تقویم تاریخ (20 ماه سرطان)

امروز 20  سرطان برابر با 11 جولای تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته  است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:
اجتماع بزرگ غور و ساغر مجاهدین/1366 شمسی
اجتماع بزرگی از قوماندانان مجاهدین افغانستان به ریاست امیر اسماعیل خان در یکی از نقاط کوهستانی ولایت غور تشکیل شد. این اجتماع بنام جلسه ساغر شهرت یافت.

68 – خودكشي نرون

نهم جولاي سال 68 ميلادي «نرون» امپراتور وقت روم پس از 14 سال حكومت، با زدن رگ هاي گردنش خودكشي كرد تا محكوم به مرگ با ضربات چوب در ملاء عام نشود.

سناي روم همان روز وي را از رياست امپراتوري خلع و مقرر داشته بود كه در جلسه بعدي سنا، به اتهامات مختلف او از جمله توطئه آتش زدن شهر رم با هدف احياء آن و گذاردن نام خويش بر شهر (نرو پوليس)، تعيين مقامات دولتي در جلسات خوشگذراني و از ميان بستگان و دوستان شخصي خود، رنجاندن سران سرزمين هاي تابعه به گونه اي كه حمل گندم به روم را ممنوع كرده بودند و بالاخره حركات شرم آور از جمله نواختن ساز، خواندن آواز و رقصيدن در حال مستي در انظار، محاكمه شود.

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
خودکشی نرون

نرون با كمك منشي مخصوص كاخ امپراتوري خودكشي كرد، زيرا كه جرات زدن نخستين ضربه كارد را به رگ گردنش نداشت!.

1244 – فتح شهر بيت ‏المقدس توسط مسلمانان در جريان جنگ ‏های صليبی

جنگ ‏های صليبي كه از اواخر قرن يازدهم ميلادي از جانب اروپاييان بر مسلمانان تحميل شد داراي چندين مرحله بود و اشغال سرزمين‏هاي شرق و به ويژه تسلط بر منطقه بيت‏المقدس و آزادي عمل مسيحيان در آن منطقه را دنبال مي‏كرد. ششمين مرحله از جنگ‏هاي صليبي را نمي‏توان از ديدگاه نظامي، جنگ ناميد چرا كه پس از هجوم امپراتور آلمان براي تصرف بيت‏المقدس، حاكم مصر و فلسطين دريافت كه توانايى مقاومت در برابر وي را ندارد. از سوي ديگر، امپراتور آلمان براي استردادِ بدون خون‏ريزي بيت‏المقدس حركت كرده بود.

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
صلیبیون در اورشلیم

در نهايت، در پي مذاكرات صلح نمايندگان دو طرف قرار شد شهرهاي بيت‏المقدس و بيت اللحم و مناطق ديگر به قلمرو صليبيان بپيوندند ولي مسجدالاقصي و قبَّة الصَّخْره در اختيار مسلمانان باقي بماند. در اين زمان، فروپاشي خوارزمشاهيان در ايران و هرج و مرج‏هاي داخل سرزمين‏هاي اسلامي و نيز عدم وجود دولت قدرت‏مند اسلامي باعث شد تا فرصت‏طلبان صليبي به تسخير كامل بيت‏المقدس فكر كنند. در اين ميان، درگيري‏هاي پراكنده مسلمانان و مسيحيان در شهرهاي مختلف فلسطين، بيشتر با پيروزي مسلمانان همراه بود. هم‏چنين بروز ضعف مسيحيان و ظهور توانمندي مسلمانان باعث شد تا حاكم مصر با سپاهي گران به جانب بيت‏المقدس حركت نموده و در يازده ژوئيه 1244م به فتح آنجا دست يابد و بيت‏المقدس را براي هميشه از چنگ متجاوزان صليبي به درآورد.

1405 – سفرهاي دريايي «ژنگ هه»

11 جولاي سال 1405 «ژنگ هه» از درباريان چين با چند كشتي براي رسيدن به مناطق دور دست غرب چين، خاك اين كشور را ترك كرد. وي در اين تلاش از راه دريا به مالاكا، جاوه، سوماترا، هند، ايران و مناطق اطرف خليج فارس و شبه جزيره عربستان در آسيا، و مصر، و سواحل شرقي و موزامبيك در آفريقا رسيد.

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژنگ هه

ژنگ هه مسلمان و در اصل از مردم آسياي ميانه بود. پدر وي به دربار امپراتور چين راه يافته و نام پسرش را كه محمود بود و به كسوت خواجگان دربار درآمده بود به «ژنگ هه» تغيير داد. خاطرات ژنگ هه از سفرهاي دريايي اش جالب و خواندني است.

وي در يك سفر، صدها زن و مرد چيني را به مالاكا ( مالزياي امروز) منتقل كرد كه پس از شش قرن فرزند زادگان آنان خود را چيني مي خوانند و زبان و رسوم كشور نياكان را حفظ كرده اند.

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1804 – دوئل تاريخي معاون رئيس جمهور آمريکا و وزير خزانه داري اين کشور

ماندني ترين «دوئل» در طول تاريخ، 11 جولاي سال 1804 ميان “آرن بر Aaron Burr” معاون رئيس جمهور وقت آمريكا و الكساندر هاميلتون وزير خزانه داري وقت اين كشور در «ويهاكن weehawken» ايالت نيوجرزي ــ نه چندان دور از شهر نيويورك ــ روي داد كه به كشته شدن هاميلتون انجاميد. هردو 49 ساله و از رزمندگان انقلاب استقلال آمريكا بودند و هاميلتون از پدران موسس اين كشور بشمار مي رود. دوئل (تيراندازي به يكديگر از فاصله نزديك با حضور شاهد به منظور دفاع از حيثيت) مدت ها در غرب مرسوم بود. اين دو سياستمدار درعين حال دولتمرد ـ عقايد سياسي مختلف داشتند و هاميلتون فدراليست (هوادار وجود يك دولت مركزي در آمريکا با اختيارات زياد و محدود بودن اختيارات ايالت ها) و «بر» هوادار توزيع اختيارات حکومتي ميان ايالات و وجود يک دولت مرکزي با اختيارات محدود (كنفدراسيون) بود.

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
الکساندر هاميلتون

در جريان مبارزات انتخاباتي نيويورك، هاميلتون برضد «بر» سخن گفته بود و به راي دهندگان اخطار كرده بود كه اگر بار ديگر آراء خود را به سود «بر» به صندوقها بياندازند و او فرصت تازه به دست آورد اتحاديه ما (ايالت متحده) را فرو خواهد پاشاند و اين مطلب در روزنامه ها به چاپ رسيد و «بر» از هاميلتون خواست كه در ملاء عام حرف خود را پس بگيرد و عذرخواهي كند و چون پاسخ هاميلتون اورا قانع نساخت، دوئل كردند و هاميلتون كه در جواني افسر و درجريان جنگ هاي انقلاب، آجودان جورج واشنگتن بود و به تيراندازي خود با سلاح كمري اطمينان داشت گلوله خورد و روز بعد درگذشت. وي نخستين وزير خزانه داري دولت ايالات متحده آمريكا بود.

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
 1921 – سالروز انقلاب مغولستان و مسابقه هاي سالانه نادام Naadam

يازدهم جولاي سالروز انقلاب استقلال مغولستان و در عين حال زمان برگزاري مسابقه هاي سالانه سه گانه اين سرزمين معروف به نادام Naadam است مرکب از اسب دواني، تيراندازي با کمان و کُشتي.

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

مغولستان شمالي معروف به Outer Mongolia از 1691 تا 1911 در قلمرو دودمان منچوها (پادشاهان وقت چين) قرار داشت که در اين سال با کمک روسيه درصدد جدا شدن از مغولستان جنوبي Inner mongolia برآمد و انقلاب داخلي چين (انقلاب سون يات سن) هم به اين جدايي کمک کرد. اين جدايي و استقلال تا جولاي 1921 تکميل نشد و چون با روسيه رابطه دوستانه و اتحاد داشت بر نام خود عبارت جمهوري خلق را افزود. در جريان جنگ جهاني دوم، جمهوري مغولستان مورد تعرض ژاپني ها قرار گرفت که با دفاع روس ها خنثي شد. اين جمهوري يک ميليون و 564 هزار کيلومتري (تقريبا برابر وسعت ايران) تا فروپاشي شوروي عملا از اقمار مسکو بشمار مي رفت.

نظام حکومتي مغولستان تا دهه 1990 (سال 1992) کمونيستي بود. اين کشور کم جمعيت است و نفوس آن در سال 2013 نزديک به دو ميليون و پانصد هزار تن بود.

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
مسابقه هاي سالانه نادام

مغول ها بودند که از زمان چنگيزخان بر چين حکومت مي کردند و چند قرن بعد، چينيان بر دو بخش مغولستان که بخش شمالي يک قرن است که جدا شده است.

زادروزها

۱۲۷۴ – زادروز رابرت یکم پادشاه اسکاتلند از ۱۳۰۶ تا هنگام مرگش در ۱۳۲۹
۱۶۵۷ – زادروز فریدریش یکم امیر براندنبورگ ، دوک پروس و همچنین فرمانروای سرزمین متحد براندنبورگ-پروس

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت یکم

۱۷۶۷ – زادروز جان کوئینسی آدامز، ششمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
۱۹۱۶ – زادروز الکساندر میخایلوویچ پروخورف فیزیک‌دان روسی ، برنده جایزه نوبل فیزیک

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان کوئینسی آدامز

۱۹۲۰ – زادروز یول برینر بازیگر روسی تئاتر و سینما ، عکاس ، برندۀ جایزه اسکار
۱۹۲۷ – زادروز تئودور میمن فیزیک‌دان آمریکایی و سازندهٔ اولین لیزر در جهان

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
یول برینر

۱۹۵۶ – زادروز سوزان وگا، آهنگ‌ساز و خواننده آمریکایی
۱۹۹۰ – زادروز کارولین وزنیاکی تنیسور حرفه‌ای از دانمارک با اصلیتی لهستانی

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
تئودور میمن

درگذشت‌ها

۴۷۲ – درگذشت آنتمیوس امپراتور روم غربی از ۴۶۷ تا ۴۷۲
۱۵۹۳ – درگذشت جوزپه آرچیمبولدو نقاش ایتالیایی

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
جوزپه آرچیمبولدو

۱۹۳۷ – درگذشت جرج گرشوین آهنگ‌سازآمریکایی
۱۹۷۴ – درگذشت پار لاگرکویست شاعر، نمایش نامه نویس، مقاله نویس ، داستان کوتاه نویس و رمان نویس سوئدی ، برندۀ جایزه نوبل ادبیات

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
پار لاگرکویست

۱۹۸۹ – درگذشت لارنس الیویه هنرپیشه تئاتر ، برندۀ جایزه اسکار
۲۰۰۷ – درگذشت لیدی برد جانسون همسر رئیس‌جمهور لیندون بینز جانسون

20 تیر - 11 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
لارنس الیویه

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *