تقویم تاریخ ( هجدهم ماه دلو )

امروز 18 ماه دلو  برابر با 7 فبروری در تقویم میلادی است. روزی که  وقایع و اتفاقات زیادی در افغانستان و جهان رخ داده است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

انتشار پول کاغذی در ایران هفت قرن پیش / 1294 میلادی:

در چنین روزی و دوران حکومت گیخاتوخان ـ ایلخان مغول و حکمران وقت خراسان قدیم، این کشور به مانند چین دارای پول کاغذی (اسکناس) شد که «چاو» نام داشت. حکام مغولی چین (دودمان یوان) از دو دهه پیشتر، پول کاغذی در آن کشور رایج کرده بودند.

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير پول کاغذي چين رايج در قرن چهاردهم ميلادي

با صدور یک یرلیغ (فرمان حکومتی) گیخاتوخان، کار تهیه پول کاغذی به نام «چاو» در تبریز و در محلی به نام «چاوخانه» آغاز شد که از چهارماه بعد در سراسر قلمرو این خان جای سکه های طلا و نقره را گرفت و پول رایج شد. قدمت پول کاغذی در چین که به صورت «بلوکی ـ نوعی مُهرزنی» چاپ می شد به سال 600 میلادی بازمی گردد

آغاز فرمانروایی دیکتاتوری ویدکوم کیسلینگ سیاستمدار دست‌نشانده‌ی آلمان بر نروژ /1942 میلادی :

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویدکوم کیسلینگ

با ورود بیتل‌ها به ایالات متحده، پدیده تهاجم بریتانیا در عالم موسیقی آغاز شد/ 1946 میلادی

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

انتخاب يك كارگر ساده به عضويت پارلمان انگلستان منجر به تاسيس حزب كارگر شد/ 1900 میلادی

این روز  زادروز حزب كارگر‌ (زحمتكشان) انگلستان است . اتحاديه هاي كارگري انگلستان در اين روز تاسيس چنين حزبي را اعلام داشتند كه از 20 روز بعد فعاليت خود را آغاز كرد. اين اتحاديه ها در سال 1881 با كمك گروهي از روشنفكران چپگرا فدراسيون سوسيال دمكرات و در سال 1884 «جامعه فابيان» را تاسيس كرده بودند. انقلاب صنعتي انگلستان تاسيس حزب كارگر را اجتناب ناپذير كرده بود.

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جيمز هاردي

سوم اوت سال 1892 مردي بركرسي عضويت مجلس نمايندگان انگلستان نشست كه با همه فرق داشت. پارلمان انگلستان تا آن روز در عمر ششصد و اندي ساله خود به ياد نداشت كه مردي در رديف نمايندگان كه هميشه با لباس رسمي (فراك) حضور مي يافتند بنشيند كه كلاهي پارچه اي بر سر، شلواري چهارخانه برپا و كتي يقه كارگري كه از پشم نامرغوب ساخته شده بود برتن داشته باشد. وي« جيمز هاردي » كارگر معدن بود كه به خود جرات داده بود نامزد شود، راي بياورد و به عضويت مجلس در آيد.

او از ده سالگي روزها كار و شبها به مدرسه رفته بود و عضو اتحاديه كارگران معدن بود. جيمز هنگام معرفي نمايندگاني كه براي نخستين بار وارد مجلس شده بودند ، خود را يك سوسياليست خواند و به اين ترتيب پارلمان انگلستان داراي نخستين كارگر سوسياليست شد.

عضويت جيمز هاردي در مجلس و اثبات شايستگي اش به تاسيس حزب كارگر انگلستان شتاب داد.

اين حزب شش سال پس از تاسيس داراي 29 نماينده در پارلمان شد. چهار سال بعد عده اين نمايندگان به 42 تن رسيد و به تدريج در رقابت با حزب محافظه كار جاي حزب ليبرال را گرفت و رقيب اصلي آن حزب شد و در سال 1924 موفق به تشكيل كابينه گرديد و زمام امور انگلستان را به دست گرفت .

از نخستين كار هاي دولت حزب كارگر به رسميت شناختن حكومت شوروي بود. با وجود اين ، حزب كارگر به دليل موقع بين المللي انگلستان مجبور شد رئوس سياست هاي اين دولت را دنبال كند.

فرو پاشی حزب کمونیست شوروی/ 1990 میلادی

در این روز حزب کمونیست شوروی که 73 سال قدرت را در این جماهیریه انحصارا به دست داشت، رسما اعلام کرد که به این انحصار پایان داده است. گورباچف رهبر وقت، در سال 1989 اجازه تاسیس احزاب دیگر را در شوروي داده بود.

حزب کمونيست شوروي تاريخچه اي تأمل برانگيز دارد. افراطیون حزب سوسیال دمکرات روسیه (مارکسیستها) در سال 1912 به نام بلشویکها (اکثریت) از آن حزب جداشدند و در سال 1917 انقلاب کردند و زمام امپراتوری روسیه را به دست گرفتند و در سال 1918 بر تشکیلات خود نام حزب کمونیست گذاردند. جنگ داخلي روسيه که بلافاصله پس از انقلاب آغاز شده بود و نيز مداخله مسلحانه قدرت هاي وقت سبب شد که از همان آغاز کار، دولت انقلاب (دولت بلشويکها) از اصول مارکسيسم و آرمانهاي انقلاب عبور کند و به راهي گام بگذارد که وضعيت روز برايش باز کرده بود. قدرت طلبي طلبکاران از انقلاب هم مزيد بر علت شده بود . تا آنکه پس از لشکرکشی های عساکر این کشور به افغانستان و تحمل خسارات و تلفات فراوانی که از این جنگ متحمل شدند، سببی بر فروپاشی کامل حزب کمونیست شوروی گردید.

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گورباچف

به علاوه، پس از درگذشت لنین، بسیاری از فرصت طلبان با چاپلوسی و نیرنگ مقامات حزبی را [از کمیته مرکزی تا پولیت بورو و کنگره حزب، به دست گرفتند و با دائمی کردن مقام خود، حزب و در نتیجه دولت برگزیده حزب را دچار یک بوروکراسی پیچیده و فساد اداری کردند و به فروپاشی کشاندند. دولت شوروي همچنين با ايجاد کمينترن و دفاتري از اين دست به استفاده ابزاري از احزاب کمونيست ساير کشورها آغاز کرد و بذر بدگماني را ميان هواداران سوسياليسم حقيقي فرو پاشاند.

بوريس یلتسین حزب کمونیست را که خود از نردبان آن بالا رفته بود، منحل و اموالش و ازجمله روزنامه پراودا را حرّاج کرد. بعدا دو حزب کمونیست که یکی از ایندو روش سوسیال دمکراسي دارد، در روسیه تاسیس شده که احزاب اقلیت هستند. جمهوری های جداشده از روسیه هم هرکدام برای خود دارای حزب کمونیست تازه شده اند که قدرت حکومتی ندارند.

1899 – با تصويب قرارداد پايان جنگ آمريكا با اسپانيا در سناي آمريكا، ميان دو كشور صلح برقرار شد. اسپانيا در اين جنگ كوبا ، پورتوريكو و فيليپين را از دست داد.

زادروزها

۱۴۷۸ – زادروز تامس مور، حقوقدان، نویسنده، فیلسوف اجتماعی، سیاستمدار، و انسان‌گرای دوران نوزایش انگلیسی.
۱۸۱۲ – زادروز چارلز دیکنز برترین رمان‌نویس انگلیسی عصر ویکتوریا و صاحب آثاری چون دیوید کاپرفیلد، آرزوهای بزرگ و الیور توئیست.

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز دیکنز

۱۸۷۷ – زادروز گادفری هارولد هاردی ریاضیدان انگلیسی، صاحب آثاری در زمینه آنالیز ریاضی و نظریه اعداد.
۱۹۷۸ – زادروز اشتون کوچر، بازیگر امریکایی.

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اشتون کوچر

درگذشت‌ها

۱۷۹۹ – درگذشت امپراتور چیان‌لونگ ششمین امپراتور دودمان چینگ.
۱۹۷۹ – یوزف منگله، پزشک، انسان‌شناس و افسر آلمانی اس اس.

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملک حسین

۱۹۹۹ – درگذشت ملک حسین، پادشاه اردن.
۲۰۰۷ – درگذشت آلن مک‌دایارمید، شیمیدان نیوزیلندی، برنده جایزه نوبل کیمیا سال ۲۰۰۰ به همراه آلن هیگر و هیدکی شیریکاوا.

18 بهمن - 7 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلن مک‌دایارمید

*****
منابع:

روزنامه و جراید افغانستان

– وبسایت ایرانی نوشيروان کيهاني زاده
-وب سایت ویکی پدیای فارسی

– وبسایت ایرانیراسخون

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *