تقویم تاریخ ( ۷ ماه دلو )

 

تقویم روز ( هفتم ماه دلو)

وفات مولانا میرغلام محی الدین تیموری مشهور به منگل/۱۳۶۳

وی در سال ۱۳۱۲ ذشمسی به دنیا آمد. وی در قیام ۲۴ حوت سهم فعال داشت و در تربیه اولاد این سرزمین سعی وافر به خرج داد. مولانا در دیار هجرت دیده از جهان فروبست.

اضمهلال امویان توسط ابو مسلم خراسانی/ ۷۵۰ میلاد

در جنگ دو روزه ای که در کنار رودخانه «زاب» میان نیروهای ابومسلم خراسانی و لشکریان مروان (آخرین حکمران امویان) روی داد، مروان شکست خورد و به مصر گریخت و در آنجا کشته شد. ابومسلم که بر ضد حکومت امویان بپاخاسته بود، سال پیش از آن (۷۴۹ میلادی) هم ارتش امویان را شکست داده بود و پس از این پیروزی، مروان را از خلافت خلع و آن را به ابوالعباس سفاح منتقل کرده بود. بسیاری از مورخان، این سال را آغاز خلافت عباسیان و گسترش نفود آریایی ها در امور حکومت نوشته اند. طولی نکشید که مرکز خلافت نیز از شهر دمشق به شهر تازه ساز بغداد واقع در ۳۶ کیلومتری شمال مدائن منتقل شد.

ساخت اولین قرص شیمیایی اسپرین/۱۹۰۰ میلادی 

اولین قرص کیمیایى و دوایى مُسکِّن توسط یک دواساز با تجربه آلمانی به نام فلیکس هوفمان اختراع شد که بعدها با نام آسپرین شهرت یافت. فلیکس هوفمان که تحصیلات خود را در رشته کیمیا به پایان رسانیده بود و یک کارگاه بزرگ دواسازی داشت، این تابلت را در ۲۷ جنوری ۱۹۰۰م برای تسکین دردهای کوچک و عوارض ساده درست کرد. مصرف آسپرین در سال‏های بعد به دلیل خواص ضد درد و ضد التهاب آن بسیار فراوان شد و همگان از آن استفاده می‏کردند. اما طی تحقیقات اخیر، اثرات سوء آن نیز مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن توصیه نمی‏شود.
پایان محاصره ۳۰ ماهه لنینگراد و درس عبرت/۱۹۴۴

پس از ۳۰ ماه و تحمل نزدیک به یک میلیون تن تلفات، محاصره شهر لنینگراد (سن پترزبورگ که ولادیمیر پوتین از آنجاست) شکسته شد. نیروهای آلمان از دهم جنوری ۱۹۴۱ محاصره لنینگراد را با هدف تضعیف روحیه روس ها آغاز کرده بودند. حمله به لنینگراد با ۳۸ لشکر آلمانی از طریق منطقه بالتیک آغاز شده بود. نیروهای فنلاندی هم در این حمله به آلمانی ها کمک می کردند. ۸۳ روز طول کشید تا نیروهای آلمانی از حومه شهر بگذرند و آن را از همه سوی محاصره کنند. تا نوامبر سال بعد ۶۴۰ هزار و ۸۰۳ تن از ساکنان شهر و عمدتا از گرسنگی و سرما جان سپرده بودند. در آن ماه (نوامبر۱۹۴۲) روسها با ایجاد یک جاده روی دریاچه منجمد، موفق به رساندن خوراک و سوخت و نیروی تازه نفس به شهر شدند و ۵۵۰ هزار تن از ساکنان غیر نظامی را تخلیه کردند. از این شهر جمعا ۵۱۷ هزار سرباز روس دفاع کردند و بسیاری از آنان کشته شدند.

سرانجام نیروهای آلمانی تحت فشار ارتش سرخ دست از محاصره لنینگراد برداشتند و کار عقب نشینی را آغاز کردند که تا برلین ادامه یافت.

آتش بس آمریکا و ویتنام/۱۹۷۳

ساعت هفت بامداد  چنین روزی میان نیروهای نظامی امریکا و کمونیست ها در ویتنام آتش بس بر قرار شد. این آتش بس شامل زد و خورد نیروهای نظامی ویتنام جنوبی با کمونیست ها نمی شد. قرارداد آتش بس قبلا در پایان یک رشته مذاکرات طولانی در پاریس امضاء شده بود. در لحظه امضای قرارداد، شمار نیروهای امریکایی در ویتنام از رقم ۵۰۰ هزار تجاوز می کرد. جمع تلفات این نیروها از آغاز جنگ ویتنام ۵۷ هزار کشته، یک هزار و سیصد ناپدید، ۶۰۰ اسیر و ۳۰۳ هزار و ۶۴۰ مجروح اعلام شده بود. این جنگ برای امریکا ۱۰۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دالر (به ارزش آن زمان) هزینه داشت. جنگ ویتنام که از سال ۱۹۶۱ آغاز شده بود از ۱۹۶۵ شدت یافته بود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *