وب سایت مرکز خبرنگاران افغانستان

برگزاری دومین نمایشگاه صد سال با مطبوعات حوزه غرب در هرات

۲۷ ثور ۱۳۹۴

هرات: دومین نمایشگاه مطبوعات یک صد سال اخیر حوزه غرب افغانستان با نمایش بیش از صد‌ها نشریه مختلف در دانشگاه دولتی هرات برگزار گردید.

در این نمایشگاه که از سوی بنیاد سبحان و فرهنگ سرای دوربین راه اندازی شده بود، نشریه‌های مختلف از جمله شمار زیادی از روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها و ماهنامه‌های منتشر شده در یک قرن اخیر در ولایات حوزه غرب به ویژه هرات به نمایش گذاشته شد.

حدود ۵۰۰ نشریه از دوره پادشاهی امیر امان الله خان تا ظاهرشاه، حکومت‌های خلق و پرچم، مجاهدین، طالبان و دوره پس از طالبان به مدت سه روز (۲۱ ثور تا ۲۳ ثور) به معرض دید عموم قرار گرفته بود.

نوراحمد کریمی، مسؤل فرهنگ سرای دوربین با اشاره به تاریخچه دیرینه مطبوعات در این حوزه گفت که مطبوعات در حال حاضر با چالش‌های مختلف به ویژه مالی مواجه هستند.

وی افزود که در سال‌های اخیر اکثریت نشریه‌ها در این ولایت به دلیل مشکل اقتصادی از چاپ بازمانده‌اند و در صورتی که دولت از مطبوعات آزاد حمایت نکند، وضعیت این رسانه‌ها به مراتب بد‌تر خواهد شد.

شفیق بهروزیان، مسؤل بنیاد سبحان نیز از ضعف فرهنگ مطالعه و کاهش علاقه مردم به مطبوعات به عنوان یکی از مشکلاتی نام برد که به گفته وی باعث شده است که شمار زیادی از رسانه‌های چاپی از نشر بازبمانند.

وی افزود که در حال حاضر بسیاری از مردم علاقه ندارند برای مطالعه نشریات پول بپردازند.

آریا رئوفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، نیز با ابراز نگرانی از مشکلات مالی رسانه‌ها در این ولایت گفت که در حال حاضر حتی روزنامه دولتی اتفاق اسلام که تحت پوشش این اداره فعالیت دارد نیز با مشکلات مشابهی مواجه است.

وی گفت که دولت افغانستان و حتی جامعه جهانی در سال‌های اخیر به این معضل توجه جدی نکرده‌اند.

با وجود سابقه دیرینه رسانه‌های چاپی در این حوزه به ویژه در هرات، در حال حاضر تنها روزنامه دولتی اتفاق اسلام و حدود ۳۰ نشریه از جمله چند هفته نامه و ماهنامه به صورت منظم در این شهر چاپ می‌شود و وضعیت در بادغیس، غور و فراه به مراتب بد‌تر است و در هر یک از این ولایات مطبوعات به طور انگشت شمار و نا‌منظم نشر می‌شوند.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به گذشته وحال فرهنگ سرای دوربین!

آژانس باختر هرات: مجله دوربین در سال 1383 خورشیدی به هدف حمایت از جامعه فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *