جایگاه و تاریخچه شورای ولایتی هرات

در قانون اساسی کشور آمده که شورای ولایتی در تامین اهداف توسعه‌یی دولت و بهبود امور ولایت به نحوی که در قوانین تصریح می گردد، سهم گرفته و در مسایل مربوط به ولایت مشورت می‌دهد.

در فصل هشتم قانون اساسی، فصل “اداره”، اداره افغانستان به واحدهای اداره مرکزی و ادارات محلی تقسیم شده است.

شوراهای ولایتی بخشی از اداره محلی است.

همچنان درماده 28 قانون انتخابات آمده است که ولاياتي که بيشتر از يک الي دوميليون نفوس دارند داراي 19عضو مي باشند. شوراي ولايتي هرات به تاسي ازاين ماده قانون انتخابات داراي19عضو بوده که 5 نفراززنان نيزدرآن اشتراک دارند.

دور اول شورای ولایتی هرات/1388

نخستین انتخابات شورا های ولایتی کشور در 18 ماه میزان سال 1383 همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پرلمانی کشور راه اندازی شد و در ولایت هرات قریب دو صد تن نامزد این پست مشورتی شدند که سرانجام 19 تن با اکثریت آرا انتخاب و دو تن از ایشان به مشرانو جرگه کشور  راه یافتند.

مقر شورای ولایتی هرات در نخست طبقه دوم تعمیر مقام ولایت هرات بود و اعضای دور اول این شورا در چند اتاق ضلع غربی این تعمیر به فعالیت پرداختند.

اعضای شورای دور اول در تمامی چهار سال کاری، همایون عزیزی را به عنوان رئیس شورا برگزیدند.

دور دوم شورای ولایتی هرات/1388

انتخابات دور دوم شورای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 29 ماه اسد سال ۱۳۸۸خورشیدی برگزار شد.

براي انتخابات دور دوم شوراي ولايتي هرات، 189 نفرثبت نام کردند. 28 نفر از زنان نيز شامل ليست كانديدان شوراي ولايتي هرات بودند .

اعضای دور دوم شورای ولایتی هرات  در 26 ماه جدی سال 1388 حلف وفا داری یاد کردند . این کار بعد از تاخیر چند ماهه صورت گرفت.

همچنان ساختمان جدید شورای ولایتی که از سوی دولت اتیالیا اعمار شد، هم زمان  افتتاح شد.

از مجموع ۱۹ عضو شورای ولایتی  هرات ۵ تن انها را خانم ها تشکیل می دهند.

دور سوم و برحال شورای ولایتی هرات

انتخابات دور سوم شورا های ولایتی هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۱۶ حمل سال 1393 در سراسر افغانستان برگزار شد.

دور سوم شوراى ولايتى هرات همچنان ١٩ عضو دارد که در انتخابات ١٣٩٣، چهار عضو سابق این شورا توانستند کرسى هاى شان را حفظ کنند. طی این سالها  اعضای دور سوم شورای ولایتی درنتیجۀ انتخابات داخلی، کامران علیزایی را به عنوان رئیس انتخاب نمودند.

اعضای دور دوم شورای ولایتی هرات عبارت اند از:
١– سید عظیم کبرزانی:

k
سید محمد عظیم کبرزانی فرزند سید عبدالعلی شاه؛ در سال١٣٦٠ خورشيدى در قریه کبرزان ولسوالی انجیل هرات متولد شده است. موصوف، تحصیلات ابتدایی را در لیسه جامی هرات به پایان رسانیده و در رشته حقوق وعلوم سیاسی، تا سطح ليسانس در پوهنتون هرات تحصيل کرده است. وی درگذشته به حيث مسوول فرهنگی بنیاد نبی الرحمت (ص)، معاون شورای مردمی ولسوالی انجیل، منشی انجمن ناشران کتاب و قرطاسیه فروشان، و در موسسات غيردولتى بین المللی کار کرده است.
شمارۀ تماس: 0799872223
٢- حاجی توریالی طاهری:

Image result for ‫حاجی توریالی طاهری‬‎
حاجی توریالی فرزند حاجی عبدالرحمن؛ متولد سال ١٣٥٤ خورشيدىدر ولسوالی کرخ هرات می باشد. طاهرى، فارغ التحصیل صنف ١٢ لیسه ابوالفتح عبدالملک کرخی می باشد. موصوف درگذشته به صفت مدیر مالیه ولسوالی کشک رباط سنگی هرات و مدیر عواید ولسوالی غوریان هرات ایفای وظیفه کرده است. طاهرى در انتخابات داخلی اعضای شورای ولایتی، به حیث معاون این شورا تعیین گردید.
شمارۀ تماس: 0799814489
٣- نجیب الله محبی:


نجیب الله محبی فرزند سلمان علی؛ درسال ١٣٦٤ خورشيدىدر قریه حسن آباد رزشک ولسوالی انجیل ولایت هرات متولد شده است. وی در رشته حقوق وعلوم سیاسی در پوهنتون خصوصی غالب در هرات، تا درجۀ ليسانس تحصیل کرده است. محبی پیش از راه یافتن به شورای ولایتی به حیث معاون انجمن بقأ و انکشاف افغانستان زون غرب، عضو تیم ملی تکواندوکاران مهاجرین و مدیر یک شرکت تجارتی کار کرده است.
٤- حاجی وکیل غلام حبیب هاشمی:

حاجی وکیل غلام حبیب هاشمی فرزند غلام احمد؛ متولد سال ١٣٤٣ ولسوالی انجیل هرات می باشد. هاشمى دوره ابتدايی مکتب را در لیسه غلام محمد غبار در کابل سپری کرده و اکنون محصل سال اول حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون خصوص جامی در هرات می باشد.  موصوف پیش از راه یافتن به شورای ولایتی، به حیث عضو ارشد شورای مردمی ولسوالی انجیل ایفای وظیفه کرده است.
شمارۀ تماس: 0799101550
٥- حبیب الرحمان پدرام:
حبیب الرحمن پدرام فرزند عبدالغفور؛ در سال ١٣٦٥ خورشيدىدر شهر هرات متولد شده است. موصوف دوره مکتب را در لیسۀ سیفی هرات تکمیل کرده و ضمن داشتن تحصیلات دینی به شکل خصوصی، در سال ١٣٩٢ از پوهنتون هرات در رشتۀ ژورنالیزم به درجۀ ليسانس فارغ شده است.  پدرام، پیش از راه یافتن به شورای ولایتی، به حیث مدیر مسوول تلویزیون خصوصی جوانه در هرات کار می کرد. او همچنان فعالیت های ادبی نیز داشته است. پدرام، به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست.
شمارۀ تماس: 0792003838
٦- حاجی کامران علیزائی:

Image result for ‫حاجی توریالی طاهری‬‎
حاجی کامران علیزایی فرزند حاجی نثاراحمد؛ در سال ١٣٥٣ در ولسوالی کهسان ولایت هرات متولد گردیده است. علیزایی، فارغ صنف دوازدهم می باشد. موصوف، پیش از راه یافتن به شورای ولایتی، مصروف تجارت شخصی بود. علیزایی، در نتیجۀ انتخابات داخلی اعضای شورای ولایتی، به حیث رییس این شورا انتخاب گردید. وی به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست.
شمارۀ تماس :0707415225
٧- حاجی ارباب عبدالرسول جمشیدی:
حاجی ارباب عبدالرسول جمشیدی فرزند محمد علی؛ درسال ١٣٥٧ در قریه چشمه خافی ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات متولد شده است. جمشیدی، فارغ صنف دوازدهم دارالعلوم عالی غیاثیه در هرات می باشد.
شمارۀ تماس: 0799790044
٨- حاجی عبدالرحمن مرادی:
حاجی عبدالرحمن مرادی فرزند حاجی وکیل شیرمحمد؛ در سال ١٣٥٨ در ولسوالی کهسان ولایت هرات متولد گردیده است. مرادی فارغ صنف دوازدهم لیسه شبانۀ کهسان در هرات است. مرادی پیش از راه یافتن به شورای ولایتی، به حیث  رییس شرکت ترانسپورت هرات افغان کار می کرد.
شمارۀ تماس : 0799478848
٩- وکیل احمد کرخی:
وکیل احمد کرخی فرزند حاجی محمد موسی؛ در سال ١٣٥٧ در ولسوالی کرخ ولایت هرات به دنیا آمده است. کرخی، لسانس ادبیات می باشد و پیش از راه یافتن به شورای ولایتی، مصروف تجارت شخصی بود. وى، در حال حاضر عضو عضو کمیته پلان های انکشافی در شورای ولایتی هرات است. کرخی به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست.
شمارۀ تماس: 0799224020
١٠- داکتر نوراحمد حیدری:
نور احمد حیدری فرزند محمد ملوک مشهور به غلام فاروق غوریانی؛ در سال ١٣٥٨ در قریه غیضان ولسوالی غوریان هرات چشم به جهان گشود. حیدری، دوره مکتب را در لیسه انقلاب هرات سپری کرده و فارغ التحصیل رشتۀ طب از پوهنتون هرات است. موصوف، پیش از راه یافتن به شورای ولایتی به صفت داکتر یکی از موسسات خارجی فعال در بخش طبی، ایفای وظیفه می نمود و سابقۀ کار در کلینیک معالجوی انصار در هرات نیز دارد.
شمارۀ تماس: 0799470901
١١- داکتر مهدی حدید:
مهدی حدید فرزند حاجی محمد ناصر؛ در سال ١٣٥٢ در ناحیه چهارم شهر هرات متولد شده است. حديد، دوره مکتب را در لیسه جامی هرات سپرى کرده است و فارغ التحصیل رشته طب از پوهنتون هرات می باشد. موصوف پيش از راه يافتن به شوراى ولايتى، در يکى از موسسات خارجى در هرات کار مى کرد و کلينيک شخصى نيز داشت.
شمارۀ تماس: 0700407979
١٢- عبدالرحیم صالحی تیموری:
عبدالرحیم صالحی تیموری فرزند غلام محمد؛ متولد سال ١٣٥٢ در ناحیه دوم شهر هرات می باشد. تيمورى فارغ دارالعلوم انصار در کشور ایران می باشد. موصوف پیش از راه یافتن به شورای ولایتی؛ به حیث آمر تجارت سرحدی، استاد مدارس مهاجرین، مدیر عمومی گمرک اسلام قلعه، مدیر مواد نفتی تورغندی و مدیر عمومی پارک صنعتی ولایت هرات کار کرده است.
شمارۀ تماس: 0798604070

١٣- کبیراحمد ایثار:

شماره تماس/0700425656

١٤- محمد سردار بهادری:
محمد سردار بهادری فرزند سیاه گل؛ درسال ١٣٥١ خورشيدى در قریه هفت چاه ولسوالی غوریان متولد شده است. بهادرى، از صنف ١٢ لیسه واعظ کاشفی ولسوالی شیندند هرات فارغ شده است. موصوف پيش از راه يافتن به شوراى ولايتى، سه سال به حیث خزانه دار شورای انکشافی ولسوالی غوریان هرات، و چهار سال به صفت رییس شورای انکشافی قریه هفت چاه کار کرده است.
شمارۀ تماس: 0790656000
١٥- سکینه حسینی:
خانم سکينه حسينى فرزند سيدنجف؛ در ناحيه ١٢ شهر هرات متولد گرديده است. و ی در حال حاضر محصل سال چهارم پوهنځى حقوق و علوم سياسى در موسسه تحصيلى اشراق در هرات مى باشد.  موصوف، از اعضای سابق شورای ولایتی است که بار دیگر به این شورا راه پیدا کرد. او پیش از وکالت، به حیث معلم ایفای وظیفه کرده است. خانم حسینی، در انتخابات داخلی اعضا به حیث منشی شورا انتخاب گردید.
شمارۀ تماس: 0799240761
١٦- سمیه رامش:
سمیه رامش فرزند حاجی غلام فاروق؛ در سال ١٣٦٦ خورشيدى در ناحیۀ چهارم شهر هرات چشم به جهان گشوده است. موصوف، فارغ پوهنځى تعلیم و تربیه پوهنتون می باشد. خانم رامش، به هیچ حزب سیاسی وابستگی ندارد. موصوف، عضو کمتیۀ سمع شکایات در شورای ولایتی هرات است.
شمارۀ تماس :0790606017
١٧- فاطمه جعفری:
فاطمه جعفرى فرزند حيدر؛ در سال ١٣٦٥ خورشيدى  در ناحيه ١٢ شهر هرات متولد شده است. خانم جعفری، دوره مکتب را در مهاجرت به کشور ایران سپری کرده است و از پوهنتون خصوصی اشراق، در رشتۀ حقوق و علوم سیاسی به درجۀ ليسانس فارغ گردیده است. موصوف پیش از راه یافتن به شورای ولایتی، مصروف کاری نبوده است.
شمارۀ تماس: 0798113750
١٨- جهانتاب طاهری:
خانم جهانتاب طاهری فرزند شاه علم؛ باشندۀ ولسوالى کرخ هرات است که در سال ١٣٥٥ در قریه طاهریان ولسوالی کرخ هرات متولد شده است. خانم طاهری در لیسۀ قوای چهار زره دار ولایت هرات، تا صنف ١٢ درس خوانده است. موصوف، یکی از اعضای سابق شورای ولایتی هرات است که بار دیگر به این شورا راه یافت. خانم طاهری پیش از وکالت به حیث عضو هیت مدیرۀ زنان زون غرب ایفای وظیفه نموده است.
شمارۀ تماس: 079966302

مهترین رویداد ها در شورای سوم هرات

محکومت رئیس شورای ولایتی هرات به دو سال زندان/1396

Image result for ‫رییس شورای ولایتی هرات برائت گرفت‬‎

محکمه مبارزه علیه جرایم سنگین و فساد اداری افغانستان  ( ۷ حمل/1396) کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات را به اتهام سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای به دو سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

آقای علیزایی که از حضور در محکمه خودداری کرد، با سوء استفاده از اختیارات خود همراه با بیست فرد مسلح، به زور به منظور دفاع از یک مظنون فساد اداری که متهم به دریافت رشوه‌ای به ارزش هشت هزار دالر آمریکا بوده، وارد ساختمان استیناف هرات شده و مظنون را با خود برده بود.

اما سرانجام این حکم بعد از یک هفته تغییر کرد و رئیس شورای ولایتی دوباره به حکم لوی سارنوال وظیفه اش را از سرگرفت

١٩- اعدام حاجی محمد عسکر انوری به جرم اختطاف و راهیابی کبیراحمد ایثار به عنوان عضو جایگزین در شورا/ قوس 1396:

محمد عسکر انوری؛ عضو پیشین شورای ولایتی هرات اعدام شد
محمد عسکر انوری فرزند حاجی محمد انور؛ متولد سال ١٣٤١ در لسوالی گلران هرات می باشد که در ماه قوس سال 1396 پس از طی محاکم ثلاثه کشور در قضیه اختطاف و قتل یک تن از شهروندان ولایت بادغیس مجرم شناخته و حکم اعدام بر وی تطبیق گردید،

انوری از لیسه عالی صنعتی بغلان فارغ گرديده و در  رشته حقوق وعلوم سیاسی در موسسه عالی کهکشان شرق در هرات مشغول تحصیل بود. موصوف، در دو دوره به حیث عضو شورای ولایتی هرات کار کرده بود. بعد از صدور حکم اعدام بر وی، بنا بر فیصله های صورت گرفته از سوی کمیسیون مستقل انتخابات کشور، کبیراحمد ایثار  با بیشترین رای بعد از آخرین نفر شامل در شورا، به شورای ولایتی هرات راه یافته است.

١٣- قتل محمد فاضل عفیف جمشیدی:

Thumbnail
محمد فاضل عفیف جمشیدی فرزند محمد قربان؛ در 16 ماه عقرب سال 1396 از سوی افراد ناشناس در نزدیکی خانه اش به قتل رسید. وی متولد سال ١٣٤٠ در قریه یکه درخت ولسوالی کشک رباط سنگی هرات بود. جمشيدى از صنف ١٤ پوهنتون هوايی در رشته پیلوتى فارغ شده بود. موصوف پيش از راه یافتن به شورای ولایتی، به حیث عضو شورای انکشافی ولسوالی کشک رباط سنگی نیز کار کرده بود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *