تقویم تاریخ ( 1 ماه سرطان )

امروز اول ماه سرطان سال شمسی مطابق با بیست و دوم ماه جون در تقویم میلادی است.

حمله انتحاری بالای پارلمان افغانستان/ ۱۳۹۴

هشت مهاجم انتحاری به مقر پارلمان افغانستان حمله کردند.

ابتدا یک مهاجم انتحاری موتر مملو از مواد انفجاری خود را در کنار ساختمان پارلمان افغانستان منفجر کرد و به دنبال آن تعدادی مهاجم شروع به تیراندازی کردند.

ترور یک عالم دین در هرات/1397

حوالی شام روز جمعه اول ماه سرطان سال 1397 خورشیدی علام ربانی و روحانی مجاهد حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفرتوکلی یکی ازچهره های برجسته جامعه روحانیت شیعه هرات هدف تیر افراد مسلح ناشناس فرار گرفت و به قتل رسید. آقای توکلی علاوه بر امامت در مسجد جامع صادقیه، موسس رادیو حکمت در هرات نیز بود. وی هنگام قتل 56 سال داشت و این حادثه در خیابان 64 متره به وقوع پیوست.

1668م:

23 حون زادروز فيلسوف، تاريخدان و سخنران ايتاليايي «جيواني باتيستا ويكو» است كه در سال 1668 به دنيا آمده بود و 76 سال عمر كرد. وي كه از انديشمندان دوران روشنگري اروپاست، آریایی ها را به راستگويي ستوده و آنان را مردمي به دور از ريا و تزوير و پرهيزگار از تعدّي به حقوق ديگران خوانده و در رساله خود «در اهميت راستي و حقيقت»، اين موارد را ذكر كرده و در فصلي از اين رساله با آوردن مثل هايي از منش ايرانيان باستان ثابت كرده است كه اعتقاد و عادت به راستي و حقيقت باعث سازندگي و خلاقيّت مي شود كه حاصل آن ارتقاء تمدن بشري است. وی نوشته است که مدنيّت رفيع آریایی های عهد قديم نتيجه عادت وسواسانه آنان به راستگويي و درستكرداري و اندیشه نیک بود. «ويكو» آموزش اخلاقيات و مراقبت در رعايت دقيق آنهارا بزرگترين تكليف و رسالت هر حكمران و مديرت جامعه قرارداده است.

G.B.Vico

 

1904م:انتشار منظم ستون «ژورنال» در روزنامه ها را جون 1904 ذكر كرده اند زيرا كه يك روزنامه آمريكايي 22 جون اين سال به خوانندگانش اطلاع داد كه از شماره 25 جون  ستون هاي «ژورنال» داير مي كند و اين ستونها توسط سردبير و روزنامه نگاران قديمي تر (كه خوانندگان با نامشان آشنا بودند) نوشته خواهند شد و حاوي مطالبي از جمله مشاهدات روزمره، شرح مسافرت و تداعي و برداشتشان از خبرها، تشريح سابقه رويدادها به علاوه بيان نظر، احساس و عواطف خود نسبت به برخي از آنها و انعكاس ضعف ها و قوّت ها، يادآوري ها، ترسيم وضعيت روزگار، بازتاب كارهاي ماندني، انتقال دانش، و آموزش عمومي خواهند بود. بايد دانست كه قبلا در جرايد چنين مطالبي به صورت پراكنده و غير منظم انتشار مي يافت كه اين روزنامه آمريكايي آنها را به صورت منظم و روزانه درآورد، ديگران اقتباس كردند و جهاني شده است.

1756م:22 جون سال 1756 به دستور سراج الدين «نواب بنگال» 146 شبه نظامي انگليسي را در يك اطاق كوچك حبس كردند (که برخي از آنان را از سوراخي كه در سقف ايجاد كرده بودند به داخل اطاق و بر سر ديگران افكنده بودند) و اين عمل باعث خفه شدن 123 تن از انگليسي ها شد. مورخان انگليسي در تاليفات خود از اين اطاق به عنوان «سوراخ سياه جهنم» نام برده اند.

به دهانه توپ بسته شدن هندی ها توسط استعمارگران انگليسي

 

1815م:در تاريخ فرانسه «22 جون » ياد آور دو بار تسليم شدن اين كشور در برابر نيروي خارجي است. 22 جون سال 1815، فرانسه پس از شكست در جنگ واترلو تسليم نيروهاي اتحاديه (كشورهاي متحد بر ضد ناپلئون – آلمان و انگلستان – شد. ناپلئون، خود سه روز پس از اين شكست تسليم شده بود كه به جزيره سنت هلن تبعيد شد و در همانجا در حبس خانگي انگليسي ها درگذشت.

ساختماني در جزيره سنت هلن که ناپلئون در آن بازداشت بود

 

1922م:فيلد مارشال «سر هنري ويلسون» كه در جنگهاي برمه، افريقاي جنوبي و جنگ جهاني اول در جبهه فرانسه شركت كرده و مدالهاي متعدد به دست آورده بود 22 حون  سال 1922 در لندن توسط جمهوري خواهان ايرلند ترور شد.

فيلد مارشال

 

2003م: 20 جون 2003 ( 30 حوزا 1382) اصول 400 گانه قانون اساسي «كشورهاي متحده اروپا» كه براي تدوين آن 105 نماينده و مشاوران آنها 16 ماه تلاش كرده بودند در اجلاس سران اين ممالك که در يونان برگذار شده بود تاييد شد. در اين اجلاس قرار بر اين شد که يک سال بعد، اين طرح در بروکسل مورد بررسي نهايي قرار گيرد و سپس براي تصويب توسط يکايک کشورهاي عضو به اين ممالک ارسال شود و راي گيري درباره آن در هرکشور، از طريق رفراندم و يا پارلمان صورت گيرد، و اين کار بيش از سال 2007 طول نکشد. اين طرح در چند کشور تصويب شد ولي فرانسويان و هلندي ها آن را رد کردند. با اين وضعيت، طرح آينده مبهمي پيدا کرد.

سران کشورهاي عضو اتحاديه در 21 ژوئن 2007 در بروکسل و بيش از تشکيل اجلاس

 

80: به امپراتور وقت روم ـ تيتوس ـ گزارش شد كه آمفي تئاتر 55 هزارنفري شهر رم كه ويرانه آن باقي است آماده گشايش شده است.

1777: پول در گردش ايالات متحده (آمريکا) 3 ميليون دالر تعيين، و دستور ضرب سکه طلا تا اين مبلغ داده شد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *