برگزاری نمایشگاه عکس و آثار مطبوعاتی دوران جهاد در هرات

برگزاری نمایشگاه عکس و آثار مطبوعاتی دوران جهاد در هرات

امیر محمد اسماعیل ( رهبر جهادی) و محمد آصف رحیمی ( والی هرات ) هنگام بازدید از بخش مطبوعات چاپی مجاهدین در نمایشگاه

( این مطبوعات چاپی، بخشی از هزاران اسناد آرشیف شده در فرهنگسرای دوربین می باشد. )

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

در آستانۀ فرارسیدن 24 حوت سالروز قیام مردم هرات در سال 1357 در مقابل حکومت کمونیستی وقت، نمایشگاه عکس و آثار فرهنگی و مطبوعاتی از جهاد و مقاومت مردم افغانستان در این ولایت گشایش یافت.
در این نمایشگاه بر علاوه عکس‌هایی از دوران جهاد در برابر نیروهای شوروی سابق و حکومت کمونیستی، فیلم‌های مستندی از عملیات‌های نظامی مجاهدین و هم چنان نشریه‌های چاپی‌ آن زمان که در فرهنگسرای دوربین آرشیف است، نیز به معرض دید گذاشته شده‌است.
این نمایشگاه که  در تالار علامه سلجوقی افتتاح شده، در حدود 400 عکس از شهدای ولایت هرات در آن به نمایش گذاشته شده است.
برگزارکنندگان این نمایشگاه بر این باورند که برپایی این چنین نمایشگاه‌هایی که نشان دهنده همت و تلاش مجاهد مردان افغانستان است، خواهد توانست تا پیام قیام 24 حوت را به نسل‌های بعدی منتقل کند و یاد و خاطره آنان زنده و جاوید بماند.
مسئولان دولتی و امنیتی ولایت هرات در کنار فرماندهان جهاد و مقاومت مردم این ولایت به منظور بازدید از نمایشگاه «بهار در زمستان» حضور یافته و تاکید دارند ارزش جهاد و مقاومت مردم افغانستان هرگز کاسته نخواهد شد و فرزندان راستین این  انقلاب اسلامی از آن حراست و پشتیبانی خواهند کرد.
«آصف رحیمی» والی هرات گفت: مردم افغانستان مردمی شجاع، ایمان‌دار و مخالف ظلم و تجاوز هستند و هرگز در برابر حومت‌های مستبد سر خم نکرده‌اند.
والی هرات از قیام مردمی 24 حوت به عنوان سرآغاز شکست امپراتوری شرق یاد کرد و تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی باعث خواهد شد تا نسل‌های بعدی از این همه رشادت و دلاوری آگاه شوند و از آن درس عزت و ازادگی بگیرند.
نمایشگاه فیلم و عکس جهاد و مقاومت نیز بخشی از فعالیت‌های این کمیسیون است که رهبران جهادی نیز برپایی آن را مهم و ارزشمند می‌دانند.
« محمد اسمعیل خان» از فرماندهان ارشد جهادی که مستقیما در حرکت مردمی در بیست و چهارم حوت سال 1357 نقش داشته‌است، گفت: آن روز بزرگ هرگز از خاطره ها پاک نخواهد شد.
این رهبر جهادی مردم هرات با بیان اینکه دراین روز 25 هزار تن از ساکنین شهر و ولسوالی‌های هرات که از نظام وقت دل خوشی نداشتند و ارزش‌های دینی و اسلامی‌شان را بر باد می‌دیدند در برابر حکومتی که حمایت خارجی‌ها را با خود داشت قیام قهرمانانه کرده و به ظلم و تجاوز «نه» گفتند و به شهادت رسیدند.
در گوشه‌ای از این نمایشگاه پخش مستندهایی از جهاد مردم افغانستان در برابر نیروهای شوروی سابق و حامیان رژیم کمونیستی نمایش داده می‌شود که توجه هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *