برگزاری جشنواره فیلم‌های کوتاه هنری در هرات

Image may contain: 10 people, people standing
به مناسبت صدمین سالگرد استقلال کشور و تجلیل از هفته فرهنگی، امروز جشنواره فیلم‌های کوتاه هنری از سوی مدیریت عمومی افغان‌فیلم ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات برگزار گردید.
این جشنواره و نمایش فیلم‌های کوتاه با حضور معین وزارت اطلاعات وفرهنگ و هیئت همراه، مسئولان فرهنگی، فیلم‌سازان، هنرمندان، سینماگران و تماشاگران در سالن مطبوعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات راه اندازی شد.

Image may contain: 8 people, including Abdul Rasool Rahmani, people smiling, suit and indoor
آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید: این جشنواره به منظور تشویق و ترغیب فیلم‌سازان و هنرمندان عرصه سینما راه اندازی شده بود که محتویات این فیلم‌ها را بیشتر برنامه‌های صلح و استقلال تشکیل می‌دهد.
آقای رئوفیان با ابراز این مطلب می‌گوید، که هرات با آنکه پرچم سینما را در سطح کشور بلند کرده اما تا هنوز هم مشکلاتی بر سر راه ساخت فیلم‌ها و اکران آن در این شهر وجود دارد.
رئیس این اداره هرات را پایتخت فرهنگی کشور می‌داند، علاوه میکند: تاکنون این شهر سالن سینما ندارد، وی تاکید دارد که جای این سالن وجود داشته اما برای ساخت آن نیاز به بودجه است.
به گفته وی ساخت سالن سینما یکی از آرزوهای بزرگ مردم هرات بوده که نیاز است تا از بودجه انکشافی وزارت اطلاعات وفرهنگ سنگ تهداب تعمیر آن در سال مالی جدید گذاشته شود.
رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات همچنین از رسانه‌ها خواست تا فیلم‌های ساخته شده را برای شهروندان نشر کنند.

Image may contain: 10 people, including Farzana Mohammadi, people standing and suit
در این جشنواره ۱۵ فیلم کوتاه با موضوع استقلال ساخته شده برای ارزش‌گزاری از سوی هیئت داوری بررسی شده است.
فیلم‌های کوتاه این جشنواره بین دو تا پنج دقیقه ساخته شده است.
فریدون پویا یکی از داوران این فیلم‌ها می‌گوید با آنکه مشکلاتی در ساخت این فیلم‌ها وجود داشت اما وی تاکید دارد که فیلم‌سازان و هنرمندان عرصه سینما با تلاش‌های بیشتر می‌توانند در آینده کارهای قوی‌تری را به بازار عرضه کنند.
در این جشنواره فیلم صدسال بعد ساخته شکیب ساحل مقام اول، فیلم راه طولانی ساخته خالد یعقوبی مقام دوم و فیلم ملالی ساخته نائب ساحل مقام سوم را به ترتیب از آن آن خود نمودند.
همچنین قابل یادآوری است که در این جشنواره عناوین بهترین فیلم‌بردار را محمد یعقوب امینی، بهترین نویسنده را رسول رحمانی، بهترین بازیگر را غلام سخی غلامی، بهترین تدوین‌گر را محمد شفیع صدیقی، بهترین صدابردار را نوید نصرت و عنوان بهترین کارگردان را نیز شکیب ساحل از آن خود کرده است.

Image may contain: 2 people, people sitting
گفتنی است که در جریان هفته فرهنگی برنامه‌های متنوع دیگری نیز همچون یادواره استاد‌کمال الدبن بهزاد، اجرای تئاتر مسافران کوچک، نمایشگاه استاد کمال الدین بهزاد و تور هرات گردی به مناسبت صدمین سالگرد استقلال کشور برگزار گردد.
هفته فرهنگی هرات روز گذشته با سمینار علمی تحقیقی استاد کمال‌الدین بهزاد آغاز یافت که قرار است تا روز شنبه ادامه یابد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *