برگزاری مراسم برای یادبود از شاعر شعر های ممنوعه

 

Sayyed Fazl Ahmad Payman.jpg

جمعی از فرهنگیان هرات با برگزاری همایشی در صدد آن برآمدند تا از اولین سالگرد در گذشت استاد سید فضل احمد پیمان تجلیل به عمل آورند. ایشان از چند روز قبل با صدور یک بیانیه  ای از فرهنگیان و دوستان این شاعر فقید برای حضور در مراسمی زیر نام « شاعر شاعر های ممنوع» دعوت به عمل آوردند. قرار است این مراسم در روز چهار شنبه اول ماه عقرب سال 1398 در سالون هوتل تجارت هرات برگزار گردد.

گفتنی است، جامعه ی فرهنگی و ادبی کشور در اول ماه عقرب سال جاری ، یکی دیگر از چهره های اثر گذار و برجسته ی خود را از دست داد و اهل قلم را سوگوار ساخت. سید فضل احمد پیمان شاعر، سیاستمدار و حقوق‌دان معاصر کشور درگذشت. او علاوه بر شاعری، سیاستمداری آگاه و حقوق دانی برجسته هم بود و سال‌ها در زمینه روزنامه‌نگاری نیز  در نشریاتی چون: روزنامه اتفاق اسلام، ماهنامه هرات، ماهنامه فروغ انقلاب، هفته نامه انقلاب اسلامی و نشریه پیام همبستگی  فعالیت کرد. غزل و حماسه سرایی بخش دیگری از فعالیت‌های سید فضل احمد پیمان را در برمی‌گرفت.

Image may contain: one or more people

سید فضل‌احمد پیمان متخلص به سوگوار،  و اهل هرات و از بانیان شعر مقاومت در افغانستان بود. پیمان به زبان فارسی دری شعر سروده‌است. وی در قریه ملدان ولسوالی انجیل هرات در خانواده اصالتاً هراتی به‌دنیا آمد. مهم‌ترین آثار پیمان منظومه‌های شام شهیدان؛ نوای آزادی و توفان خون است که از شاه‌کارهای ادبیات حماسی کشور به‌شمار می‌روند. وی همچنان مؤسس و صاحب امتیاز ماهنامه فروغ انقلاب، نخستین نشریه چاپی در ولایت بادغیس افغانستان بوده‌است. پیمان از فعالان عرصه سیاسی در غرب افغانستان است. او در دهه هفتاد خورشیدی رئیس سارنوالی ولایت بادغیس بوده و در اوایل دهه هشتاد به عنوان مستوفی ولایت هرات و در اوسط همین دهه به صفت رئیس  سارنوالی استیناف ولایت هرات و مدتی را نیز به عنوان سرپرست ولایت هرات ایفای نقش کرده‌است.

Image may contain: 2 people

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *