تقویم تاریخ ( 31 ماه حمل )

امروز 31 ماه حمل برابر با 20 اپریل تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

9 – انتخاب دموكراتيك اردوان سوم به پادشاهي آریانا

بيستم اپریل سال نهم ميلادي مِهستان (سناي آریانا) اردوان سوم كه تنها از جانب مادر به اشك یکم سردودمان اشكانيان پيوند مي خورد به شاهي آریانا برگزيد. انتخاب شاهان اشكاني لزوما وراثتي نبود، راي اكثريت مِِِهستان شرط تعيين شاه بعدي بود، ولي چون شاه بعدي عمدتا در زمان حيات شاه وقت نامزد مي شد و او پسر و يا برادر و برادرزاده خود را ترجيح مي داد سلطنت از خاندان اشكانيان خارج نمي شد؛ مگر اين كه شاه وقت پيش از تعيين شاه بعدي به مرگ ناگهاني از اين دنيا مي رفت.

589 – بركناري خسروپرويز كه اشتباهاتش آریانا را برباد داد

به نوشته برخي از مورخان اروپايي و به استناد مدارک منتقل شده از قسطنطنيه به ايتاليا در سال 1453، بيستم اپریل سال 589 ميلادي خسروپرويز كه در پي درگيري با اسپهيد بهرام مهران (بهرام چوبين) از سلطنت بركنار شده بود از تيسفون (پايتخت وقت آریانا) رهسپار شمال آناتولي شد تا از امپراتور روم شرقي براي بازگشت به قدرت كمك بگيرد كه با اين كار خود لكه ننگي در تاريخ ايران باقي گذارد؛ زيرا كه به خاطر مقام، بر ضد هموطنان به بيگانه متوسل شده بود ـ عملی مغایر فرهنگ آریایی ها و خلاف تصور آنان. خسروپرويز كه پس از بازگشت به قدرت، تا آغاز سال 628 ميلادي سلطنت كرد بعدا (بدون توجه به وضعیت روز جهان، اصول و مصالح عمومی) براي پاك كردن اين لكه، با روم شرقي وارد يك رشته جنگ غيرضروري شد كه همين عمل دو امپرتوري را ناتوان ساخت؛ نخست به عمر امپراتوري ايران و سپس روم پايان داد.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

مورخان در اين نكته متفق القولند كه خسروپرويز با لشكركشي هاي غير ضروري و تصرف نقاط دوردستي چون اسكندريه مصر و نيز رنجاندن و ازدست دادن ژنرالهايي چون بهرام چوبين و شهربراز، برانگيختن خشم مسيحيان با انتقال صليبي كه مسيح در مارچ سال 33 ميلادي در اورشليم به آن مصلوب شده بود از فلسطين به تيسفون و بدون پاسخ گذاردن نامه حضرت محمد (ص)، كشور را تضعيف و در برابر انبوهي دشواری ها، مخالف و معاند قرارداده بود. به اين ترتيب، اشتباهات يك فرد، يك امپراتوري كهن را برباد و مسير تاريخ جهان را تغييري كلي داد.

1534 – «اليزابت بارتن» راهبه انگليسي كه ادعاي پيغمبري كرده بود اعدام شد.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
نگاره ای از لخظه اعدام ایزابت بارتن

1769 – ترور پونتياك رئيس اتحاد قبايل سرخپوست آمريكا

20 اپریل سال 1769 «پونتياك» رئيس قبيله سرخپوستان «اوتاوا» قرباني توطئه انگليسي ها شد كه بر شرق آمريكاي شمالي استيلاء داشتند و جان خود را از دست داد. در آن زمان هنوز مهاجرنشينان انگلیسی استقلال نداشتند.

پونتياك پس از تشكيل اتحاديه اي از قبايل «دلور»، «چيپاوا»، «اوتاوا» و «شاوني» ـ از 1763 تا 1766 با نيروهاي انگليسي جنگيده و تلفات وارد ساخته بود. وي ضمن اين زد و خوردها يك بار پايگاه نظاميان انگلستان در محل کنوني شهر ديترويت ( اینک مرکز صنایع اتومبیلسازی آمریکا در ايالت ميشيگان) را محاصره كرده بود. پونتياك عقيده داشت كه مهاجران اروپايي كه طمع به اراضي و وطن بومیان (اصطلاحا؛ سرخپوستان) دارند به آنان ترحم نخواهند كرد و راهي جز جنگ وجود ندارد و اين نظر خودرا به قبايل ديگر تفهیم مي كرد. با وجود اين، نسبت به فرانسويان كه در غرب كوههاي اپالچيان (آپالاش) فعاليت داشتند نظر بدي نداشت و از آنان جنگ افزار آتشين مي گرفت.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Pontiac

زماني وي از همه اروپاييان خشمگين شد كه شنيد فرانسويان بدون اطلاع او مرزهاي مناطق فعاليت خود را با مناطق اشغالي انگليسي ها تعيين كرده، «محدوده» ساخته و انگليسي ها سرگرم توطئه براي برهم زدن اتحاد قبايل سرخپوست هستند.

پونتياك همچنین راه جلوگيري از تفرقه را در ادامه جنگ و سرگرم كردن قبايل به مبارزه دانست كه انگليسي ها دست اورا خواندند و نقشه قتلش را از طريق ترور كشيدند كه 20 اپریل به اجرا در آمد و ….

1815 – تبعيد ناپلئون بُناپارت به جزيره اِلب پس از شكست از متحدان اروپايي

پس از شكست سنگين ناپلئون بُناپارت از روسيه و نيز شكست از كشورهاي ديگر اروپايى، ناپلئون در ششم اپریل 1814م از امپراتوري فرانسه استعفا داد و در 20 اپریل آن سال به جزيره اِلب در درياي مديترانه تبعيد شد. ناپلئون حدود ده ماه به حالت تبعيد، محترمانه در اين جزيره زندگي كرد و در اين مدت، با موافقت فاتحين، اداره امور جزيره نيز به وي سپرده شد. در اين ميان سران دول متفق با به قدرت رساندن لويى هجدهم، حكومتي دست‏نشانده در فرانسه ايجاد كردند. در زمان لويى هجدهم، به ظاهر، فرانسه، سياست سازش با انقلابيون فرانسه را در پيش گرفت و فرمان سلطنت مشروطه را صادر كرد، ولي در اصل، اين مقدمه‏ اي براي حكومت استبدادي بود. از اين رو مردم در گوشه و كنار شورش‏هايى برپا نموده و زمزمه‏ هايى براي بازگشت ناپلئون صورت گرفت.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناپلئون بُناپارت

ناپلئون نيز با آگاهي از اين وضعيت، تصميم گرفت يك بار ديگر بخت خود را بيازمايد. از اين رو در 28 فوريه 1815م باچند تن از نزديكان خود از جزيره اِلب گريخت و روز اول مارچ در سواحل فرانسه پياده شد. طرفداران ناپلئون قبلاً مقدمات حركت او از اين نقطه تا پاريس را فراهم كرده بودند و با استقبال پرشوري كه در بين راه از او به عمل آمد، لويى هجدهم و اعضاي دولت او پيش از ورود ناپلئون به پاريس، از پايتخت گريختند و ناپلئون، پيروزمندانه وارد پاريس شد. اما حكومت دوم ناپلئون بيش از صد روز به طول نيانجاميد و به زودي اتحاد جديدي بر ضد او شكل گرفت. در نهايت با شكست ناپلئون از دول ديگر اروپايي در جنگ واترلو، حيات سياسي وي نيز به پايان رسيد و اين بار به جزيره دور دست سَنَتْ هِلن در جنوب اقيانوس اطلس تبعيد شد و در همان جا در سال 1821م درگذشت.

1876 – بلغارها برضد سلطه امپراتوری عثمانی بپاخاستند که روسیه به هواداری از آنان با عثمانی وارد جنگ شد که نتیجه اش استقلال بلغارستان بود.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1889 – تولد آدولف هيتلر صدراعظم و ديكتاتور سفّاك آلمان

پدرش آلويس هيتلر يک کارمند مرفه گمرک بود.وي در سومين ازدواجش با دختر عمويش که 22 سال از او جوانتر بود ازدواج کرد که حاصل اين ازدواج آدولف بود.صدراعظم و رهبر آلمان نازي آينده دوران کودکي خوشي را سپري کرد.پدرش مايل بود او يک کارمند دولت شود اما آدولف به نقاشي و معماري علاقه داشت.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

آدولف در تحصيلات بدترين نمرات را مي گرفت و سرانجام تحصيل را رها کرد ودر سن 16 سالگي از خانه پدري فرار کرد و به شهر وين رفت اما در سال 1909 ميلادي پس از دومين ناکامي اش در امتحان ورودي مکتب هنرهاي زيباي وين ضربه سختي خورد.اين هنرمند ناکام به زودي ميراث پدري را به تاراج مي دهد به طوري که ناگزير مي شود به اماکن مخصوص بي خانمان ها مراجعه کند. آدولف خانه بدوش کينه طبقه بورژوا شهر جهان وطن وين را به دل مي گيرد و آن را در اعماق قلبش حفظ مي کند.در اوت سال 1914 ميلادي پس از آغاز جنگ جهاني اول به طور داوطلبانه به ارتش باوير مي پيوندد.در جبهه جنگ تفاوت طبقاتي و تحقيرهاي زندگي غيرنظامي را فراموش مي کند و به دليل شجاعتش در خط اول جبهه توجه افسران را به خود جلب مي نمايد. در اوت سال 1918 ميلادي در حاليکه سرجوخه بود مدال شجاعت صليب آهني درجه يک را دريافت مي کند.سپس در جبهه فلاندر در روز 16 اکتوبر سال 1918 ميلادي بر اثر گاز سمي مجروح مي شود و هنگامي که در بيمارستان بستري بود جنگ خاتمه مي يابد.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

پس از خاتمه جنگ زندگي پرماجراي آدولف هيتلر آغاز مي گردد.در 24 فبروری سال 1920 ميلادي حزب ناسيونال سوسياليست کارگران آلمان که مخفف حروف اول آن به زبان آلماني « نازي » است را تاسيس مي کند و از سوي پيروان حزبش لقب فوهرر (رهبر) را مي گيرد. از آن پس هيتلر با سخنراني ها و اعمال خشونت اعضاي حزبش مخالفان را مرعوب کرده و سرانجام در سال 1933 ميلادي صداعظم آلمان مي شود.اين سرآغاز يک دوران سياه براي تاريخ جهان است که حتي با خاتمه جنگ جهاني دوم که باني آن هيتلر بود نيز عواقب آن تا سال هاي سال گريبان بشريت را رها نكرد.به اين ترتيب در روز 20 اپریل سال 1889 ميلادي آدولف هيتلر متولد مي شود.در اين روز مردي متولد مي شود که با ايجاد جنگ جهاني دوم موجب ويراني آلمان ، اروپا و بخش هاي ديگري از جهان شده و ميليون ها نفر را به کام مرگ مي کشاند.

2010 – وقوع انفجار در جریان حفر یک چاه نفت در کف خلیج مکزیک منجر به مرگ 11 نفر و فوران نفت خام به داخل آب و آلوده ساختن محیط شد که تا شش ماه ادامه داشت و خبر روزانه رسانه ها بویژه در آمریکا بود. جریان گرفتن غرامت از کمپانی نفتی انگلستان (بی پی) که آن حفّاری را انجام می داد و رسیدگی قضایی همچنان ادامه دارد.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

      ۱۸۰۸ – زادروز ناپلئون سوم از ۱۸۴۹ تا ۱۸۵۲ رئیس جمهور فرانسه ، از ۱۸۵۲ تا ۱۸۷۰ تحت عنوان «ناپلئون سوم» امپراتور این کشور

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناپلئون سوم

    ۱۸۸۹ – زادروز آدولف هیتلر پیشوای آلمان نازی
    ۱۸۹۳ – زادروز خوان میرو نقاش و مجسمه‌ساز و سفالگر اسپانیایی

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
خوان میرو

۱۹۳۹ – زادروز گرو هارلم بروندلاند بانوی سیاستمدار ، پزشک ، دیپلمات ونخست وزیر سابق نروژ
    ۱۹۶۹ – زادروز فلیکس باومگارتنر دارنده رکورد مرتفع‌ترین و سریع‌ترین پرش با چتر دنیا

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رایان اونیل

۱۳۲۰ – رایان اونیل، بازیگر آمریکایی.

درگذشت‌ها

    ۱۴۷۲ – درگذشت لئون باتیستا آلبرتی نقاش، هنرمند، معمار و نویسنده ایتالیایی
    ۱۹۱۲ – درگذشت برام استوکر نویسنده ایرلندی

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
لئون باتیستا آلبرتی

    ۱۹۱۸ – درگذشت کارل فردیناند برون مخترع، فیزیکدان و برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۰۹
    ۱۹۳۲ – درگذشت جوزپه پینو ریاضی‌دان ایتالیایی ، از بنیان‌گذارن منطق ریاضی و نظریه مجموعه‌ها

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارل فردیناند برون

    ۱۹۹۲ – درگذشت بنی هیل بازیگر و کمدین انگلیسی
    ۲۰۰۳ – درگذشت برنارد کتس زیست‎فیزیک‌شناس آلمانی ، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۷۰

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
بنی هیل

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *