مراسم جهنده بالا در هرات

مراسم جهنده بالا در هرات

نام مراسم: جهنده بالا

زمان: روز نوروز هر سال- ساعت 9 قبل از ظهر

مکان: ناحیه دهم شهر هرات – زیارت سلطان میر عبدالواحد شهید

برگزار کنندگان: کمیسیون مردمی برگزاری مراسم جهنده بالا

نوروز به عنوان یک جشن بزرگ منطقه ای و سنتی، در کشور ما افغانستان نیز با شکوه خاص برگزار می گردد. نوروز نخستین روز ماه حمل هجری شمسی به حساب می آید که در تقويم‌ها و فرهنگ‌های مختلف، با اسامی گوناگون مطرح بوده و این روز نو، گردش زمین به دور خورشید و پدید آمدن روز و شب و فصول سال و نیز حرکت ماه بر گرد زمین، بشر را به محاسبه واداشته و به طور طبیعی تقویم را پدید آورده است. جهنده بالا یکی از عنعنات و مراسم رسمی در کشور ماست.
این برنامه در شهر هرات نیز همانند شهر های مزار شیریف، کابل و دیگر شهر های کشور با برگزاری مراسم باشکوهی در جوار زیارت سلطان میر عبدالواحد شهید بطور همه ساله اجراء می شود.
مراسم جهنده بالا  در اولین روز بهار و سر ساعت ۹ صبح در صحن جنوبی زیارت سلطان میر عبدالواحد شهید آغاز شود و علم زیارت تا ۴۰ روز در این صحن به اهتزاز در  می آید.
گفته می‌شود این آیین از دوره «امیرشیر علی‌خان» به بعد که مردم توانستند بدور از دغدغه‌های حاکمیت سیاسی و سلطنتی به برپایی آیین‌های مذهبی و ملی خود بپردازند، رواج یافته است.
جشن نوروز و تجلیل از جهنده بالا برای مردم  در حقیقت بهانه‌ای برای تجدید برادری و برابری، تمثیل وحدت ملی و اخوت اسلامی، تحکیم پیوندهای پایدار ایمانی و اعتقادی، تجلیل از زندگی و آزادگی و بهانه‌ای برای تمدید زیبایی و زیبانگری است.
علم جهنده در مراسم ملی جهنده بالا با حضور مسئولین و مقامات عالی‌رتبه محلی، روحانیون، فرهنگیان، بزرگان قومی و اساتید با مشارکت گسترده مردم برافراشته می‌شود.
مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شده و در ادامه آن مقامات دولتی و دیگر سخنرانان به سخنرانی می‌پردازند.
در ادامه مراسم، علم جهنده شکوهمندانه با سردادن ندای تکبیر، با موج جوش و خروش مردمی به اهتزاز در می‌آید.

همزمان با اجرای بر پا داشتن علم جهنده در هرات، کابل،  مزار شریف و دیگر ولایت های کشور، میله های نوروزی با این مراسم هماهنگ می گردد، مردم این تقارون را بسیار نیک می پندارند و به دامنه های کوه و چمن های سرسبز که رویش « طبیعت و سرسبزی» است به سیر و گردش می پردازند.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

میله سیزده بدر

هیچ سندی وجود ندارد که مردمان نسل‌های پیشین از نحسی «سیزده» سخن گفته باشند. شاید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *