تقویم تاریخ (21 ماه سرطان)

امروز 21 ماه سرطان برابر با 12 جولای تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

ترور احمد ولی کرزی/1390 شمسی

Ahmad Wali Karzai in 2010 (cropped).jpg

احمد ولی کرزی در چنین روزی به وسیله یکی از نزدیکانش کشته شد. طالبان مسئولیت ترور او را برعهده گرفتند. وی از پرقدرت‌ترین شخصیت‌های سیاسی در قندهار بزرگترین شهر جنوب کشور بود که نیروهای ناتو برای برقراری آرامش نسبی در منطقهٔ بحرانی جنوب افغانستان روی کمک‌های او حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.

کرزی توانسته بود با استفاده از روابط خانوادگی قدرتمند خود روسای بسیاری از قبایل دشمن در منطقهٔ قندهار را به آشتی سوق دهد.

وی تا قبل از سقوط طالبان در شهر شیکاگو زندگی می‌کرد. وی پیش از ترور موفق  هم هدف چندین ترور ناموفق قرار گرفته بود که طالبان مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفته بودند.

100 سال پیش از میلاد – زادروز ژولیوس سزار و اشاره به اظهارات او در باره هوش سرشار آریایی ها

ژوليوس سزار، امپراتور روم كه 12 جولاي سال 100 پيش از ميلاد (روزي چون امروز) به دنيا آمد و پانزدهم مارچ سال 44 پيش از ميلاد در سناي روم ترور شد، در جلسه 12 جولاي سال 47 پيش از ميلاد سناي روم اين مجلس را قانع به قبول اين باور خود كرده بود كه آریانا را به دليل وطندوستي مردمش و قوانين سخت دفاع ملي (ممنوع بودن سرباز از عقب نشيني و تسليم شدن) از برنامه لشكر كشي هاي آينده او حذف كند. وي در آن جلسه سنا گفته بود كه به نظر او آریانا ـ با توجه به هوش و استعداد و خصال مردمش ـ قدرتي پايدار و هميشگي است. شرح مكتوب اين مذاکرات سناي روم تا به امروز باقي مانده است.

سزار كه از سوي سنا براي ده سال ديگر به رياست قوه مجريه سراسر روم برگزيده شده بود، سالها پيش از آن در جريان تعقيب رقيب خود ـ پمپي و تصرف مصر، كه از اينجا به منظور قلع و قمع دست نشاندگان پمپي به سوريه رفته بود، در شمال سوريه (جنوب تركيه امروز) با دسته اي از سپاهيان آریایی به فرماندهي پسر شاه وقت آریانا درگير و مصاف داده بود و با روحيه و تاكتيك جنگي آریایی ها آشنا شده بود. با اين كه دولت وقت آریانا قبلا وعده كمك نظامي به پمپي داده بود سزار حاضر نشد بيش از مصافي كه ذكر شد با آریانا درگير شود.

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژوليوس سزار

605 – لشكركشي غير ضروري آریانا به روم شرقي، مصر و اورشلیم

12 جولای سال 605 ميلادي، ارتش آریانا به تصميم خسرو پرويز ـ شاه وقت ـ براي جنگ با روم شرقي از دو سمت ـ جنوب شرقي و جنوب غربي ـ به سوي قلمرو اين كشور به حركت درآمد. ستون یکم پس از بیرون راندن رومیان از سوریه و عبور از كوههاي «تاروس» واقع در آناتولی غربی (ترکیه امروز) تا دروازه های قسطنطنیه (استانبول) پیش رفت. «تاريخ» از اين لشكر كشي و نیز تصرف مجدد مصر ارتش خسروپرویز و نیز اورشلیم به عنوان «جنگ های غير ضروري» كه باعث تضعيف هردو امپراتوري و بعدا ازميان رفتن هر دو دولت ــ يكي پس از ديگري شد نام برده است. اين تجربه تاريخي سبب شده است که در قرون معاصر بسياري از ملل از جمله ايالات متحده آمريكا در قوانين اساسي خود «جنگ غير لازم» را منع كنند.

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
خسرو پرويز

هدف خسرو پرویز از تصرف مصر و اورشلیم و انتقال صلیبی که مسیح بر آن مصلوب شده بود از این شهر به تیسفون، ایجاد غرور در آریایی ها بود که این غرور آنان را خوشگذران، تن آسان و در نتیجه ترسو کرد و اعیان (فئودالها) را زورگو ـ بگونه ای که نتوانستند در برابر سپاه کوچکتر عرب مسلمان، اما ازجان گذشته و مصمم ایستادگی کنند و هرآنچه را که در طول 13 قرن به دست آورده بودند دفعتا ازدست دادند.

1920 – افتتاح آبراه پاناما

12 جولاي سال 1920 آبراه پاناما كه ميان دو اقيانوس اطلس و آرام حفر شده است، به روي رفت و آمد عادي كشتي ها باز شد. اين آبراه كه در كنترل دولت آمريكا بود اخيرا به دولت پاناما واگذار شده است، ولي نيروهاي نظامي آمريكا هنوز در آنجا هستند. اين آبراه قبل از اين تاريخ يک بار اسما (سمبوليک) گشايش يافته بود، ولي آغاز کار عادي آن از 12 جولاي سال 1920 است.

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1993 – يك زمين لرزه شديد صدها تن را در شمال ژاپن كشت. امواج دريا ناشي از اين زلزله (سونامي) به شهرهاي ساحلي منطقه آسيب فراوان رساند.

2007 – عصيان مسجد لعل شهر اسلام آباد

عصيان مسجد لعل در شهر اسلام آباد پاكستان يازدهم جولاي 2007 با حمله همه جانبه و ورود افراد مسلح دولت پاكستان به آن مسجد و كشته شدن «عبدالرشيد قاضي» برادر و معاون متصدي مسجد پايان يافته اعلام شد.

در جريان اين عصيان كه ظاهرا از سوم جولاي آغاز شده بود، طبق گزارش مقامات رسمي پاكستان شصت و دو نفر ازجمله 9 نظامي پاكستاني كشته شدند. منابع ديگر، جمع تلفات را هشتاد تا دويست تن گزارش كرده بودند.

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
Abdul Rashid Ghazi

مسجد لعل [كه خبرگزاري هاي غرب آن را «مسجد سرخ» ناميده بودند] و مدارس ديني ضميمه آن در محله اي در اسلام آباد واقع شده است كه برخي از سفارتخانه ها هم در آنجا قرارگرفته اند.

متصدي اين مسجد، مولانا عبدالعزيز بود كه در جريان اين عصيان هشت روزه دستگير و بازداشت شده بود. انگيزه ظاهري اين عصيان مسلحانه، مخالفت مقامات دولتي پاكستان با ساختن مسجد مربوط بدون مجوز [پيش از کسب پروانه از سازمانهاي اداري] بود، ولي متصديان مسجد از پيش با عزل بدون دليل افتخار محمد چودري رئيس ديوان عالي (قاضي القضات) پاكستان از سوي پرويز مشرف رئيس جمهور وقت پاکستان مخالفت و به گسترش مراكز لهو و لعب (فاحشه خانه و …) در آن كشور که مغاير اصول اسلامي است و مواردي ديگر از فساد اعتراض كرده بودند. مقامات دولتي در واکنش به اين مخالفت ها و اعتراض ها، متصديان مسجد لعل را متهم كرده بودند به تلاش براي گسترش مقرراتي مشابه آنچه را كه طالبان در افغانستان به اجرا درآورده بودند و نيز فراهم ساختن مقدمات يك انقلاب اسلامي. به اظهار مقامات پاكستاني، عبدالرشيد قاضي در داخل مسجد يك دادگاه اسلامي (شرع) براي مجازات متخلفان از قوانين اسلام تشكيل داده بود.

عُصيان از سوم جولاي با درگيري دختران مدرسه ديني مسجد لعل با مامورين پليس و متخلفان از شريعت در خيابانها آغاز شده بود كه بعدا متصديان و مراجعان و محصلان مدارس مسجد در داخل ساختمان متحصن و سنگرگيري كرده بودند.

پس از ورود نظاميان پاكستاني به داخل مسجد، زد و خورد در تونلهاي زير ساختمان آغاز شد كه به كشته شدن عبدالرشيد قاضي (43 ساله) و نيز مادر او انجاميد.

مخالفت اسلاميون با پرويز مشرف (كه با كودتاي نظامي روي كار آمده بود) از مدتها پيش آغاز شده بود و زدوخوردهاي خونين خياباني در پاكستان تازگي نداشت ولي نبرد ميان نظاميان و مسجد، عنصر تازه اي تلقي شده بود. پاكستان، تنها كشور جهان است كه صرفا برپايه مسلمان بودن مردمش از تجزيه هندوستان و ضميمه كردن بخشهايي از افغانستان و بلوچستان شرقي ايران تاسيس شده است. لذا، به باور اصحاب نظر، اين رشته سر دراز خواهد داشت.

زادروزها

۱۰۰ پ.م – زادروز ژولیوس سزار، کنسول روم و امپراتور جمهوری روم.
۱۷۲۹ – زادروز ادموند برک سیاستمدار، نظریه‌پرداز فلسفه سیاسی و سخنور ایرلندی

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادموند برک

۱۸۱۷ – زادروز هنری دیوید تورو فیلسوف آنارشیست آمریکایی ، نظریه‌پرداز نافرمانی مدنی
۱۸۸۴ – زادروز آمادئو مودیلیانی، نقاش برجستۀ ایتالیایی

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
هنری دیوید تورو

۱۸۹۵ – زادروز باکمینستر فولر معمار آمریکایی ،مخترع گنبد ژئودزیک در معماری
۱۹۰۴ – زادروز پابلو نرودا، نویسنده و برندۀ جایزه ادبیات نوبل اهل شیلی

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
پابلو نرودا

۱۹۹۷ – زادروز ملاله یوسف‌زی فعال حقوق بشر و حقوق کودکان و عضو کمپین تحصیل دختران اهل پاکستان، برندۀ جایزه صلح نوبل

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملاله یوسف‌زی

درگذشت‌ها

۱۵۳۶ – درگذشت دزیدریوس اراسموس دانشمند ، فیلسوف و ادیب هلندی ، خالق کتاب در ستایش دیوانگی
۱۷۵۱ – درگذشت توکوگاوا یوشیمونه هشتمین شوگون در دورۀ ادو در جاپان

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
دزیدریوس اراسموس

۱۸۰۴ – درگذشت الکساندر همیلتون از بنیان‌گذاران ایالات متحده آمریکا، فیلسوف، حقوقدان و اقتصاددان
۱۹۱۰ – درگذشت چارلز رولز صنعتگر، کارآفرین و مکانیک انگلیسی ، موسس شرکت خودروسازی رولز-رویس به همراه هنری رویس

21 تیر - 12 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *