زندگینامه حبیب الرحمن جدیر، بیست و سومین مدیر مسئول روزنامه اتفاق اسلام

به قلم: ن. ک

در آخرین سال حکومت علیحضرت محمد ظاهر شاه، «حبیب الرحمن جدیر» به عنوان بیست و سومین مدیر مسئول روزنامه اتفاق اسلام، آغاز بکار کرد. وی متولد شهر کابل بود.

روزنامه چهار صفحه ای اتفاق اسلام که در شهر هرات منتشر می‌شد، از مهمترین نشریات کشور بود و اگرچه مسئولیت آقای جدیر در اداره این روزنامه عمر کوتاهی داشت، اما دوره درخشانی در تاریخچه روزنامه اتفاق اسلام به شمار می آید.در سال 1351 خورشیدی که محمد علم غواص برای ایفای وظیفه معینیت وزارت اطلاعات و فرهنگ به مرکز کشور فراخوانده شده بود، وی جای خویش را به حبیب الرحمن جدیر داد . جدیر در فضایی کاملاً آماده به فعالیت های مطبوعاتی، پیش قدم به ایجاد نو آوری های بیشتر در آن روزنامه شد. جدیر در کنار روزنامه اتفاق اسلام، با ماهنامه هرات ارگان نشراتی انجمن ادبی هرات نیز همکاری قلمی داشت و در کنار همه این ها مسئولیت اداره آمریت اطلاعات و کلتور ولایت هرات را نیز به پیش می برد.

حبیب الرحمن جدیر که از میان خانواده های روشنفکر کابل پا به درون اجتماع گذارده بود، تحصیلات عالی خود را در شهر قاهره کشور مصر به پایه اکمال گذاشت و بعد از فراغت، به کشور بازگشت و در چوکات وزارت اطلاعات و کلتور مشغول به کار شد. مدتی بعد و درست در زمانی که محمد علم غواص به کابل فراخوانده شده بود، وی به هرات آمد و جانشین آقای غواص شد.

آقای جدیر  علاوه بر فعالیت های فرهنگی و هنری، از اعضاء “انجمن ادبی هرات” هم بود. این انجمن در سال 1309 توسط جمعی از فرهنگیان و نویسندگان هرات تأسیس و هدف آن رونق بخشی به فعالیت های فرهنگی و ادبی در این ولایت بود.

حبیب الرحمن جدیر در روزنامه اتفاق اسلام بیشتر مطالب ادبی و آزاد اندیشانه را انعکاس می‌داد و این روزنامه به عنوان سخنگوی فرهنگیان و نویسندگان آزاد اندیش کشور در آمده بود.

جدیر اگرچه نویسنده ای آزاد اندیش بود که فعالیت های اجتماعی اش، او را به چهره ای فعال و منتقد اجتماعی تبدیل می کرد، با این حال نویسنده ای بود که وفاداری خویش را با تمام معنا نسبت به حکومت محمد ظاهر شاه حفظ کرده بود.

از همین رو با وقوع کودتای 26 ماه سرطان 1352 و روی کار آمدن سردار محمد داود خان به عنوان اولین رئیس جمهور کشور، از مسئولیت روزنامه اتفاق اسلام کنار زده شد و به جای وی سید عزیز الله مرموز آمر اطلاعات و کلتور و مدیر روزنامه اتفاق اسلام گردید.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

تاجران ملی افغانستان

نگاهی به سرگذشت محمد امین خان به قلم مبین مقدمه وقتی به تاریخ تجارت افغانستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *