شهر توسط طالبان، به مقر کنسولگری ایران در مزار شریف حمله شد و دیپلمات‌ها ناپدید شدند. بعداً گزارش شد که دیپلمات‌ها کشته شده‌اند. هرچند طالبان اعلام کرد که این کشتار توسط نیروهای خودسر انجام شده‌است. همچنین گزارش شده‌است که عده‌ای از کارمندان کنسولگری به گروگان گرفته شدند که بعداً آزاد شدند. محمد حسین جعفریان و امیر فرشاد ابراهیمی از جمله کارمندان رایزنی خانه فرهنگ ایران در مزار شریف بودند که در لحظه حمله به مقر کنسولگری در بیرون از ساختمان کنسولگری بودند که پس از حمله، مخفیانه به ایران بازگشتند. بنابر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، الله مدد شاهسوند عضو سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف، تنها شاهد حادثه است که از این واقعه نجات یافت.

درگذشت اسد آسمائی، نویسنده و استاد سابق پوهنتون کابل/1388
اسد آسمایی نویسنده و استاد سابق پوهنتون کابل از اثر سکته مغزی چشم از جهان پوشید.
اسد آسمایی که سابق مضمون فلسفه را در پوهتنون کابل تدریس می کرد، ده سال قبل از وفات به دعوت نویسنده ها و دانشمندان فرانسه به پاریس سفر کرد و در همان جا باقی ماند.
گفته می شود که منزل نویسنده مشهور فرانسه ویکتور هوگو در اختیار این نویسنده افغان قرار داده شده بود که تا سال های زیاد در آنجا زنده گی می کرد.
تعدادی از نوشته های آسمایی به زبان فرانسوی ترجمه شده، هم چنان برخی کتاب های دری و پشتو توسط استاد آسمایی نیز به زبان فرانسوی برگردان شده است.
سال 40 پيش از ميلاد – شكست بزرگ روم از ارتش آریانا

هشتم آگوست سال 40 پيش از ميلاد ارتش آریانا با در هم شكستن ارتش روم، سوريه را پس گرفت . عساکر آریانا سپس به پيشروي خود ادامه داده و فلسطين را هم تماما تصرف کردند.

سناي روم كه چنين ديد، به آریانا اعلان جنگ داد و سه سال طول كشيد تا تدارك اين جنگ كه براي آن، لژيونرهاي رومي از سراسر متصرفات اين امپراتوري ـ از انگلستان و فرانسه و اسپانيا و آلمان گرفته تا شمال آفريقا، ايلريا (يوگسلاوي) و يونان احضار شده بودند فراهم شود.

1945 – اعلان جنگ شوروي به جاپان در آخرين روزهاي جنگ جهاني دوم 

هنگامي كه پس از پايان جنگ جهاني دوم در اروپا، كنفرانس پوتسدام در اواخر ژوئيه در آلمان برپا بود، ترومن رئيس جمهور وقت امريكا به استالين، ديكتاتور سفاك شوروي اطلاع داد كه با دسترسي امريكا به بمب هسته‏اي، احتمال به كار بردن آن توسط امريكا وجود دارد كه در اين صورت شكست جاپان در اين جنگ حتمي خواهد بود. از اين رو ترومن، استالين را به اعلان جنگ عليه ژاپن ترغيب كرد و به او اطمينان داد كه از حضور در جنگي كه رو به پايان است، ضرري نخواهد كرد. در اين شرايط و در حالي كه طي سال‏هاي گذشته شوروي با ژاپن، قرارداد عدم تجاوز امضا كرده بود، پس از آن كه هيروشيما در 6 اوت 1945م توسط امريكا، هدف حمله هسته‏اي قرار گرفت و ژاپن در آستانه تسليم شدن بود، شوروي به فرمان استالين به چاپان اعلان جنگ داد تا بخش‏هايى از جاپان و متصرفاتش را به دست آوَرَد.

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

جنگ شوروي و جاپان كه در 8 اوت 1945 آغاز شد. تنها يك هفته به طول انجاميد و ارتش شوروي در پايان اين حملات كه با حمله به ناحيه منچوري در شمال شرق چين آغاز شد، موفق گرديد شمالِ کوریا و جزاير كوريل را به تصرف خود درآوَرَد. جزاير كوريل هنوز هم در اختيار روسيه است و مذاكرات جاپان و روسيه براي تعيين سرنوشت اين جزاير تاكنون به نتيجه نرسيده است.

1953 – ترک مخاصمه در شبه جزيره کوریا

در پي اجراي قرارداد ترک مخاصمه ميان دو کوریا، هشتم آگوست 1953 ميان آمريکا و کوریای جنوبي يک پيمان دفاع مشترک، نظير پيمان آمريکا و جاپان، امضا شد. دولت مسکو نیز که از 1945 و پس از کوتاه شدن دست ژاپن از شبه جزیره کوریا زمام امور قسمت شمالي این شبه جزيره را به حزب کمونيست اين منطقه سپرده بود، قول هرگونه حمايت از کوریای شمالي را داد تا از پيمان کوریای جنوبي و امريکا در هراس نباشد.

فروپاشي شوروي و تردید دولت کوریای شمالی به اینکه دولت روسيه فدراتیو به تعهدات شوروي سابق در قبال آن دولت عمل کند سبب شده است که سیاست ویژه ای در پیش گیرد و آن ایستادن روی پای خود و بدون اتکاء به دیگران است. این سیاست بود که ظرف مدتی نه چندان طولانی، کوریای شمالی را یک قدرت اتمی ـ موشکی کرده است. دولت کوریای شمالی این عقیده را نیز تبلیغ می کند که طبق تجربه تاریخ معاصر، اعتمادي به قول و قرار قدرتهاي جهاني نيست و از دست سازمانهای بین المللی که ساخت قدرتهای روز هستند کاری ـ جز خدمت به سازندگانشان برنمی آید، انجمن های غیر انتفاعی هم دارای ارباب هستند و گوش به فرمان آنها جهت قال راه انداختن. بنابراين، در این شرایط راهی جز ادامه بقاء و زندگی با امکانات داخلی نیست.

1955 – از اين روز کنفرانس ژنو براي تنظيم چگونگي استفاده مسالمت آميز از نيروي اتم آغاز بکار کرد. 

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1967 – انجمن همكاري هاي ملل آسياي جنوب شرقي (آ سه آن ASEAN) كه اينك داراي 11 عضو است و 550 ميليون نفوس (8 درصد جمعيت جهان) را شامل مي شود تاسيس شد. کشورهاي موسس در سال 1967 عبارت بودند از اندونزي، مالزيا، تايلند، فيليپين و سنگاپور.

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1974 – روزي که نيکسون از رياست جمهوري آمريکا کناره گيري کرد 

ريچارد نيكسون براي اين كه محاكمه و مجازات نشود هشتم آگوست 1974 (روزي چون امروز) از رياست جمهوري آمريكا (ریاست فدراسیون) كناره گيري كرد و روز بعد جرالد فورد معاون او جايش را گرفت و 16 سپتامبر (39 روز بعد) ضمن صدور حكمي نيکسون را مورد بخشودگي قرارداد و به اين ترتيب مانع ادامه تعقيب قضايي و مجازات وي در رابطه با ماجراي واترگيت (دستبرد زدن به ستاد انتخاباتي حزب دمكرات در ساختمان واترگيت واقع در شهر واشنگتن و نصب غير قانوني دستگاه شنود در آن) شد. كناره گيري نيكسون از ظهر نهم آگوست عملي شد. وي تنها رئيس جمهوري در تاريخ ایالات متحده (تا آن زمان 229 ساله) است كه از اين سمت كناره گيري كرده است. وي دو روز پيش از اين گفته بود که از محاکمه پارلماني شدن (ایمپیچمنت) باکي ندارد و کناره گيري نمي کند، ولي در اين دو روز مشاورانش اورا به کناره گيري قانع کرده بودند تا بركنار نشود و به زندان نيافتد. مجلس نمايندگان آمريکا پس از رسيدگي به قضيه واترگيت براي نيکسون کيفرخواست صادر کرده بود تا در سنا محاکمه شود.

نيکسون در قبال قضيه واتر گيت متهم به اختفاي مدارک جرم و دروغگوئي به بازپرس هم شده بود. قضيه واترگيت با سرقت طرح ها و برنامه هاي کمپين انتخاباتي حزب دمکرات (حزب رقيب) از محل دفتر اين حزب در ساختمان واتر گيت در شهر واشنگتن به وجود آمده بود. اخيرا روشن شده است كه كفيل وقت سازمان امنيت داخلي آمريكا (اف بي آي) كه يك يهودي بود ماجراي واترگيت را به يك خبرنگار مورد اعتماد خود داده بود كه در روزنامه واشنگتن پست انتشار يافته بود، قضيه آفتابي شده بود و …. انگيزه اين افشاگري هنوز هم به درستي دانسته نشده است.

شبکه های تلویزیونی آمریکا هفتم آگوست 2014 به مناسبت چهلمین سالگرد کناره گیری نیکسون، برنامه های ویژه و بعضا با دادن اطلاعات تازه پخش کردند و نیز افشاء چند مورد که قبلا در حدّ حدس و گمان بود.

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
نيكسون در حالي كه اعضاي خانواده اش در كنارش قرارداشتند كناره گيري خودرا به اين صورت اعلام داشت

1998 – «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری  (ایرنا) ایران در شهر مزار شریف به دست طالبان کشته شد و این روز (17 ماه اسد) در کشور ایران « روز خبرنگار » نامیده شده و هرسال برگزار می شود.

 

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۸۷۹ – زادروز امیلیانو زاپاتا از رهبران برجسته انقلاب مکزیک علیه رژیم دیکتاتوری پورفیریو دیاس.
۱۹۰۲ – زادروز پل دیراک فیزیک‌دان و ریاضی‌دان انگلیسی و از پایه‌ریزان مکانیک کوانتومی.

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
امیلیانو زاپاتا

۱۹۳۷ – زادروز داستین هافمن بازیگر آمریکایی ، برنده جایزه اسکار
۱۹۵۱ – زادروز محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر
۱۹۶۴ – زادروز کلاس ابنر نویسنده اتریشی
۱۹۸۱ – زادروز راجر فدرر تنیسور سوئیسی ، نفر سوم رده بندی برترین تنیس بازان جهان

درگذشت‌ها

۱۹۴۴ – درگذشت اروین فون ویتزلبن فیلد مارشال آلمانی در دوره رایش سوم ، فرمانده لشکر اول ورماخت ، از اعضای گروه مخفی آلمان بر علیه هیتلر و نازی ها
۱۹۷۴ – درگذشت بالدور فن شیراخ سیاستمدار آلمانی ، رئیس سازمان جوانان هیتلری

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کننبال ادرلی

۱۹۷۵ – درگذشت کننبال ادرلی نوازنده آلتو ساکسیفون
۱۹۹۱ – درگذشت جیمز بنسن اروین فضانورد آمریکایی

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیمز بنسن اروین

۱۹۹۶ – درگذشت نویل فرانسیس مات فیزیکدان انگلیسی ، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۷۷

17 مرداد - 8 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
آرمان هوسپیان

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *